Stopp för sökning via sms

Startat av Martin Maltkvist, 27 juni 2009, 13:41:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Maltkvist

Från och med 1:a juli i år stängs den populära tjänst som innebär att man med en sökning på ett fordons registreringsnummer kan få fram deras ägare. Genom att läsa artikeln kunde jag dra vissa paralleller med en museiavdelning här i Eskilstuna - Först stängs den för underhållena året för att sedan beslutas upphöra nästa år.
Vi får väl bara hoppas att denna fiffiga tjänst återuppstår men just nu verkar den ligga risigt till. En röd tråd verkar genomsyra besparingsarbetet hos den offentliga sektorn, skär ner hos "pöbeln" och utöka och förhöj lner och förmåner hos tjänstemännen. Den sistnämnda meningen är min högst personliga syn på hur det generellt går till i samhället, nästan som en omvänd Robin Hoodeffekt.

Artikel hos DN
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Ersa

Gott om många arga kommentarer gjorda av folk som inte förstår lagtexten som innebär att personuppgifter inte kan lämnas ut via hemsidan eller e-post på: http://forum.alltommotor.se/viewtopic.php?f=3&t=1725

En favorit är den klassiska egoistiska kommentaren här i form av:
Citat från: Kommentar på DN.seMKT DÅLIGT AV DOM BYROKRATER SOM FATTA DETTA BESLUT!!!!!!!!!!!! JAG MENAR HUR SKA JAG NU VETA OM DET ÄR EN POLIS FRAMFÖR ELLER BAKOM MIG???

Jag har länge funderat på vad detta kostat Vägverket/Transportstyrelsen genom åren. Att få ett gratis SMS var väldigt generöst, precis som att nya regskyltar kostar så lite som 60 kr. Klart att det går åt mängder med skattepengar till detta, något som även alla som inte betalar tjänsten får vara med och dela på. Att ta en avgift på 1:00-1:50 kr för ett SMS av beställaren är ju inte alls fel. Det kostar ju trots allt ett par kronor för Transportstyrelsen för varje SMS man skickar ut, och så ofta använder man den ju inte, att den behöver vara helt gratis.

Jag tycker tjänsten har varit rätt okej, även om den haft brister. Att veta att en bil tillhör en Erik Andersson i Stockholm hjälper ju inte nämnvärt om man vill hitta telefonnumret till ägaren.

Simon Bertilsson

Kommentarerna var faktiskt rätt underhållande, om än att man skräms över språkkunskaperna.  :-X

Det var faktiskt en nyhet för min del, att det inte gick att lösa över mejl. Man kan ju tycka att det är lite märkligt att de tar bort en tjänst just för att den blir mer och mer populär. Antalet privatpersoner med fax idag, går ju att räkna på ena handens fingrar...
Varför inte låta den vara kvar tills man utvecklat en betaltjänst?

RoTe

Hur ska jag nu kolla att bussen jag kör är laglig?  :(

jocke

Hur ska jag kunna skratta åt folk som leker tuffa i kreditköpta bilar :(
Jag förändrar era liv med detta inlägg

RoTe

Citat från: jocke skrivet 28 juni 2009, 09:07:49 AM
Hur ska jag kunna skratta åt folk som leker tuffa i kreditköpta bilar :(

Varför är det något att skratta åt?


Björn Ax

Citat från: jocke skrivet 28 juni 2009, 09:07:49 AM
Hur ska jag kunna skratta åt folk som leker tuffa i kreditköpta bilar :(

Är det nån ny bil som inte är kreditköp??
Man tar väl lån när man köper bil??

Martin Maltkvist

Citat från: Björn Ax skrivet 29 juni 2009, 12:27:46 PM
Är det nån ny bil som inte är kreditköp??
Man tar väl lån när man köper bil??
Han kanske gör skillnad på de som amorterar på sin bil och de som köpt en dyr och vräkig kärra enbart för syns skull, även om båda fått gå till banken...
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Blue

Citat från: Björn Ax skrivet 29 juni 2009, 12:27:46 PM
Är det nån ny bil som inte är kreditköp??
Man tar väl lån när man köper bil??

Inte jag, vägrar låna pengar för att köpa förbrukningsvaror.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Ersa

Citat från: Blue skrivet 29 juni 2009, 22:17:21 PM
Inte jag, vägrar låna pengar för att köpa förbrukningsvaror.

Så tänkte även jag förr, men ändrade åsikt när jag bytte bil till en 8 år gammal kombi för två månader sedan. Nu betalar jag halva kostnaden per månad i avbetalningar (och alla andra kostnader), jämfört vad jag betalade i reparationer, reservdelar (och alla andra kostnader) till min gamla "helägda" 19-åriga bil.

jocke

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 29 juni 2009, 18:47:58 PM
Han kanske gör skillnad på de som amorterar på sin bil och de som köpt en dyr och vräkig kärra enbart för syns skull, även om båda fått gå till banken...

Exakt
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Blue

Citat från: Verspieder skrivet 29 juni 2009, 22:43:18 PM
Så tänkte även jag förr, men ändrade åsikt när jag bytte bil till en 8 år gammal kombi för två månader sedan. Nu betalar jag halva kostnaden per månad i avbetalningar (och alla andra kostnader), jämfört vad jag betalade i reparationer, reservdelar (och alla andra kostnader) till min gamla "helägda" 19-åriga bil.

Jag sparar först, sen handlar jag.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

michael k

det blir att spara en stund om man vill kontanta en 431:a

Blue

Citat från: michael k skrivet 29 juni 2009, 23:55:18 PM
det blir att spara en stund om man vill kontanta en 431:a

Det är en viss skillnad på privat och företags ekonomi!  ;)

Jag väntar på en 429:a  ;D
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

RoTe

Citat från: Verspieder skrivet 29 juni 2009, 22:43:18 PM
Så tänkte även jag förr, men ändrade åsikt när jag bytte bil till en 8 år gammal kombi för två månader sedan. Nu betalar jag halva kostnaden per månad i avbetalningar (och alla andra kostnader), jämfört vad jag betalade i reparationer, reservdelar (och alla andra kostnader) till min gamla "helägda" 19-åriga bil.

Samma här. Jag köpte en sprillans ny modern bränslesnål småbil och den kostar mig i ränta+amortering exakt det jag sparar i bränslekostnad. Jag går i princip plus/minus noll och då gick jag från en 88 till 09... Dessutom får jag 10 000kr i miljöbilspremie om sex månader.  ;D