X1 - en liten återblick

Startat av Bussmicke, 15 november 2011, 12:28:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HJP

#15
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 november 2011, 17:37:53 PM
De tidigaste levererade fordon tas ju sedan in för nollställning, det vill säga att de ändras om så att de har samma utförande som de senare levererade. Så det där med leveransskick är också flexibelt om man nu inte håller sig till någon av de sist levererade.

När det gäller innerväggarna har jag för mig att de var mer kallt blå från början än vad som senare blev fallet.
****


Listan kan göras lång....
Eftersom X1:orna nu tycks vara borta, så passar jag på att tända ett par slutsignaler.
Bilden påminner mig om att några olika typer av backspeglar har funnits. Från leverans var det väl likadana, små speglar, som Rc1 levererades med?
En annan sak är de utvändiga lufttrummorna, som monterades efter de stränga vintrarna på 1980-talet.

HJP

Björn Forslund

Citat från: HJP skrivet 16 november 2011, 22:03:50 PM
****


Listan kan göras lång....
Eftersom X1:orna nu tycks vara borta, så passar jag på att tända ett par slutsignaler.
Bilden påminner mig om att några olika typer av backspeglar har funnits. Från leverans var det väl likadana, små speglar, som Rc1 levererades med?
En annan sak är de utvändiga lufttrummorna, som monterades efter de stränga vintrarna på 1980-talet.

HJP

Är de helt borta? Sist jag passerade Hagalund (när Västeråsbanan var avstängd) stod ett helt gäng där. Men de kanske har åkt till Nykroppa?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 16 november 2011, 23:13:49 PM
Är de helt borta? Sist jag passerade Hagalund (när Västeråsbanan var avstängd) stod ett helt gäng där. Men de kanske har åkt till Nykroppa?

Enligt Postvagnen har de sista nu lämnat Hagalund och X1 får alltså betraktas inte längre vara ett driftfordon.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

HJP

Citat från: Björn Forslund skrivet 16 november 2011, 23:13:49 PM
Är de helt borta? Sist jag passerade Hagalund (när Västeråsbanan var avstängd) stod ett helt gäng där. Men de kanske har åkt till Nykroppa?
****
Nu har jag inte passerat Hagalund på cirka en vecka, så jag vet inte. Staffans uppgift finns ingen anledning att ifrågasätta, men jag menade att de är borta från SL-trafiken.
På min bild, ses fästena för de gamla plåtarna, där det var en SJ-logga från början. Den byttes senare mot en SL-logga.

HJP

Kvarne

Nu kanske jag är helt ute och cyklar....Men står det inte två enheter i Gävle(vid JVG-museum)?
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

HJP

Citat från: Kvarne skrivet 17 november 2011, 12:55:28 PM
Nu kanske jag är helt ute och cyklar....Men står det inte två enheter i Gävle(vid JVG-museum)?
****
Jodå, det gör det säkert.
En av dessa ska bevaras. Den andra är reservdelsföråd.

Lite "cykelåkning" kanske, men inte så farligt  ;)  ;)

HJP

yngrot

X1 hör ju till Sthlm även jag har åkt en hel del såna 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Lars

I Arvika står fortfarande 2 halva X1 kvar fotograferade 11-11-11











groenis

Är det de vagnarna som skall användas till brandutbildning?

/Lennart

Lars

Dessa vagnar har blivit kvar efter brandtester i Brunsbergstunneln utanför Arvika
http://www.arvika.se/omkommunen/nyheter/nyhetsarkiv/brandforsokunderseptember.5.15ff61b9131ddfab93a80002004.html

Hela tåget före brandtesterna