Bussar och vagnar i mycket snöigt Göteborg, 080325 (38 bilder)

Startat av Neko, 28 mars 2008, 16:50:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Neko

Jag skulle 'bara' till sfbokis för att hämta en manga jag beställt. Blev avsläppt vid Heden och började fota i det ymniga snöfallet.

Först fastnade 308 på 99an.


Sedan en buss från Veolia som gömmer sitt linjenummer.


Därefter fastnade en extra vit vitost.


En Lila-buss fick köra lite Partille-trafik.


När jag lämnade Heden tittade en vit ost fram bakom de vita buskarna.


När jag kikade bort mot Ullevihållet skymtade jag denna buss.


På väg mot Kungsportsplatsen mötte jag denna.


Och denna körde om mig.


Ett par snöiga vagnar.


Buss med snöig nos.


Allt verkade frid och fröjd i trafiken trots allt, så jag knatade vidare för att hämta min manga.
När jag sedan kom ut ur affären hade det ymniga snöandet upphört och jag bestämde mig för att traska till Nordstan och NET.
Men längre än till Göta Källare kom jag inte. Där mötte jag denna syn.


Och en snöig 32a.


Bättre bild på 960.


Blev nyfiken på varför det var så långa köer till Brunnsparken så jag styrde kosan dit istället. Såg inget märkvärdigt förrän jag kom till Fontänbron. Då såg jag vagn med varningsblinkers och skymtade nåt som inte såg ut som det skulle.


GS 198 hade hamnat ltie på sniskan . . .


Döm om min (och de andras som var samlade där) förvåning när det krånglar sig runt en buss bakom vagnen!


Den vagn som precis hade backat för att lägga om växeln mot Centralstationen och var på väg fram igen, fick återigen backa nån meter för att denna buss skulle komma förbi. Tack vare denna förare stod trafiken från Kungsportsplatsen still ytterligare drygt 5 minuter . . .


Den lååånga kön . . .


Till slut kom så "Bym" och trafikledare. Han såg inte glad ut när han fick väja för bussen . . .


Bussarna slapp stå i kön från Kungsportsplatsen. De kunde ju krångla sig mellan vagnarna och de parkerade bilarna. Men vägbulorna där är inte trevliga . . .


Vagnen bakom 198 backades loss och trafiken från Kungsportsplatsen kunde flyta på.


Ännu en snöig nos.


Trots att Bym stod bakom 198 och all trafik skickades via Västra Hamngatan, körde några vänstertrafik och orsakade problem för spårvagnsförarna, som fick gå ut och spetta.


Många bussar och vagnar åkte förbi.




Konstigt se 5an svänga bort mot Domkyrkan . . .


198 står så fint i sörjan utan att få grepp . . . Gick varken framåt eller bakåt . . .


Två extra hållplatser för 99an . . .


Hoppas båtarna väntade på bussen . . .


Trångt, trångt, trångt i Brunnsparken . . .


Bym står och blinkar så fint när 423 passerar.


Likaså när två 52or i rad passerar.


Till slut så kom då en bärgare.


Vände.


Bärgaren kopplade fast sig i bussen med en vajer, satte sig bakom ratten och försökte dra upp bussen.


Här började jag filma.
http://www.youtube.com/watch?v=QrG6jSSiHXM

Så fort bussen var uppe i spårområdet, åtminstone med innerdäcket, kopplades vajern bort.


Vissa kollegor fattade inte att det var annan körväg som gällde . . .


Så här såg det ut efter att 198 lämnat händelseplatsen.


Fotade lite på den långa kön bort mot Domkyrkan också, men det falnande ljuset ute satte stopp för min kamera. Så jag begav mig hem för att vila mina ömmande fötter.
Hoppas åtminstone några av bilderna faller er i smaken. :)

Möllers

Mycket snyggt bildsväp där klarade din kameria snö massorna kom det ingen snö i linsen alls  ;)

Neko

Tack! :D

Det var lite krångligt när det snöade som mest, men det gick riktigt bra ändå. Var nog bara 3-4 stora flingor som smet förbi sjalskyddet jag hade och lyckades träffa linsen. Men de torkade jag snabbt bort med sjalen. :)

Kristian

Konstigt... Jag känner igen mig... ;D

Till höger, utanför bild, står spårvagn 10 som jag kom dit med.
Jag såg två andra som fotograferade. Du var säkert en av dem, men jag tänkte inte så mycket på vilka personerna var.

Walter

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Neko

Hmm . . . Det är nog banne mig Neko som står där med huvan uppfälld . . . :)

Tack för att ni tyckte om mina bilder!  :-*

Leif D

Visst är det bra med digitala skyltar, det är ju så lätt att skylta precis det man behöver för tillfället.....
Skrivet apropå skyltningen på Orust 28
;-)

Simon A


Mattias Andersson

Ett riktigt trevligt bildsvep!

När man tittar på datumen så kom man ihåg att just då befann jag mig på Azorerna med 20-28 gr varmt 8).. Utan vitt med;)

Men jättebra bilder,Neko.


Neko

Neko bugar, bockar o niger! :D

Temperaturen KAN få stiga upp till 25° OM det är mulet. Och gärna med lite åska! Tycker Neko. :)

Karsten

Men på vilket sätt har bussen kört fast egentligen? Mina 08-ögon tycker det ser ut som om man bara kan backa loss..

Neko

Det gick varken framåt eller bakåt pga snömoddslasket . . . Däcket fick helt enkelt inget fäste. Flera förare, tl och bärgare provade.

Mr G

CitatJag skulle 'bara' till sfbokis för att hämta en manga jag beställt.

Grattis till alla lyckade bilder. Väldigt kul att beskåda.

Men, jag blir inte klok på vad det var du skulle göra? Vad är en manga? Sfbokis, kan det vara en bokhandel tro? Hoppas att du ursäktar och stillar min nyfikenhet.

Hälsningar Mr G
吉先生

Mattias

MYCKET intressant bildsvep, väldigt lyckade bilder! Tack för det! :)

//Mattias
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Mattias

Citat från: Mr G skrivet 02 april 2008, 22:04:51 PM
Grattis till alla lyckade bilder. Väldigt kul att beskåda.

Men, jag blir inte klok på vad det var du skulle göra? Vad är en manga? Sfbokis, kan det vara en bokhandel tro? Hoppas att du ursäktar och stillar min nyfikenhet.

Hälsningar Mr G

Wikipedia om Manga:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Manga

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header