Mailprogram - förslag?

Startat av Skalman, 11 september 2007, 19:39:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Skalman

Någon som kan föreslå ett mailprogram som klarar HTTP-konton (Hotmail)?

Enligt Mikromjuka Fönsters senaste version av e-postprogram är man
inte välkommen som användare av detsamma ifall man nedlåter sig till
att korrespondera per HTTP-post.

Ante

Kan man använda ett vanligt mailprogram för att hämta Hotmail mail till fortfarande?
Jag tror man måste ha "Plusversionen" för att göra det.

Annars kan jag rekommendera Mozillas e-postprogram Thunderbird. Fungerar alldeles lysande, kan ha egna teman, enkelt att använda och bäst av allt. Det är gratis =).

/A

Leif D

Citat från: Skalman skrivet 11 september 2007, 19:39:37 PM
Någon som kan föreslå ett mailprogram som klarar HTTP-konton (Hotmail)?

Enligt Mikromjuka Fönsters senaste version av e-postprogram är man
inte välkommen som användare av detsamma ifall man nedlåter sig till
att korrespondera per HTTP-post.

Outlook ska väl klara Hotmail, de är ju för tusan Microsofts egen produkt.
Men man måste ju välja rätt i insällningsguiden för konton förståss.

Men klart Thunderbird finns ju också, som någon sa....


;-)

Skalman

Visst är det deras egen produkt, men det hjälper inte långt. Om man kör
Windows Vista så heter mail-klienten som erbjuds Windows Mail, och
det här dystra beskedet får man när man försöker konfigurera ett
Hotmail-konto:

"Windows Mail stöder inte protokollet HTTP://, som användes i Outlook Express för
åtkomst till Hotmail och andra webbaserade e-posttjänster."

Ganska illa för den gode Bill när hans produkter inte ens är kompatibla med
sig själva...

Ante

#4
Citat från: Skalman skrivet 11 september 2007, 20:14:46 PM
Visst är det deras egen produkt, men det hjälper inte långt. Om man kör
Windows Vista så heter mail-klienten som erbjuds Windows Mail, och
det här dystra beskedet får man när man försöker konfigurera ett
Hotmail-konto:

"Windows Mail stöder inte protokollet HTTP://, som användes i Outlook Express för
åtkomst till Hotmail och andra webbaserade e-posttjänster."

Ganska illa för den gode Bill när hans produkter inte ens är kompatibla med
sig själva...

Byt till gode Steve's produkter ::)
Jag har gjort det mer och mer, och har absolut inte ångrat mig!
Snart hoppas jag kunna ta steget fullt ut och skaffa en Mac ;D

/A

Simon Bertilsson

Citat från: Ante skrivet 11 september 2007, 21:00:07 PM
Byt till gode Steve's produkter ::)
Jag har gjort det mer och mer, och har absolut inte ångrat mig!
Snart hoppas jag kunna ta steget fullt ut och skaffa en Mac ;D

/A

Aaah! Fler som tänker som jag. :P

Spelar musik i iTunes, och går i seriösa tankar på en MacBook Pro. :)

Ante

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 11 september 2007, 21:31:02 PM
Aaah! Fler som tänker som jag. :P

Spelar musik i iTunes, och går i seriösa tankar på en MacBook Pro. :)

iTunes, iPod, Safari (och om Os X funnits till PC (lagligt) hade det garanterat också åkt in)...
Enda problemet me MacBook Pro är väl priset. 18 000 känns lite saftigt, men så är dom grymma också :D
Microsoft har fått sig en riktigt hård nöt att knäcka nu när man dessutom kan köra Windows på Mac:en (varför man nu skulle behöva köra det ::))
Efter att ha varit inbiten PC-förespråkare hela livet är jag nu av förklarliga anledningar helt såld på Mac, och hela Apple. Häftigare företag får man leta efter.

För att inte komma helt OT då...
Hittade denna länk. Ska tydligen gå att få mailen till Outlook i allfall. Kanske funderar på Windows Mail också, vet ej.
http://www.microsoft.com/sverige/pr/articles/2007/0706141.mspx
http://techworld.idg.se/2.2524/1.116466

/A

Marcus Li

Citat från: Skalman skrivet 11 september 2007, 19:39:37 PM
Någon som kan föreslå ett mailprogram som klarar HTTP-konton (Hotmail)?

Enligt Mikromjuka Fönsters senaste version av e-postprogram är man
inte välkommen som användare av detsamma ifall man nedlåter sig till
att korrespondera per HTTP-post.

Kan du inte helt enkelt installera Outlook Express då? Jag antar att det bara är Microsofts egna program som kan hantera hotmail-konton (?).

JB

Simon och Ante, gör slag i saken, ni kommer inte ångra er. Jag switchade 2005 genom att köpa mig en iBook, som i somras byttes ut mot en MacBook. Det var nog bland det bästa köp jag någonsin gjort.

När man kan köra Windows på Macen finns det ju egentligen ingen anledning till att inte köpa en Mac. Fast varför man skulle vilja använda Windows när man har OS X vet jag inte...

/Jonas (stolt macanvändare)

P.S. För att inte spåra ur helt: Varför inte ersätta hotmailkontot med ett gmailkonto? Fungerar bättre enligt min erfarenhet. DS

Marcus Li

Citat från: JB skrivet 11 september 2007, 22:00:11 PM
Simon och Ante, gör slag i saken, ni kommer inte ångra er. Jag switchade 2005 genom att köpa mig en iBook, som i somras byttes ut mot en MacBook. Det var nog bland det bästa köp jag någonsin gjort.

När man kan köra Windows på Macen finns det ju egentligen ingen anledning till att inte köpa en Mac. Fast varför man skulle vilja använda Windows när man har OS X vet jag inte...

/Jonas (stolt macanvändare)

P.S. För att inte spåra ur helt: Varför inte ersätta hotmailkontot med ett gmailkonto? Fungerar bättre enligt min erfarenhet. DS

Och för den som är riktigt vågad kan man ju prova ett helt annat OS... Jag har använt SuSE i tre år. Här kan ni kolla några skärmdumpar:  http://en.opensuse.org/Screenshots/Screenshots_openSUSE_10.2

Simon Bertilsson

#10
JB: Ska göra slag i saken så fort kassan återhämtar sig efter det stundande bilköpet.  8)

Marcus: Vad finns att säga om SuSe? Jag har hört ordet någon gång, men i övrigt vet jag inte ett dyft om det. Bygger det på Unix? Varifrån kommer det? Är det bra? Vilka argument finns för ett byte?

Själv provade jag att installera Fedora Linux på en gammal hårddisk, men blev aldrig särskilt klok på det...

Edit: Efter en snabb sökning på wikipedia såg jag iaf att Suse är en av världens största Linuxdistribution.  ;)

JB

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 11 september 2007, 22:26:48 PM
JB: Ska göra slag i saken så fort kassan återhämtar sig efter det stundande bilköpet.  8)

Vem behöver bil när man har Mac ? ;)

/Jonas

P.S. Står man ut med att vänta så kommer ju Leopard i oktober, kan vara värt att vänta på. DS.

Simon Bertilsson

#12
Citat från: JB skrivet 11 september 2007, 22:33:18 PM
Vem behöver bil när man har Mac ? ;)

/Jonas

Tjaaa... En bra dator förgyller ju livet. Helt klart! Fast jag tvivlar på att den kan göra den 7 km långa mopperesan var morgon till varm, skön och torr. ;)
Sen vore det ett skönt lyft för min status att förflytta mig från moppe till bil. En lastbilschaufför som kör moppe till jobbet är inte direkt jätterespekterad...  ;)

Citat från: JB skrivet 11 september 2007, 22:33:18 PM
P.S. Står man ut med att vänta så kommer ju Leopard i oktober, kan vara värt att vänta på. DS.

Jag är extremt kluven. Gick ut gymnasiet i våras, varför jag inte får något nytt csn-kort efter oktober månads slut (det ger 10% rabatt hos Apple). Samtidigt har jag svårt att betala redan nu, och jag vill ju ha nya operativsystemet...
Jobbigt!

En annan sak som får mig att vilja ha mac, är monster-laptopen Lisbeth Salander köper i Stieg Larssons "Män som hatar kvinnor". ;)

Marcus Li

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 11 september 2007, 22:26:48 PM

Marcus: Vad finns att säga om SuSe? Jag har hört ordet någon gång, men i övrigt vet jag inte ett dyft om det. Bygger det på Unix? Varifrån kommer det? Är det bra? Vilka argument finns för ett byte?

Själv provade jag att installera Fedora Linux på en gammal hårddisk, men blev aldrig särskilt klok på det...

Edit: Efter en snabb sökning på wikipedia såg jag iaf att Suse är en av världens största Linuxdistribution.  ;)

Tja.. Jag är mycket nöjd. Min högst personliga åsikt är att Suse (i kombination med KDE) är de mest användarvänliga av alla linuxdistrubutioner Många andra skulle säga att det är ubuntu, men det är fel  ;) Det som är bra med Suse jämfört med andra distrubutioner är att de flesta hårdvaruinställningar kan göras mycket enkelt och det finns samlat på ett ställe. 

I jämförelse med Windows så kostar Suse (och i princip alla andra) ingenting. Mycket stor fördel! De flesta program finns från början (inkl ett officepaket.) Man är också än så länge, i praktiken, befriad från virus, trojaner, spionprogram och andra angrepp.

Till nackdelarna kan läggas att gammal hårdvara som t.ex analoga modem kan kärva. Hur det är med spel vet jag egentligen inte. Har svårt att tro att många spel fungerar, dock finns det ju emulatorer man kan använda.

Det bästa är nog att prova. Du kan ju ha både Suse och Windows på samma burk samtidigt och det är superlätt vi installationen, ingen risk att radera windows!

Alla problem jag har råkat ut för har jag fått hjälp med vi forum på nätet. Det finns så många hjälpsamma människor :)

Skalman

> Kan du inte helt enkelt installera Outlook Express då?

Finns ingen version till Vista. Numera ska man tydligen använda "Windows Mail".
Om man tar en "gammal" version (t ex till XP) så har man direkt problemet med att det
inte går att uppdatera den längre (om den ens går att installera).

Tog och installerade Thunderbird, men inte klarade den Hotmail-konton, inte.

Enda möjligheten verkar vara att "vidarebefordra" mailen från Hotmail-kontot - för
en sån auto-funktion finns där - men då kan man lika gärna lägga ner projektet och
gå över till en operatörsberoende mail som stöds av e-postprogrammen...

Det fina i kråksången med Outlook Express var ju att man både hade mailen i sin
egen dator (i epostprogrammet), men även kunde gå in via webmail om man loggade
in från annan burk.