Nyheter från Svensk Busshistoria 1 - Swebus nya OmniExpress!

Startat av Ulf Rådeström, 01 april 2010, 12:59:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan

Det är ofta så med denna modell, antingen så funkar den skitbra eller så bara måndagsbeskymmer.
I branschen 37 år

Johan B

Efter nästan tre år i produktion får man väl hoppas att barnsjukdomarna är åtgärdade. Får säga att jag gjort helt om ang. OmniExpressen, nu när utseendet fått sjunka in tycker jag den är ganska snygg, dock inte lika stilren som Setra 400 eller 9700. Särskillt denna höga modellen är riktigt fin. Vad blir det för maskin? 440 och Opticruise med automatisk koppling?

Knut

Opticruise uten koplingspedal. Når det gjelder kvalitet på Volvo 9700 (68xx og 00xx seriene) så er ikke den mye å juble for. Nok elektronikstøy spes i 68xx vognene. Og feilmeldinger hele tiden undre kjøring. Defroster fläkter som støyer værre enn et helikopter (68xx). Framrute torkaranlegg som høres ut til å være 50 år gammelt. Toa som ikke virker. Idiotisk system med pedal for spolning. Selv om toa er bra merket så klarer ikke kunder å gjøre dette rett så toa blir full og gulvet deretter.
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Ersa

Citat från: Knut skrivet 04 april 2010, 15:05:15 PM
Opticruise uten koplingspedal. Når det gjelder kvalitet på Volvo 9700 (68xx og 00xx seriene) så er ikke den mye å juble for. Nok elektronikstøy spes i 68xx vognene. Og feilmeldinger hele tiden undre kjøring. Defroster fläkter som støyer værre enn et helikopter (68xx). Framrute torkaranlegg som høres ut til å være 50 år gammelt. Toa som ikke virker. Idiotisk system med pedal for spolning. Selv om toa er bra merket så klarer ikke kunder å gjøre dette rett så toa blir full og gulvet deretter.

Men MAN är helt okej?
60xx och 61xx-serierna: Idel felmeddelanden i form av femsiffriga errorkoder, blinkande lampor och en konstant varning för trasig färdskrivare även om den fungerar. En växellåda som får för sig att pendla mellan automatiskt och manuellt läge utan att man väljer själv. En framdörr som öppnas bakåt över luckan där den yttre dörrknappen är inlåst, och smäller till den om man inte hinner stänga den i tid. Svårt att få upp framdörren på morgonen om man bär väskor och andra saker som man inte vill lägga i en vattenpöl medan man bråkar med dörren. Lastluckor som varken låser helt eller är lätta att få upp.
67xx-serien: Extremt långsamma reaktioner på alla knappar till dörrar och växellåda. Halvt omöjliga att planera rondellkörning i tätort med då det kan ta 2-3 sekunder från att man gasar till att det händer något. Ingen möjlighet att rampkoppla vilket att innebär att det nästan alltid är låg kylvätskenivå vid start. Istället en strömkabel som man gör illa händerna på när man försöker få bort den lugnt och stilla. En destinationsskylt som slocknar så fort man stänger av tändningen. Ofta nära till vattenskador vid toaletten och i framdelen pga vattensamlingar som inte kan rinna undan. Inga kranar att nödstänga om det helt plötsligt blir 35 grader varmt där bak.

Nu är allt inte bedrövligt med dessa om ni tror det. De är starka och har underbar väghållning, och är knäpptysta tack vare bakmotorn. Jag trivs rätt gott i de flesta bussar förutom de av tidens tand mest nedslitna exemplaren av MAN:arna i 60xx-serien. Men jag måste protestera mot Knuts inlägg där det bara verkar vara fel på precis varenda Volvo medan alla andra märken är jättebra. Även om vi har olika favoriter måste vi alla inse att alla märken krånglar ungefär lika mycket. Scaniorna kommer inte heller att vara helt felfria även om de kommer att ha en mängd fördelar.

Knut

Støtter det med MAN. Men det er mest Volvo på  min kjøring. Og det ser ut til at de fleste forguder disse skrotkassene fra øst.
Liker bedre en MAN (6779 spes) i 67xx serien. Er mye bedre å kjøre. Ja man må planere arbeidsdagen på et annet sett med disse når det gjelder tiden det tar ved växling. Største feilen på disse er tendensen til å ta seg en liten tur på egenhånd ut av en kurve. Spes ut fra Uddevalla Torp og siste kurven før man er på  motorveien. Da tarn dise MAN en liten tur rett frem i kurven. Bagasjelukene på 60xx er et kapitel for seg. Og interiøret ser gammelt ut selv med ny buss (Schau's sine 2009 mod). Og toa strul er det i disse også.
Neoplan har jeg kun 3 turer med så jeg kommenterer ikke disse
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Ersa

Sammanfattningsvis kan det nog bli riktigt bra med Scania OmniExpress. :)

Jocke Selling

Me like, i mitt nästa liv kanske jag skulle bli Swebus förare ;D

//Jocke

Ersa

Citat från: JoSe skrivet 04 april 2010, 19:42:14 PM
Me like, i mitt nästa liv kanske jag skulle bli Swebus förare ;D

Man skulle ju heller inte bli speciellt upprörd om man fick se OmniExpresser och Scalor i UL-gult efter nästa trafikstart heller, oavsett vem som vinner. :)

Ulf Rådeström

Citat från: Mats L skrivet 04 april 2010, 11:41:43 AM
Hoppas Swebus har bättre tur med sina nya OmniExpress än vad vi på Flygbussarna Charter har haft. Vi har en (inv.nr 950) som rullar som ordinarie buss på Eckerölinjen, sedan november 2008 (har nu rullat ca 34000 mil). Den är väldigt skön att köra, men kvaliteten har lämnat mycket att önska;
- den har haft mycket elproblem (farthållaren, innerbelysning, rattknappar, fläktar mm.).
- den växlar väldigt hårt mellan 2:an och 3:an både upp och nerväxling om man inte tar det mycket lugnt (Scania har hittills inte kunnat justera detta trots flera försök).
- WC-spolningen har lagt av flera gånger (helt fel körning att ha krånglande toalett på!).
- fotstöden är sköra och går sönder lätt, likaså luftspjällen för passagerarna.

Det är trångt i mittgången så det är svårt att ta sig fram även för smala människor.
Bakdörren öppnar över luckan till påfyllning av toavatten vilket är opraktisk.
Men när den fungera är det en skön buss att köra.

Er OmniExpress var ju en i förserien om jag inte minns fel - alltså en av dom första byggda till Sverige. Tyvärr är det även då man får dras med barnsjuksdomarna. Hoppas somsagt att man kommit tillrätta med problemen numera...