Varudeklaration anno 1932

Startat av Ulf Fernestad, 02 april 2011, 16:33:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Fernestad

För nåt år sen så skrev Sören (S Svensson) om en tidig GDG-buss (BJ) som köptes av Gunnar i Bränna 12/11-32
(G Eriksson, Åsensbruk.) P 1180 en Dodge Brothers från 1929. Var i trafik hos BJ fram till 1935 då den ersattes av
en Vo Lv75 årsm.-35 som var i trafik fram till 1953. Inför köpet av Dodgen så skulle varan besiktigas, här följer rapporten till BJ:s ledning som blev underlag för köpet.

Tillverkningsår              1929 (registrerad sept.1929)
Motor n:r                    H 55 - 169   
Hkr.                           55
Antal cylindrar             6
Diam. och slaglängd      85,7 x 98,4
Vagnens bredd            6,65 m
      "     längd             2,00 m
Axelavstånd                4,19 m
Tjänstevikt                 2900 kg
Totalvikt                    4260 kg
Största hjultryck          1380 kg 
Chassi                        N:r LEF 160
Antal passagerare        17
                 
Dodge Brothers.
Motor å denna vagn gick utmärkt och syntes vara väl skött. Den var utrustad med föreskrivna instrument.
Några fel på chassiet kunde icke upptäckas, häri inbegripet fjädrar med upphängningar. Hjulen likaså. En navkapsel var felaktig. Bromsar (oljebroms) på alla 4 hjulen.
Karosseriet, som är tillverkat i Säffle, är i rätt gott skick.
Några skavanker funnos dock å klädsel å väggr och soffor. Golvbeläggningen, linolium, är utsliten. Näthyllornas nätverk något sönder.
Utvändigt var beklädnasplåten något intryckt på ena sidan, sannolikt uppkommen i någon trång passage. Ventilationsanordningen samt ljusanläggningen felfria, men föreföll exempelvis ljusomkastaren mindre lämpligt placerad.
Undertecknad, som både åkte i och körde vagnen, fick den uppfattningen att den gick bra. Den är högerkörd. Ringarna syntes vara till 20% förslitna. Till vagnen följa nödia verktyg samt 1st. reservring, vilken likaledes är försliten.
Handbromsen var obrukbar (förslitet bromsband).

Åsensbruk den 21. sept. 1932.
            A.F. Lundberg.