Bildreportage från en av Sveriges minsta hållplatser, Sjisjka (70 bilder)

Startat av Patrik, 26 augusti 2007, 13:35:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Krille

Citat från: KRNI skrivet 26 augusti 2007, 19:00:20 PM
Det där är knappast en spång. Det är utfyllnad i en stig precis som Patrik skrev. Om du slår upp ordet "spång" så är förklaringen "En spång, (pl, spänger, även spångar), är en gång över en våtmark eller ett sund, ungefär som en brygga fast med landförbindelse i båda ändarna."

...och så här ser en spång ut!



Trevlig kväll!
/KRNI

Hehe, tja, men en gång över en våtmark (myra) var ju precis det Patrik visade...
Måhända att den var i lite dåligt skick.

/K

KRNI

Patrik visade en gång I en våtmark, knappast en gång ÖVER en våtmark! Men ja, kallar du det Patrik visade "en brygga fast med landförbindelse i båda ändarna" så visst kör på det du!

/KRNI

Ersa

Härligt! Kul med dina resor, och dina bilder är guld värda för oss som inte orkar ta sig längre norrut än Dorotea och Skellefteå.  ;D


at1981

Hej Patrik!


Trevligt bildreportage, dom hade ju en fin gammal ledning bevarad från förr där vid järnvägsstationen :). Det förgyllde säkert din tillvaro lite extra  ;D :D ;) ::)


MVH Alexander T !! !!
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bengt Jönsson

Underbart vackra, meditativa och kontemplativa bilder!
Men, vad är det som gör/gjort att denna hållplats mitt ute i "ödemarken" får behålla sina tågstopp?

/Bengt

Patrik

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 04 september 2007, 20:09:21 PM
Underbart vackra, meditativa och kontemplativa bilder!
Men, vad är det som gör/gjort att denna hållplats mitt ute i "ödemarken" får behålla sina tågstopp?

/Bengt

Tack!
Det bor två killar där som är bröder som har hand om renarna där på vintern och dom behöver självklart tåget för att kunna ta sig någonstans och handla mat m.m.
Sen finns det ju en liten vandringsled där som går till Tjåurek som fjällvandrare kan gå längs med men enligt en av bröderna brukar det inte vara några som gör det.

Här kan man läsa lite mer: http://sv.wikipedia.org/wiki/Sjiska

Jessika

Hittade denna tråd först nu. :)
Underbara bilder, sådant gillar jag! Det finns ju många små hållplatser där uppe i norr. För ett par månader sedan var det passagerarstatistik från 2006 för de flesta hållplatserna i VK. Tyvärr har jag inte kvar den artikeln och den finns inte på webben. Vissa hållplatser hade i alla fall bara en handfull av- och påstigande på hela året.
Som jag förstår av dina bilder så stannar tåget i Sjisjka bara om det finns passagerare som ska av och på? Så beskrevs det inte i VK, utan där stod det att tågen stannande varje dag, år ut och år in, trots att ingen hade stigit på på vissa hållplatser på typ ett halvår... Undra om inte Hällnäs här i Västerbotten var ett sådant stopp?
En fråga: Hur funkar detta med den minimala plattformen? Hur lyckas man kliva av på just de få metrarna? När jag var liten var vi i Abisko ett par gånger och då fanns det ingen plattform utan konduktören (?) kom med en liten träpall som man fick kliva ner på. Detsamma tror jag gäller fortfarande i Nattavaara, där jag har släktingar som bor. Eller?
/Jessika

Jessika

Här är artikeln jag menade (utan statistik tyvärr...).
http://www.vk.se/Article.jsp?article=123203
"Tågen stannar vid många stationer, men på många av dem är det knappt någon resenär som stiger på. Därför har hållplatserna för nattågen minskat på senare år. Hällnäs är ett sådant exempel. 2005 stannade fortfarande nattågen där. Under hela året var det bara två (!) personer som klev på i Hällnäs. Numera kör nattågen från Göteborg och Stockholm förbi."
/Jessika

Ulrik Berggren

Citat från: Jessika skrivet 07 september 2007, 10:33:08 AM
Här är artikeln jag menade (utan statistik tyvärr...).
http://www.vk.se/Article.jsp?article=123203
"Tågen stannar vid många stationer, men på många av dem är det knappt någon resenär som stiger på. Därför har hållplatserna för nattågen minskat på senare år. Hällnäs är ett sådant exempel. 2005 stannade fortfarande nattågen där. Under hela året var det bara två (!) personer som klev på i Hällnäs. Numera kör nattågen från Göteborg och Stockholm förbi."
/Jessika


Sanningshalten i den där artikeln är väl inte helt imponerande... Sedan 1999 när jag började åka på SbÖN så har nattågen inte stannat i Hällnäs annat än för tågmöte... Att sen Norrskenan numer stannar där och att Rikstrafikens statistik är lite allmänt mysko är en annan femma.

Nattavaara har f ö en rejäl grusplattform med betongkant på huvudspåret åtminstone, vet inte hur det är på sidospåret.

/UB

Patrik

Citat från: Jessika skrivet 07 september 2007, 10:28:48 AM
Hittade denna tråd först nu. :)
Underbara bilder, sådant gillar jag! Det finns ju många små hållplatser där uppe i norr. För ett par månader sedan var det passagerarstatistik från 2006 för de flesta hållplatserna i VK. Tyvärr har jag inte kvar den artikeln och den finns inte på webben. Vissa hållplatser hade i alla fall bara en handfull av- och påstigande på hela året.
Som jag förstår av dina bilder så stannar tåget i Sjisjka bara om det finns passagerare som ska av och på? Så beskrevs det inte i VK, utan där stod det att tågen stannande varje dag, år ut och år in, trots att ingen hade stigit på på vissa hållplatser på typ ett halvår... Undra om inte Hällnäs här i Västerbotten var ett sådant stopp?
En fråga: Hur funkar detta med den minimala plattformen? Hur lyckas man kliva av på just de få metrarna? När jag var liten var vi i Abisko ett par gånger och då fanns det ingen plattform utan konduktören (?) kom med en liten träpall som man fick kliva ner på. Detsamma tror jag gäller fortfarande i Nattavaara, där jag har släktingar som bor. Eller?
/Jessika

Tack, tåget stannar bara där om någon ska kliva av eller på, annars kör det bara förbi för det krävs lite precision av föraren för att stanna rätt vid plattformen.
Det får plats en vagnsdörr på plattformen, resten hamnar utanför och det bestämmer lokföraren och konduktören vid vilken dörr man ska kliva av eller på vid, föraren bestämde att jag skulle sitta vid första dörren men tyvärr körde han för kort så att jag fick hoppa ner i ballasten.