SL Access drar igång 1 sep!

Startat av Yujin Zhang, 13 juli 2008, 22:30:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang

Tror det eller ej, men nu verkar det som SL är äntligen nöjd med SL Access och redo att sätta igång det hela.

Det beräknas att vara 20,000 resenärer som kommer resa med SLs Säsongsbiljett (osäkert om de menar dagens säsongskort eller om det är någoting nytt?) fr.o.m. 1 sep. Utbildning och utdelning av förarkortet kommer börja i augusti.

(Och för att undvika vad som hände ett tag sen så tänker jag inte scanna in papret med den information på.)

Magnus_J

#1
nä men det skall dra igång. till en början med vissa kunder som testpiloter.
de som köper viss typ av kort via SL på nätet ska få det..

totalt färdigt utbyggt med möjlighet att köpa med typ visa kort på bussen så är vi framme vid är 2011 nånting.


Citat från: SL Access-blad nr 30, juli 2008.SL Access-kort med Säsongsbiljett kan bara e-handlas på sl.se. Försäljningen
börjar under senare delen av juli och är öppen för alla resenärer. I princip
kommer dagens affärsregler och leveransrutiner att användas. Säsongsbiljetten
gäller från 1 september - 31 december och laddas på gula SL Access-kort.
Personal hos SLs trafikentreprenörer som har säsongskort kommer att få
höstens biljett på SL Access-kort och SLs medarbetare får möjlighet att byta
tjänstekortet med magnetremsa mot en säsongsbiljett på SL Access-kort. SLs
försäljningsombud kommer som vanligt att sälja säsongskort med magnetremsa.

Yujin Zhang

Läste nu också att man tänker fr.o.m. 15 november börja låta kunderna beställa tomma Accesskort på MittSL som kunderna kan sen ladda 30-dagars kort på.

Magnus_J

såg nu att vi fått en SL acess logga på Blinknet med massa information.

Fredde

Visst ska det dra igång snart! Men det finns ju bussar som inte ens har fått en enda Access-kabel indragen... :-\


Leif D

Citat från: Fredde_J skrivet 14 juli 2008, 00:18:10 AM
Visst ska det dra igång snart! Men det finns ju bussar som inte ens har fått en enda Access-kabel indragen... :-\



Jaja, men de har säkert inte varit jättepriorite på den sortens jobb heller, under en tid.
Troligen blir det väl ändring på det. Sen kan man ju tänka sig att vissa bussar är planerade att avvecklas innan detta drar igång.
;-)

Fredrik Gelin

Citat från: Fredde_J skrivet 14 juli 2008, 00:18:10 AM
Visst ska det dra igång snart! Men det finns ju bussar som inte ens har fått en enda Access-kabel indragen... :-\



De lär vara i minoritet om det inte rör sig om nyinflyttade bussar, jag tycker alla bussar jag åkt med på senare tid har haft blåa dosor monterade?

Frågan är om visionen om gemensamt biljettsystem för flera THM blir verklighet dock?
Jag har för mig att både Västtrafik och Östgötatrafiken köpt snarlika system vilka åtminstone teoretiskt skulle kunna tala samma språk och godkänna samma kort.
Om det stämmer skulle man ju kunna åka t ex Stockholm - Norrköping på sitt SL-kort (troligen med något slags tillägg iofs).
//Fredrik

Fredde

Vissa har som sagt inga kablar ens på plats, vill minnas att någon 51-vagn har det så.

Andra har fått metallplattan/kontaktplattan för biljettmaskinen och den separata kortläsaren på plats, och endel är komletta och klara för användning. Finns trängselbussar som inte är kompletta så det är stor variation.

Vet inte vilka det är som montera detta, men det är då iaf inte bolagets egen verkstadspersonal.


Yujin Zhang

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 juli 2008, 08:26:54 AM
Jobbet görs gissningsvis i Hammarby, på samma sätt o ställe som Buss Pc monteringen

Men Hammarby kan det knappast vara? Jag kommer knappast ihåg att jag sett bussar från alla möjliga depåer i SL-land i Hammarby under SL Access installaionstid ett tag sen? Skulle tro det är snarare personal som tar ett_garage_åt_gången och installerar maskinerna på varenda buss i det garaget under nätterna.

Fredde

Visst åker dom ut och installera detta. Så nu lär det, för hoppningsvis, bli lite fart för att fixa klart "missade bussar" i hela SL-området... ::)


Nico


Kan ha fel, men själva monteringsjobbet görs väl av JMR:s personal och de huserar i bl.a. Hammarbyhallen. Däremot har det varit enklare att montera den hitintills varande utrustningen lite hipp som happ ute på garagen och det är väl i princip så det gjorts. Om inte Mohammed vill komma till berget så får ju berget komma till Mohammed.  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredde

Vad är det för datum på operatörsbytet på dessa trafikområden?


Ersa


Leif D

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 14 juli 2008, 20:49:58 PM
De lär vara i minoritet om det inte rör sig om nyinflyttade bussar, jag tycker alla bussar jag åkt med på senare tid har haft blåa dosor monterade?

Frågan är om visionen om gemensamt biljettsystem för flera THM blir verklighet dock?
Jag har för mig att både Västtrafik och Östgötatrafiken köpt snarlika system vilka åtminstone teoretiskt skulle kunna tala samma språk och godkänna samma kort.
Om det stämmer skulle man ju kunna åka t ex Stockholm - Norrköping på sitt SL-kort (troligen med något slags tillägg iofs).
//Fredrik

Ett arbete att utveckla denna funktionalitet pågår inom SLTF i ett företag som heter "SLTF Resekortet i Sverige AB".
Info om detta arbete kan man hitta på denna länk reskortet.se

kan även nämna att Industrifonden satsat en del pengar i utveckling för olika åkkort, läs om detta här Industrifonden investerar i Quickomat
Quickomat är alltså en ny självbekäningsmaskin som nu börjat lanseras på allvar, mer om dessa maskiner finns här Quickomat ett enklare sätt att handla

Tänk så mycket man kan få veta med en lite sökning på nätet !!   /Leif D
;-)

julle

Citat från: Leif D skrivet 15 juli 2008, 22:30:30 PM
Ett arbete att utveckla denna funktionalitet pågår inom SLTF i ett företag som heter "SLTF Resekortet i Sverige AB".
Info om detta arbete kan man hitta på denna länk reskortet.se

kan även nämna att Industrifonden satsat en del pengar i utveckling för olika åkkort, läs om detta här Industrifonden investerar i Quickomat
Quickomat är alltså en ny självbekäningsmaskin som nu börjat lanseras på allvar, mer om dessa maskiner finns här Quickomat ett enklare sätt att handla

Tänk så mycket man kan få veta med en lite sökning på nätet !!   /Leif D

När det gäller SLTF:s projekt "Resekortetet" kan man nog lungt påstå att det är ett politiskt projekt som sannolikt aldrig kommer leda fram någon vart! Felet med "Resekortet" är som så ofta att alla länshuvudmän, tågoperatörer, expressbussbolag, rederier etc förutsätts ha exakt samma regler för biljetter när det gäller åldersgränser, taxezoner, biljettmaskinssystem etc etc. Och detta kommer naturligvis aldrig att hända, att precis alla bolag som ägnar sig åt persontransport kommer harmonisera sina regler. Alltså, detta är inget annat än politiskt blaj....

Däremot finns ett projekt, "Hela resan", där SJ, SAS, Trafikhuvudmännen och några expressbussföretag gått samman och håller på att utveckla ett säljsystem där egentligen alla företag kan ansluta sig utifrån sina olika regler och vilkor, och där resenären sen ska kunna köpa sin biljett från och till vilken hållplats i Sverige som helst. Man kan säga att detta är en vidareutvecklad form av nuvarande "Resplus-biljetten". Skulle tro att detta system kan tas i drift inom något år.