Övriga forum > Vägforum

Vilka nya namngivna objekt kan komma med i den nationella planen 2022-2033?

<< < (2/4) > >>

pnott:
Visst, det är svårt att veta. Öppet för spekulationer alltså!

Trafikverket gör kostnadsberäkningar och åtgärdsvalsstudier på ganska många objekt nu i år, för att kunna bedöma vad som kan tas med. E22 förbi Hörby verkar vara ett sådant objekt. Det som talar för är som du säger att det är en felande länk. Målstandarden på E22 i Skåne är motorväg. Å andra sidan så är 13000 fordon per dygn inte något som i sig motiverar en motorväg.

Axel L:
Ett annat objekt som har ganska god potential att hamna i nationell plan är förbättring av E22 genom Mönsterås. I dagsläget är passagen den enda sträckan mellan Kalmar och Oskarshamn som inte är mötesfri. Utöver detta är den befintliga passagen långt ifrån optimal med en plankorsning, ett trafikljus och ett flertal övriga korsningar.

Något som gör denna passage särskild problematisk är tillgänglighetsproblem för kollektivtrafiken och det är främst relaterat till hållplatserna och korsningen vid Ljungnäsvägen när buss 160* mot Kalmar.

* Buss 160 är en av KLTs stomlinjer och går längs sträckan Kalmar - Oskarshamn - Västervik. Linjen går varje halvtimme mellan Kalmar - Oskarshamn och varje timme mellan Oskarshamn - Västervik. Utöver detta kompletteras linjen under högtrafik med expresslinjen 161 för delsträckan Kalmar - Oskarshamn.

Hälsningar
Axel L

S Svensson:
I Södra Älvsborg är det ny väg, länsväg 156, som går utanför Skene. Denna har stor prioritet. Sedan kanske det behövs ny väg eller enbart förbättrad Borås-Alingsås. Ett annat problem är Partille och hur vägarna skall gå där. Vissa vill inte att Partille skall vara tvådelad med E20 som delare.
Själv anser jag också att vägen Härryda-Lerum skall rustas upp. Denna är dålig men användes av pendlare.

När det gäller Rv41 behöver denna rustas upp Veddige-Järlöv och Horred. Horred till Sundholmen verkar byggas om pga rasrisk i Viskan. Problem  med väginvesteringar är länstillhörighet och möjligen också regioner (fd landsting). Hallandsregionen vill ha ny alt förbättrad länsväg 153 och 154.Delar av dessa är dåliga.
Källa till ovan är diskussion i olika medier. När jag tittade på vilka väg ombynnader som Vägverket gjorde/-gör fn så kan jag erinra mig E20 förbättring,Genomfart i Stockholm men jag kan inte komma på något annat. Förr byggdes vägar om.

Fredde:
Det börjar bli hög tid att bygga bort proppen Söderköping.... ::)

Axel L:
Vi kan i alla fall glädjas åt att Förbifart Söderköping finns i befintlig nationell plan. Trafikverket planerar att inleda bygget år 2024 och jag har inga anledningar att tro att projektet kommer försvinna från nationell plan.

För den som har bättre lokalkännedom om Södertälje vore det intressant att veta hur framkomlighetsproblemen påverkar kollektivtrafiken i orten. De linjer som jag är särskild intresserad av är busstrafiken till Norrköping och Valdemarsvik.

Hälsningar
Axel L

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion