Buss-Snack

Busshistoriska forum => Bussar | bussbilder | ämnen 15 till 30 år => Ämnet startat av: Hasse L skrivet 16 februari 2019, 09:47:14 AM

Titel: Busslink i Sverige AB 4275
Skrivet av: Hasse L skrivet 16 februari 2019, 09:47:14 AM
(https://i.postimg.cc/xTbfhS2J/4275-432-Ma-Kv-B.jpg)
JZJ 438 - Volvo B10M / Säffle 1995. Tidigare litt. H23 vid SL Buss AB.
Titel: SV: Busslink i Sverige AB 4275
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 16 februari 2019, 10:20:31 AM
Alltid lika kul när du visar dina bilder från Nacka/Värmdö :-)
Just den där individen kom jag aldrig överens med, 4275 hade väldigt oberäkneliga bromsar.
Ibland blev det nästan som man behövde stå på bromsen för att den skulle stanna vid hållplats, jag vet att felet var allmänt känt men verkstan hittade aldrig vad som var fel.

// Niclas
Titel: SV: Busslink i Sverige AB 4275
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 16 februari 2019, 10:33:32 AM
Jättekul att du visar bilder från just denna sluthållplats som sällan besöks/-tes :)
Dom flesta 42xx vagnarna fick väl inv numret i det svarta fältet,men denna ser ovanligt fräsch ut så den kanske är omlackerad?/Ulf
Titel: SV: Busslink i Sverige AB 4275
Skrivet av: Börje skrivet 16 februari 2019, 10:57:01 AM
Vilka minnen du väcker!
Titel: SV: Busslink i Sverige AB 4275
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 19 februari 2019, 08:02:51 AM
Jag håller med Niclas, jag körde bussen många gånger i Täby och minns att bromsarna på just denna individ avvek från resten av serien.
Ibland tog bromsarna sent och ibland som vanligt vilket gjorde att jag alltid var på min vakt när jag körde denna buss.
Sedan tycker jag inte att 42xx-serien överlag var så roliga att köra.
De senare H23:orna i 54xx-serien var betydligt bättre tycker jag.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Titel: SV: Busslink i Sverige AB 4275
Skrivet av: Nisse Bökelund skrivet 19 februari 2019, 10:26:48 AM
Hej.
Är det bara jag som tycker att den där typen av SL-logga är väldigt ful.
Jag tycker att den är för stor, men den här sitter ju åtminstone i mitten.
Jag har sett en del bilder där den på grund av sin storlek har blivit placerad
lite vid sidan om. Nej den nya lilla loggan tycker jag är snyggare.
Men det är vad jag tycker. Det finns säkert många som tycker tvärt om.
För övrigt så tycker jag bilden och bussen var fin. Och ett fint typsnitt på
texten i destinationsskylten.


Hälsningar Nisse.
Titel: SV: Busslink i Sverige AB 4275
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 19 februari 2019, 11:58:23 AM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 19 februari 2019, 08:02:51 AM

Sedan tycker jag inte att 42xx-serien överlag var så roliga att köra.
De senare H23:orna i 54xx-serien var betydligt bättre tycker jag.


Jag håller med där, jag var aldrig särskilt förtjust i 42xx-serien.
Precis som du säger var 54xx betydligt trevligare på alla sätt.

// Niclas
Titel: SV: Busslink i Sverige AB 4275
Skrivet av: Ola Å skrivet 25 februari 2019, 11:33:23 AM
Jo, 54-orna var nog de man föredrog, fast 4295 har jag bra minnen av, förutom urusel FM-radio, tog ut den i trafik en julhelg när den var sprillans och kunde knappt få in vanliga SR.
Niclas och Fredrik minns säkert den 54-vagn som badade i sjön längs Isättravägen mot Skärgårdsstad?
Titel: SV: Busslink i Sverige AB 4275
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 25 februari 2019, 12:26:26 PM
Jag vill minnas att det var 5423 som fick bada men minnet kan svika, det var ett bra tag sedan.
Däremot minns jag mycket väl de bägge stölderna av 5663 i Åkersberga och när 4113 eldades upp, jag åkte som TL på alla händelserna då.

// Niclas
Titel: SV: Busslink i Sverige AB 4275
Skrivet av: Mats W skrivet 25 februari 2019, 15:34:01 PM
Notera att bussen har öppningsbart fönster i släpet. 4271 var den första i serien och (nytt) försök att återigen kunna öppna ett fönster för att få in frisk luft.
Har för mig att samtliga leveranser efter denna, både Scania och Volvo, hade öppningsbara fönster i olika mängd och utförande
Titel: SV: Busslink i Sverige AB 4275
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 26 februari 2019, 07:53:33 AM


Citat från: Ola Å skrivet 25 februari 2019, 11:33:23 AM
Niclas och Fredrik minns säkert den 54-vagn som badade i sjön längs Isättravägen mot Skärgårdsstad?
Jodå, det minns jag tillsammans med en del annat märkligt som hände i Åkersberga genom åren.
Misstankar riktades så småningom mot några ungdomar i Åkersberga som misstänktes ligga bakom flera av händelserna, men jag tror att det var svårt att föra i bevis.
Bussarna nede vid stationen stod ju väldigt utsatta och råkade därför illa ut vid flera tillfällen.


Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Titel: SV: Busslink i Sverige AB 4275
Skrivet av: Robert Brink skrivet 28 februari 2019, 18:46:51 PM
Har för mig, att vi fick en begagnad 42 vagn till Råsta, kan ha varit 4235? Elle är jag helt ute och cyklar? Har i alla fall något minne av att den gick väldigt bra. Volvo på den tiden gick så olika, så det var svårt att hänga ut en hel serie, tycker mer det handlade om individer.

//R
Titel: SV: Busslink i Sverige AB 4275
Skrivet av: Göran Nilsson skrivet 28 februari 2019, 19:40:30 PM
Citat från: Robert Brink skrivet 28 februari 2019, 18:46:51 PM
Har för mig, att vi fick en begagnad 42 vagn till Råsta, kan ha varit 4235? Elle är jag helt ute och cyklar? Har i alla fall något minne av att den gick väldigt bra. Volvo på den tiden gick så olika, så det var svårt att hänga ut en hel serie, tycker mer det handlade om individer.

//R

4236 har jag bild på i Spånga på linje 179 våren 2006 så det var kanske den det handlade om. / GNl
Titel: SV: Busslink i Sverige AB 4275
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 28 februari 2019, 22:14:01 PM
Råsta fick väl överta flertalet ifrån Norrtälje när 676 blev stombuss:
(https://i.postimg.cc/d0hLRfNn/RIMG0174.jpg) (https://postimg.cc/4KTfsWgh)
Sveavägen/Kungsgatan 2007-09-18./Ulf
Titel: SV: Busslink i Sverige AB 4275
Skrivet av: Ersa skrivet 01 mars 2019, 10:29:14 AM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 28 februari 2019, 22:14:01 PM
Råsta fick väl överta flertalet ifrån Norrtälje när 676 blev stombuss

När 640 blev stombuss. Ändringen till linjenummer 676 skedde flera år efteråt.
Titel: SV: Busslink i Sverige AB 4275
Skrivet av: F.Å skrivet 01 mars 2019, 10:35:07 AM
4236 var det som tillhörde Råsta från början(?) till slut 2007. Mot slutet av karriären fick man lov att slå ifrån retardern för att inte motorn skulle börja koka.

Bilden på 4229 är tagen ca en månad efter Busslinks inträde på Råsta. Inte helt regelmässigt med en 14 år gammal vagn på Sveavägen, men sånt hände i början. Fick själv tacka nej några gånger till trafikledare som satt ut icke miljögodkända bussar på bl.a. 515.
Titel: SV: Busslink i Sverige AB 4275
Skrivet av: F.Å skrivet 01 mars 2019, 10:39:14 AM
Citat från: Ersa skrivet 01 mars 2019, 10:29:14 AM
När 640 blev stombuss. Ändringen till linjenummer 676 skedde flera år efteråt.

Och det var väl år 2001? Alltså sex år innan Busslink brydde sig om vagnparken i Råsta.
Titel: SV: Busslink i Sverige AB 4275
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 04 mars 2019, 09:12:25 AM


Citat från: F.Å skrivet 01 mars 2019, 10:35:07 AM
... Fick själv tacka nej några gånger till trafikledare som satt ut icke miljögodkända bussar på bl.a. 515.
Jag vill minnas att även Connex/Veolia tänjde på miljözonsreglerna då jag flera gånger såg H25:or på 515 vid Odenplan.
I slutet av sin livstid var det väl några av dessa som byggdes om för att klara miljözonsreglerna, men oftast var det inte dessa jag såg.
Det går ju bra så länge ingen ansvarig bryr sig och i Stockholm är det väl bara tunga gruppen inom trafikpolisen som kan avgöra om det är en godkänd buss eller inte.
För dessa fåtal poliser står dock kontroll av efterlevnaden av miljözonsreglerna inom SL-trafiken långt ned på prioriteringslistan.
Detta gör ju att det i princip är operatörernas samvete som avgör vad som sätts ut på omloppen, resenärerna bryr sig knappast om det.
Om valet står mellan att ställa in en avgång eller köra en buss med fel utsläppskategori är det nog inte så många resenärer som opponerar sig om det blir det senare.
Dock kan jag hålla med om att det är lätt att göra fel i utsättningen om det finns olika typer i samma serie av inventarienummer och då är det ju bra att man som förare är uppmärksam.
Frågan är också hur många förare som har koll på detta om bussarna ser likadana ut.



Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Titel: SV: Busslink i Sverige AB 4275
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 04 mars 2019, 09:16:28 AM
Citat från: Robert Brink skrivet 28 februari 2019, 18:46:51 PM
Har för mig, att vi fick en begagnad 42 vagn till Råsta, kan ha varit 4235? Elle är jag helt ute och cyklar? Har i alla fall något minne av att den gick väldigt bra. Volvo på den tiden gick så olika, så det var svårt att hänga ut en hel serie, tycker mer det handlade om individer.

//R
I Täby var det naturligtvis också vissa individer som var bättre än andra, men just i fallet med H23:orna i 42xx-serien är jag nog benägen att säga att de inte var någon större succé, speciellt inte den övre delen av serien.
De var sega, hade ofta elstrul och var hopplösa på vintern med deras väl effektiva anti-spin som drog av motorkraften alldeles för snabbt.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk