Linjeträning i nya bussar [bilder]

Startat av Ebermark, 05 maj 2020, 20:46:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ebermark

I Linköping pågår utbildning av nya förare inför Nobinas trafikstart om en dryg månad. Idag linjetränade man i två nya bussar.  Tidigare har Omnilinkbussar från Norrköping använts.

Nobina 3856, en Scania Citywide Suburban. Totalt kommer 32 bussar av denna typ finnas i Linköping (3829-3860)


Nobina 4057, en Scania Citywide LFA. Av denna busstyp kommer det finnas 43 stycken (4046-4088)


Utöver dessa två busstyper kommer 18 elledbussar från BYD finnas (4100-4117) samt fyra begagnade Volvo 7900A från Örebro (7687-88, 7696-97).

Bussimons


homer

#2
roade mig med att kolla upp 3856, är imponerad att den har 53 sittplatser trots 2+2+1 i dörrställning, men undrar varför maxhastigheten är satt till 70km/h, allt enligt CBR

Fredde

70 km/h även enligt Transportstyrelsen.
Hoppas den inte hittar ut på E4... ::)

Ulf Berlin

Man reagerar över de olika höjderna på busstyperna.
Ledvagnen måste vara 20 cm lägre?/Ulf

Ebermark

Ja max 70 på Suburban kan man ju fundera över. Är klass 2-bussar med bälten på alla platser. Uffe R. kanske kan svara?

På E4 körs faktiskt dessa två bussar i dagsläget. De är nattetid garagerade i Nobinas depå i Norrköping och körs till och från Linköping för linjeutbildningen.

VincentJkpg

Tack för fina bilder! Citywide Suburban är verkligen en skönhet  8) Har dock svårt för den nya lackeringen

Bussmicke

Kan leva med nya färgen ävcen om jag ogillar den för vi slipper ju MAN Lion City :)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

riiga

Ja, MAN-bussarna har jag aldrig gillat. Hoppas att dessa blir bättre, men ogillar också färgerna. Stadstrafiken ska vara röd-orange, inte vit!

Tommy H

Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Knut

Citat från: homer skrivet 05 maj 2020, 21:44:38 PM
roade mig med att kolla upp 3856, är imponerad att den har 53 sittplatser trots 2+2+1 i dörrställning, men undrar varför maxhastigheten är satt till 70km/h, allt enligt CBR
med 53(54 ink fører) i en 13,2 normalgulv. så kan man vel klare å få inn 53 på 1,8m lengre buss. selv om en LE har noen hjulhus som den andre ikke har.
70 km-t har vel med klasse 1 buss. så da skal det vel være 54 eller flere ståplasser i bussen
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge