Nya ledbussar till Umeå stadstrafik?

Startat av Samuel KVR, 02 december 2023, 12:02:18 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Samuel KVR

Verkar som det har köpts in fyra nya ledbussar pga att resande med Ultra-trafiken har ökat ännu mer. Gissar jag på att det blir MAN också dessa fyra nu eller blir det den här gången VDL CITEA elbussar?

Jag har inte så mycket aning om det heller.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Samuel KVR

#2
Ja det kan bli MAN igen också. Men man undrar om det blir då helt el eller diesel. För att skulle kännas konstigt nu varför dom ska köpa bussar med dieselmotorer om dom nu snart ändå måste byta ut alla deras bussar mot el nästa avtalet.

Ersa

Det har aldrig tidigare varit några problem att omplacera lätt begagnade ledbussar annorstädes i landet.

Samuel KVR

#4
Jag fick reda nu att det kan bli begagnade bussar också.
Känns onödigt att redan köpa in nytt då det bara snart är två år kvar av avtalet i Umeå stadstrafik med Transdev, oklart hur det blir med Transdev där i Umeå och Västerbotten i framtiden.

B10M

Kanske blir några MAN-ledbussar från Norrort, det blir ju en del trafikminskning där nu.

Ersa

Det köps ofta in helt nya bussar till alla möjliga avtal som snart ska gå ut. Ingen märkligt med det. Man måste ofta hålla snittåldern uppe, och bussarna flyttas bara till andra avtalsområden vid en förlust.

Walter

Eller så kommer man överens med huvudmannen att de nya bussarna ska övergå till nästa avtal.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

buskörare

Hörde idag att precis som nån ovan skriver, så ska Norrort omplacera flera varav 4 st upp till Umeå.

Ersa

Citat från: Walter skrivet 05 december 2023, 12:14:43 PMEller så kommer man överens med huvudmannen att de nya bussarna ska övergå till nästa avtal.

Det är lite ovanligare, och är inget som operatörerna brukar uppskatta. Om man som huvudman vill tvinga kvar fordon i samma trafikområde, så kan dessa lika gärna löpa linan fullt ut och återta verksamheten i egen regi istället.