AB Kristinehamns Omnibustrafik...

Startat av AL, 06 september 2024, 20:42:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AL

Håller på att komplettera min gamla vagnförteckning gällande AB Kristinehamns Omnibustrafik, ett av de många kommunala bolag som försvann i samband med att upphandlingarna slog igenom på allvar under 90-talet...

Vagnförteckningen innehåller dels mina egna uppgifter, dels uppgifter hämtade från SBH och dels uppgifter som kommit från andra under åren... tanken är också att komplettera med bilder där så är möjligt...

Har lagt in den nu aktuella vagnförteckningen här, men vissa uppgifter kan behöva ändras eller kompletteras för den som har möjlighet...  :)

AL

Haft lite strul med bildvisningen av någon egendomlig anledning, men nu så äntligen... Någon som har något att tillägga med anledning av den sammanställning jag gjort ovan?

Bengt H

Jag har en bild på en Kristinehamnsbuss där registreringsnummer DUF528 tydligt kan ses. Kan DUF628 i listan vara en felskrivning?

AL

Visst är det felskrivet i listan Bengt!  Tack för rättelsen!   :)

AL

Någon som kan bringa lite ljus kring eventuella oklarheter som framgår av vagnförteckningen?

AL

Två gamla bilder föreställande vagn 11 ovan vid garaget långfredagen den 4 april 1980 samt vagn 18 nedan, datum dock oklart, möjligen 1981 eller 1982, kanske tidigare...

Är det f ö någon som har några uppgifter om vagn 5, en ScV CR7659? Den inregistrerades första gången den 1 mars 1967, men förvärvades inte förrän den 15 december 1968 av AB Kristinehamns Omnibustrafik och inregistrerades den 19 december 1968, vilket betyder att den gått som demovagn... Frågan är var om sådana uppgifter alls finns tillgängliga hos någon av er eminenta historiker härinne...  ;D

Björn Forslund

Stämmer att den var demovagn innan den såldes. Den har väl visats upp för olika bussbolag i landet innan den hamnade i Kristinehamn.

AL

Ja, många av KOT's vagnar delade denna bakgrund...  :)