Denna väldigt snygga Corvette C5 Convertible såg jag på Nostalgia Festival 2008 I Ronneby ( Blekinge) Sällan har jag sett så snygga detaljer på sådan här bil förr .
(http://i531.photobucket.com/albums/dd351/fontheking4/S1030679-1.jpg)
Huven är ju snygg som ***
(http://i531.photobucket.com/albums/dd351/fontheking4/S1030591.jpg)
Så ska det se ut
(http://i531.photobucket.com/albums/dd351/fontheking4/S1030590.jpg)
Snyggt . Notera fläkten innanför strålkastarglaset
(http://i531.photobucket.com/albums/dd351/fontheking4/S1030592.jpg)
Smaken är som baken, delad och tur är väl det , tråkigt om alla tyckte samma.
Riktigt osmakliga kromdekorationer, och fläkten inne i strålkastaren hade iaf jag maskerat bättre så den inte syntes så bra om den nu verkligen krävdes.
Citat från: Andersson skrivet 01 mars 2009, 12:53:13 PM
Smaken är som baken, delad och tur är väl det , tråkigt om alla tyckte samma.
Riktigt osmakliga kromdekorationer, och fläkten inne i strålkastaren hade iaf jag maskerat bättre så den inte syntes så bra om den nu verkligen krävdes.
Håller med.
Corvette är en rätt fin bilmodell i grunden, men metallgallrerna i baklyktorna (som jag förmodar att du åsyftar) och fläktarna i strålkastarna (varför finns de där?) förstör faktiskt.
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 01 mars 2009, 13:39:47 PM
och fläktarna i strålkastarna (varför finns de där?) förstör faktiskt.
Kanske för att hålla imma/fukt borta ;)
Citat från: Jobergg skrivet 01 mars 2009, 14:20:59 PM
Kanske för att hålla imma/fukt borta ;)
Jag tror du har rätt Jobergg
Citat från: Jobergg skrivet 01 mars 2009, 14:20:59 PM
Kanske för att hålla imma/fukt borta ;)
Glömde bort det att jänkarna inte kan göra någonting rätt så det är nog säkert anledningen.
Citat från: Andersson skrivet 01 mars 2009, 14:23:19 PM
Glömde bort det att jänkarna inte kan göra någonting rätt så det är nog säkert anledningen.
Nu åker snart tråden bort . Hur många gamla japan bilar ser du på vägen ? Och hur många gamla USA bilar ser du på vägen ? USA bilar är bra .
Citat från: Andersson skrivet 01 mars 2009, 14:23:19 PM
Glömde bort det att jänkarna inte kan göra någonting rätt så det är nog säkert anledningen.
Den har säkert xenon strålkastare och dom ger som bekant ingen värme som håller imman borta från glaset och då krävs nån typ av fläkt.
Citat från: Jobergg skrivet 01 mars 2009, 14:37:12 PM
Den har säkert xenon strålkastare och dom ger som bekant ingen värme som håller imman borta från glaset och då krävs nån typ av fläkt.
Har haft en mängd Tysktillverkade bilar med Xenon och dom har inte haft några som hellst problem med imma innanför strålkastarna.
Citat från: Andersson skrivet 01 mars 2009, 14:50:24 PM
Har haft en mängd Tysktillverkade bilar med Xenon och dom har inte haft några som hellst problem med imma innanför strålkastarna.
Så bra då, men nu var det väl ingen av dom som hade liknande lamphus som Corvetten?
Imman blir inte innanför strålkastargalset utan på insidan av plastkåpan.
Anledningen till fläkten är för att evakuera värme. Dessa strålkastare är eftermarknads och är gjorda för halogen.
Original har ju Corvetten pop up lampor men den här har ju eftermarknads strålkastare så det behövs väl en sådan fläkt för att antingen evakuera värme och / eller hålla det imfritt.
Citat från: Jobergg skrivet 01 mars 2009, 14:58:50 PM
Så bra då, men nu var det väl ingen av dom som hade liknande lamphus som Corvetten?
Imman blir inte innanför strålkastargalset utan på insidan av plastkåpan.
Jo samtliga nyare BMW jag haft har strålkastare med glaslins innanför ett yttre plastglas, samma konstruktion vare sig det är halogen eller xenon.
Men som sagt man får ju tycka som man vill, dock behöver man inte bli sur för att man möter mothugg från andra som tycker annorlunda.
Personligen har jag aldrig kommit i närheten av en Amerikansk konstruktion som andas kvalitet, vare sig det har varit bilar, lastbilar, motorcyklar eller snöskotrar. Japaner och framförallt Europeer är så mycket bättre på den punkten.
Citat från: RoTe skrivet 01 mars 2009, 15:10:13 PM
Anledningen till fläkten är för att evakuera värme. Dessa strålkastare är eftermarknads och är gjorda för halogen.
Visst är det så men de finns även i xenonutförande.
I infon om lamporna står bl.a följande:
Kit include a heat and moisture reduction fan system.
Low beam wattage is total of 130
High beam wattage is a total of 280
HID version is available
Citat från: fontheking5 skrivet 01 mars 2009, 16:44:46 PM
Kan du sluta klaga på Usa grejerna ?
Men vänta nu... Ska man inte få lufta sin åsikt? Du hissar ju hela tiden dem till skyarna, så du är ju inte på något vis bättre.
Citat från: Andersson skrivet 01 mars 2009, 16:07:13 PM
Jo samtliga nyare BMW jag haft har strålkastare med glaslins innanför ett yttre plastglas, samma konstruktion vare sig det är halogen eller xenon.
Men som sagt man får ju tycka som man vill, dock behöver man inte bli sur för att man möter mothugg från andra som tycker annorlunda.
Personligen har jag aldrig kommit i närheten av en Amerikansk konstruktion som andas kvalitet, vare sig det har varit bilar, lastbilar, motorcyklar eller snöskotrar. Japaner och framförallt Europeer är så mycket bättre på den punkten.
Jag är inte sur, jag tyckte det bara var bra att du inte har nån fukt i lamporna.
På jobbet kommer jag i kontakt med diverse nya bilar och en del av dom har haft vattendroppar på insidan av glaset så jag vet att det förekommer och där hade nog en såndär fläkt som Corvetten hade gjort nytta.
På den tredje punkten håller jag tyvärr inte med dig helt.
Alla USA produkter jag ägt och äger har hållt absolut högsta kvalite, oavsett om det varit bilar, winchar, verktyg etc. Det kanske finns nåt av sämre kvalite som lämnat USA men det är inget som jag kommit i kontakt med iaf.
Fram till -99 hade jag ägt både japanare och tyskar men sämre kvalite har jag aldrig upplevt för att inte tala om svinaktigt höga reservdelspriser samt lång leveranstid på reservdelar.
Sedan -99 har jag bara haft full size USA bilar och äger idag 2 stycken, allt är överdimensionerat för att hålla, ytterst sällan nåt som gått sönder och har jag bytt nåt har alltid delarna funnits på hyllan eller kommit dagen därpå och delarna är ruskigt billiga också och inget är direkt krånglit att meka med heller.
Titta bara på den legendariska smallblocken som kom 1955 och tillverkades fram till 2002, tillverkad i 90 milj exemplar, det är beprövade hållbara saker. Jag läste häromdagen i en reservdels katalog att till Chevas raka 6 som kom 1929, det så kallade gjutjärnsundret så var det samma artikelnummer på nån del ända fram till 1975... TurboHydramatic lådan kom 1964 och tillverkas fortfarande i olika varianter.
Beprövade saker som håller och inte ändras i onödan och dessutom är så vanliga att de finns överallt gör delarna billiga. Japanska - europeiska motorer/växellådor ändras ideligen, säkert till det bättre men det gör inte delarna billigare.
Så länge det handlar om Corvette C5 .
http://www.youtube.com/watch?v=Z4PglbkiPVw
c5-r
Inte bli sura på varandra nu. Alla tycker vi olika och tur är väl det.
Jag kan väl säga att jag inte är nåt direkt fan av gamla jänkare men nya corvetter är snygga. Dock denna corvette var inge snygg. Det som förstörde det för mig var baklyktorna.
Hade man råd skulle man gärna ha en egen covette. :)
Citat från: Björn Ax skrivet 02 mars 2009, 11:37:03 AM
Hade man råd skulle man gärna ha en egen covette. :)
Bara jobba mera, prioritera och ta lån.
Detta gav mig en Mustang. :)
Håll det på en lugn och fin nivå nu grabbar!
Vill man enbart visa bilder, tycka till etc. utan att få kommentarer mm. så är nog en egen hemsida eller blogg ett bättre media. Enligt normal s.k. netikett och som oskriven regel brukar kutymen annars vara att man inte plockar bort sina postade inlägg på ett öppet forum. Likaså är det underförstått att man faktiskt inte 'äger' en tråd eller ens texten i den bara för att man startat tråden ifråga. Istället gäller att så fort tråden är igång så 'tillhör' den kollektivet på forumet.
Då radering av inlägg är ett oskick som ofta förstör hela tråden så påpekas det att detta beteende inte uppskattas även om just detta inte i detalj framgår i reglerna... då vi ändå föredrar frihet under ansvar och hoppas att netiketten ska fungera enligt vedertaget bruk. Då hela Bussnack är ett diskussionsforum får man därför här vara beredd på avvikande åsikter och forumet är därför riggat så att man efter ett tag normalt inte själv kan ta bort trådar som ju då ofta vidareutvecklats. Kan man absolut inte acceptera att dessa förhållanden råder så är det fortfarande fritt att välja att låta bli att delta.
Nico // Moderator
Citat från: Björn Ax skrivet 02 mars 2009, 11:37:03 AM
Inte bli sura på varandra nu. Alla tycker vi olika och tur är väl det.
Jag kan väl säga att jag inte är nåt direkt fan av gamla jänkare men nya corvetter är snygga. Dock denna corvette var inge snygg. Det som förstörde det för mig var baklyktorna.
Hade man råd skulle man gärna ha en egen covette. :)
Jag tycker den är väldigt snygg . Alla har olika smak och det både vet jag och accepterar jag .
Jag gillar faktiskt bilen och tycker kromdetaljer faktiskt är snygga och ger bilen ett lyft.
I övrigt så kanske du skulle få mer uppskattning om du lade in en bild på en Toyota Prius ;)
Citat från: RoTe skrivet 02 mars 2009, 12:37:31 PM
Bara jobba mera, prioritera och ta lån.
Detta gav mig en Mustang. :)
Vad har du för mustang?
Årsmodell osv?
Citat från: jocke skrivet 02 mars 2009, 18:46:08 PM
Vad har du för mustang?
Årsmodell osv?
http://www.garaget.org/?car=82758
Citat från: Björn Ax skrivet 02 mars 2009, 11:37:03 AM
Inte bli sura på varandra nu. Alla tycker vi olika och tur är väl det.
Jag kan väl säga att jag inte är nåt direkt fan av gamla jänkare men nya corvetter är snygga. Dock denna corvette var inge snygg. Det som förstörde det för mig var baklyktorna.
Hade man råd skulle man gärna ha en egen covette. :)
Jag håller med om baklysena, men de "gallren" är något som ägaren satt dit, inte GM.
M v h
Ingwar
Citat från: Jobergg skrivet 01 mars 2009, 17:22:54 PM
Jag är inte sur, jag tyckte det bara var bra att du inte har nån fukt i lamporna.
På jobbet kommer jag i kontakt med diverse nya bilar och en del av dom har haft vattendroppar på insidan av glaset så jag vet att det förekommer och där hade nog en såndär fläkt som Corvetten hade gjort nytta.
På den tredje punkten håller jag tyvärr inte med dig helt.
Alla USA produkter jag ägt och äger har hållt absolut högsta kvalite, oavsett om det varit bilar, winchar, verktyg etc. Det kanske finns nåt av sämre kvalite som lämnat USA men det är inget som jag kommit i kontakt med iaf.
Fram till -99 hade jag ägt både japanare och tyskar men sämre kvalite har jag aldrig upplevt för att inte tala om svinaktigt höga reservdelspriser samt lång leveranstid på reservdelar.
Sedan -99 har jag bara haft full size USA bilar och äger idag 2 stycken, allt är överdimensionerat för att hålla, ytterst sällan nåt som gått sönder och har jag bytt nåt har alltid delarna funnits på hyllan eller kommit dagen därpå och delarna är ruskigt billiga också och inget är direkt krånglit att meka med heller.
Titta bara på den legendariska smallblocken som kom 1955 och tillverkades fram till 2002, tillverkad i 90 milj exemplar, det är beprövade hållbara saker. Jag läste häromdagen i en reservdels katalog att till Chevas raka 6 som kom 1929, det så kallade gjutjärnsundret så var det samma artikelnummer på nån del ända fram till 1975... TurboHydramatic lådan kom 1964 och tillverkas fortfarande i olika varianter.
Beprövade saker som håller och inte ändras i onödan och dessutom är så vanliga att de finns överallt gör delarna billiga. Japanska - europeiska motorer/växellådor ändras ideligen, säkert till det bättre men det gör inte delarna billigare.
Vi har nog lite olika synsätt på kvalitet. För mig är inte kvalitet bara att grejerna funkar utan att allt är genomtänkt och materialvalen är dom rätta. Att det känns rätt när man vrider på ett reglage, att det inte känns som att man snålat in och valt billiga material.
Citat från: RoTe skrivet 03 mars 2009, 01:04:16 AM
http://www.garaget.org/?car=82758
Den var snygg!! Gillar nya mustangen, schysst retrostuk. Personligen föredrar jag den utan vinge, men det är ju en smaksak.
Den var snygg bilen :)
Citat från: Andersson skrivet 03 mars 2009, 19:12:31 PM
Den var snygg!! Gillar nya mustangen, schysst retrostuk. Personligen föredrar jag den utan vinge, men det är ju en smaksak.
Ja originalvingen är inte speciellt snygg. Det ska vara en "duck tail" som på GT500 eller ingen alls.
Apropå nya Mustangen:
http://www.dieselstation.com/cars/knight-rider-shelby-mustang-gt500kr-a774.html
http://www.netcarshow.com/ford/2008-mustang_shelby_gt500kr_kitt/
Fler snygga Corvetter .
Corvette C4 . Jag vet att vissa kommer klaga på bodykittet .
(http://i531.photobucket.com/albums/dd351/fontheking4/S1030683-Kopia.jpg)
Corvette C4 Targa
(http://i531.photobucket.com/albums/dd351/fontheking4/S1030680.jpg)
C4
(http://i531.photobucket.com/albums/dd351/fontheking4/S1030682.jpg)
Corvette C5 Hardtop
(http://i531.photobucket.com/albums/dd351/fontheking4/S1030549.jpg)
Så här ser en Corvette C5 Cabriolet ut i original utförande .
(http://i531.photobucket.com/albums/dd351/fontheking4/S1030427.jpg)
Hittade denna snygga Corvette i Stockholm.
(http://i600.photobucket.com/albums/tt86/jajje_a94/bussar129.jpg)
//Jajje
Corvetten är en både prisvärd och kul leksak, tyvärr har den en stor brist. Det finns inte utrymme för en fullvuxen man i den.
Lyckligtvis finns det alternativ som både har prestanda i samma klass och dessutom plats för en svensk.
(http://img8.imageshack.us/img8/9794/p1000725c.jpg) (http://img8.imageshack.us/my.php?image=p1000725c.jpg)
(http://img8.imageshack.us/img8/6118/p1000723.jpg) (http://img8.imageshack.us/my.php?image=p1000723.jpg)
Och så den biten som de flesta ser!
(http://img8.imageshack.us/img8/301/p1000726.jpg) (http://img8.imageshack.us/my.php?image=p1000726.jpg)
Stina.
Ja Chargern är trevlig också, tyvärr så ser den lite för tam ut tycker jag . Däremot gillar jag verkligen nya Challenger , det är en en riktig muskelbil det . Detta är Dodge bilar för alla som inte är insatta i USA bilar .
Citat från: fontheking5 skrivet 01 mars 2009, 20:54:21 PM
Så länge det handlar om Corvette C5 .
http://www.youtube.com/watch?v=Z4PglbkiPVw
c5-r
Den sjöng ju vackert, även med mina dåliga datorhögtalare
Citat från: fontheking5 skrivet 12 mars 2009, 15:53:17 PM
Ja Chargern är trevlig också, tyvärr så ser den lite för tam ut tycker jag . Däremot gillar jag verkligen nya Challenger , det är en en riktig muskelbil det . Detta är Dodge bilar för alla som inte är insatta i USA bilar .
Jo Challengern är ju inte helt fel, men jag vill gärna ha fyra dörrar. I grunden är det ju samma bil. Det återstår att se hur det går med den här sortens leksaker.
Stina.
Corvette C6 Convertible jag fotade på Nostalgia Festival 2008 i Ronneby
(http://www1.garaget.org/gallery/archive/103117/594670_5smq45.jpg) (http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=fontheking5&cat=76559&image=594670)
Corvette C1 . Första Corvette modellen som kom ut 1953 , detta är nog en 54 . Mitt kort .
(http://www1.garaget.org/gallery/archive/103117/594680_3vtq4r.jpg) (http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=fontheking5&cat=76559&image=594680)
Corvette C1 , som den såg ut dom senare åren .
(http://www1.garaget.org/gallery/archive/103117/595271_b63o0i.jpg) (http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=fontheking5&cat=76559&image=595271)
Corvette C2 som kom 1963 . För första gången fanns även Corvetten som Coupe .
(http://www1.garaget.org/gallery/archive/103117/595274_k91k4n.jpg) (http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=fontheking5&cat=76559&image=595274)
Corvette C3 som kom 1968 .
(http://www1.garaget.org/gallery/archive/103117/595278_tfytpr.jpg) (http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=fontheking5&cat=76559&image=595278)
Corvette C4 som kom 1984.
(http://www1.garaget.org/gallery/archive/103117/595281_l8vfkl.jpg) (http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=fontheking5&cat=76559&image=595281)
Corvette C5 som kom 1997 . Nya"re" tider med Hel Aluminium motor bland annat . Och gott ljud
(http://www1.garaget.org/gallery/archive/103117/595288_p4b5vf.jpg) (http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=fontheking5&cat=76559&image=595288)
Corvette C6 som lanserades 2005 .
(http://www1.garaget.org/gallery/archive/103117/594670_5smq45.jpg) (http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=fontheking5&cat=76559&image=594670)
Senare kom även Z06 modellen med 512 Hk , nu har även en ny ZR-1 kommit , får se om den lyckas komma förbi kameran någon gång , man kan ju alltid hoppas . Här är i alla fall Z06 an .
(http://www1.garaget.org/gallery/archive/103117/595295_mm56fi.jpg) (http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=fontheking5&cat=76559&image=595295)
Så var vår historielektion med Corvette Slut
Mycket trevligt bildsvep!
Såg den här Corvette C4 an idag när jag skulle hem . Ber om ursäkt för Saaben men panikskott inträffar ibland .
(http://www1.garaget.org/gallery/archive/103117/595729_9bic9t.jpg) (http://www.garaget.org/mypage/gallery.php?user=fontheking5&cat=76559&image=595729)
Sog en själv i lödde på lördagen en vit corvette typ på bilden där samma modell.
(http://i176.photobucket.com/albums/w199/CANON_029/Cars/CHEVROLET/IMG_3313.jpg)
Citat från: Mattias Möller. skrivet 16 mars 2009, 17:10:51 PM
Sog en själv i lödde på lördagen en vit corvette typ på bilden där samma modell.
Det var nog samma som jag såg i måndags kväll i by där jag bor . Tyvärr var inte kameran med men det var väl därför jag såg den , såg även en jumbojet på låg höjd och en grön Posrsche 911 .
Corvette C1 funnen i mitt Fotoarkiv som består av många bilder .
(http://www1.garaget.org/gallery/archive/103117/large/609327_yj55j9.jpg)