Reserv hjul till personbilar

Startat av Stefan P, 11 oktober 2013, 16:31:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikey

Fast är det verkligen vanligt med de små hjulen? Familjebilen (BMW 5-serie) har fullstort däck, våra 3 tidigare bilar som jag minns (två Skodor och en Seat) hade alla fullstora hjul och min egna Audi har till och med alumiumfälg på reservhjulet.

Björn Forslund

Citat från: Mikey skrivet 18 oktober 2013, 21:30:11 PM
Fast är det verkligen vanligt med de små hjulen? Familjebilen (BMW 5-serie) har fullstort däck, våra 3 tidigare bilar som jag minns (två Skodor och en Seat) hade alla fullstora hjul och min egna Audi har till och med alumiumfälg på reservhjulet.

Samma med min Durango och Voyager. Riktiga däck på alufälgar av samma modell som sitter på.
Snikhjulen är också en kostnadsfråga, de är billigare än riktiga hjul.

Ersa

Citat från: Mikey skrivet 18 oktober 2013, 21:30:11 PM
Fast är det verkligen vanligt med de små hjulen? Familjebilen (BMW 5-serie) har fullstort däck, våra 3 tidigare bilar som jag minns (två Skodor och en Seat) hade alla fullstora hjul och min egna Audi har till och med alumiumfälg på reservhjulet.

Citat från: Björn Forslund skrivet 18 oktober 2013, 22:20:36 PM
Samma med min Durango och Voyager. Riktiga däck på alufälgar av samma modell som sitter på.
Snikhjulen är också en kostnadsfråga, de är billigare än riktiga hjul.

Respekt! Den sista bilen jag ägt som hade fullstort (stående) reservdäck var en Saab 99 -79, men denna modell (inkl 900) fick obligatoriskt (liggande) smalt reservdäck i början på 80-talet, trots det rejäla utrymmet där bak.
Även Volvo 140 & 240 hade från 1967 till åtminstone 1984 ett fullstort reservdäck stående på vänster sida bakom hjulhuset, och detta utrymme måste ha funnits kvar ända fram till sista årsmodellen 1993. Skulle man ställa ett smalt reservdäck i det utrymmet borde det ju skramla och leva om vid varenda sväng.

Fikman

Saab kom ju på i början på nittiotalet att gjorde man reservhjulsbaljan "liten" så bara nöd hjulet passa sparade man in lite plåt/bil och blev rätt stora siffror man sparade på en årsproduktion, nackdelen var ju problemet var att lägga de riktiga punkterade hjulet med full semesterpackning i bilen.....