Huvudmeny

SS linje 10 1964

Startat av Gunnar D, 13 september 2024, 10:19:55 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



A25 438 + okänd B25 vid Tegeluddsvägen i sep 1964.

Mvh Gunnar

K R

Hej!

Fin bild!

Börjar väl här med att omnämna Hjorthagskyrkan i fonden till vänster om A25 438 och de monumentala skorstenarna vid Värtaverket i bildens högra del.

Vad gäller det mera trafikanknutna skådas kantstensmålningen i rött vid hållplatsläget där 10:an, liksom även lidingölinjerna 20 och 21 stannade.

Sedan var det det här med stickspåret, som det lär ha varit vid denna tid. D v s spåren i bildens nederkant.

Det anlades en vändslinga här 1943, primärt för extratrafik till och från den då nyuppförda Kungliga Tennishallen.
Slingan lades ner 1961, men kvarvarande spårdelar användes som en stickspårsuppställning för extratåg,
även i samband med utställningar vid S:t Eriksmässans anläggning i Storängsbotten som låg i närheten.

mvh K R


Gunnar D



Stickspåret användes "in i det sista". Här väntar två tåg med A25 458 + B25 992 först 6 maj 1967 när The Who spelade på Kgl Tennishallen.
En reprisbild.

Mvh Gunnar

toddetoddelito

Snygga bilder!

En fråga som dock dök upp angående sista bilden: ersatte man någonsin SS-rundlarna, exempelvis den dekal(?) som går att ana på sidan av spårvagnen på bilden från 1964, med SL-dito på innerstadsspårvagnarna? Eller bedömde man det vara onödigt, eftersom de ändå skulle bort inte ens ett år efter SLs bildande?

K R

Hej!

Det är riktigt att bussarna och spårvagnarna innan dagen H generellt inte blev ommärkta med SL-märkning utan behöll SS-märket.
Vad gäller mustangerna begåvades däremot A27 497 som enda vagn med yttre SL-märke.

Historien kring detta är att Svenska Spårvägssällskapet till en utfärd kopplade ihop A27 497 med släpvagnen B25 1497 och att i a f motorvagnen då fick SL-märke.

Citat från ett annat forum;
"Till den turen hade vi ordningställt 497 som kommit från verkstaden i Hammarby 1967, 497 fick solskydd. Samt SL märke, den enda mustang med SL målning."

mvh K R

toddetoddelito


Gunnar D



Linje 10E kunde även gå t/fr Stadion vid evenemang. Här står ett antal extravagnar på linje 10E och 4E uppställda i samband med bandyfinalen 1 mars 1964.

Mvh Gunnar

K R

Hej!

Fin fotodokumentation av de s k Stadionspåren och även med den snygga kiosken i Valhallavägens mitt!

Jag antar här att de nämnda extravagnarna på linje 4E då borde stå uppställda i den andra färdriktningen på spåret till vänster om 453
(med vagnsnumret i det äldre typsnittet anbringat lite för högt i fronten). Detta för att sedan via utkörning åt öster på Valhallavägen och vidare vändning vid Hakberget komma ut på linjen åt rätt håll. I annat fall fick man backa ut från Stadionspåren och gå över på rätt sida via den enkla övergångsväxeln som fanns
en bit bort i allén bakom 468 på linje 4.

OT: Bandyfinalen 1964 då? Matchen denna dag slutade 1-1 mellan Broberg och Skutskär, vilket resulterade i omspel två veckor senare, då på Studenternas IP
i Uppsala. Denna första SM-final på konstfrusen is vanns då av Broberg med 4-1. Kuriosa i ämnet är vidare att två seriematcher i februari detta år på
Stockholms Stadion då innebar publikt bottenrekord för allsvensk bandy: Först Djurgården-Huge (1-6) med 32 åskådare och strax därefter i matchen
IFK Stockholm-Slottsbron (3-1) noterades 31 åskådare. Konkurrensen med TV-sändningarna från de vinterolympiska spelen i Innsbruck blev för svår...
Denna OT-info inhämtad från Wikipedia.

mvh K R
 

Gunnar D


Citat från: K R skrivet 18 september 2024, 14:32:03 PMJag antar här att de nämnda extravagnarna på linje 4E då borde stå uppställda i den andra färdriktningen på spåret till vänster om 453
(med vagnsnumret i det äldre typsnittet anbringat lite för högt i fronten). Detta för att sedan via utkörning åt öster på Valhallavägen och vidare vändning vid Hakberget komma ut på linjen åt rätt håll. I annat fall fick man backa ut från Stadionspåren och gå över på rätt sida via den enkla övergångsväxeln som fanns
en bit bort i allén bakom 468 på linje 4.
Alla extravagnar stod i samma riktning och backning samt övergångsväxel fick därför användas i förekommande fall som bilden ovan visar.

Mvh Gunnar

K R

Hej!

Snygg bevisföring som alltid, Gunnar!

Övrigt kring denna bild:

En ensam Opel Rekord 1953/54 ses till höger. Och i hörnhuset med tornet i bakgrunden avhölls ett och annat möte i Svenska Spårvägssällskapet förr i tiden.
Porten som gällde då var Nybrogatan 76.

Sedan är det ju kul med A25 411, som var en av de specialmålade A25:orna som användes på den Jubileums-/Rundturslinje 700 som först inrättades 1953
för att uppmärksamma Stockholms 700-års-jubileum. Egentligen inföll jubileet ett år tidigare (1252-1952), men man väntade med firandet ett år.
En teori som nämns kring detta förhållande är att man inte ville konkurrera med 1952 års sommar-OS i Helsingfors.
De A25 som speciallackerades men med mindre skillnader sinsemellan var 400 och 411. En enklare målning utfördes också på A25 402.
De släpvagnar B25 som lackerades upp för denna trafik anges ha varit 943, 990 och 996.

mvh K R

zjbus

Tack för trevliga fotografier och intressant dokumentation.
Mvh zjbus

Gunnar D


Citat från: K R skrivet 18 september 2024, 21:30:35 PMDe A25 som speciallackerades men med mindre skillnader sinsemellan var 400 och 411. En enklare målning utfördes också på A25 402.
De släpvagnar B25 som lackerades upp för denna trafik anges ha varit 943, 990 och 996.
Även B25 991 hade "knaster" för denna trafik. Högdalshallen 21 maj 1967.

Mvh Gunnar

K R

Hej!

Ytterligare en B25 som brukats i rundturstrafiken hos SS medelst påhängsskyltar således. Tackar!
A25 402 hade samma lösning för sin insats i denna trafik. Fanns det fler A25/B25 med detta?

Vagnindividerna på bilden då, frågar man sig kanske nyfiket...
A27 496 slopades efter kollision med en tankbil vid Valhallavägen/Rigagatan på linje 4 den 9/8 -66.

B25 991 gick för sin del i det tåg på linje 4 som nyårsnattens morgon 1966 spårade ur och gick in i en husvägg vid Valhallavägen/Sibyllegatan.
Växeln var ställd för sväng in på Sibyllegatan för nattlinjen 104, där det gick spårvagn endast på nyårsnatten, i övrigt kördes linje 104 med buss.
Tåget på linje 4 kom på Valhallavägen på väg mot Hakberget tidigt nyårsdagens morgon och kom något väl fort fram mot korsningen.
Den för linje 4:s del felställda växeln uppfattades sent och medförde då denna urspåring som slutade tätt intill husväggen på Sibyllegatan för spårvagnståget.
 
En annan besläktad urspårning "in i husväggen" har nog tidigare berörts på detta forum.
Kort sagt, ett tåg på linje 4E, som vid vändning runt kvarteret Kulsprutan vid Fridhemsplan den 28/6 -64 gled ur spåren och efter korsningen
S:t Eriksgatan/Hantverkargatan for in i husväggen. Här var släpvagnen B25 1491.
Sammanträffandet vid dessa spektakulära urspåringar kunde ha slutat vid det faktum att dessa bägge B25:or råkade sluta på 91 i vagnsnumret,
om det inte hade varit för att det de facto var samma A25 som drog tåget vid bägge dessa tillfällen: A25 431! [sic!]

Avslutningsvis tips på bra och trevlig litteratur i ämnet stockholmsmustanger, utgivet på TNF:

Stockholm, vänstertrafik, spårvagnar... och vi, av Inger och Leif Stolt, TNF-bok 10 utgiven 2003
Stockholms-mustangen - vacker, smidig och snabb, en antologi, TNF-bok 227 utgiven 2018

mvh K R

Fredrik Klint

Citat från: Gunnar D skrivet 19 september 2024, 08:44:31 AMÄven B25 991 hade "knaster" för denna trafik. Högdalshallen 21 maj 1967.

Mvh Gunnar


Är det en buss i bakgrunden, lackad orange/mörkblått?

Gunnar D


Citat från: K R skrivet 19 september 2024, 11:34:46 AMYtterligare en B25 som brukats i rundturstrafiken hos SS medelst påhängsskyltar således. Tackar!
A25 402 hade samma lösning för sin insats i denna trafik. Fanns det fler A25/B25 med detta?
A25 411 fick det som kan skönjas på tidigare bild och även B25 990 ovan vid Tessinparken 11 aug 1967.

Mvh Gunnar