Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Bussmicke skrivet 16 december 2019, 20:06:48 PM

Titel: Neddragning i Örebro län: När man gapar över mycket...
Skrivet av: Bussmicke skrivet 16 december 2019, 20:06:48 PM
..och vill köra i egen regi och man börjar inse vad det Verkligen kostar....

https://www.bussmagasinet.se/2019/12/bussforare-far-ga-nar-lanstrafiken-sparar/

Men siffran 68 är alla förare Söne har där och eftersom det ligger en upphandling där så tror jag man varslar alla då man inte vet vem som får det.
Titel: SV: Neddragning i Örebro län: När man gapar över mycket...
Skrivet av: Ersa skrivet 16 december 2019, 20:18:37 PM
Men detta handlar väl om det upphandlade avtalet med Söne Trafik? Inte den delen av trafiken man kör i egen regi.
Hur länge sträcker sig innevarande avtal?
Titel: SV: Neddragning i Örebro län: När man gapar över mycket...
Skrivet av: Bussmicke skrivet 17 december 2019, 08:42:30 AM
Ja det är Sönes avtal men man ska ju spara såå mycket..

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Neddragning i Örebro län: När man gapar över mycket...
Skrivet av: homer skrivet 17 december 2019, 13:42:54 PM
oj. endast 13 bussar kvar, de va inte mycket... gissar att kommunerna får upphandla skolbussar separat nu. dessutom borde väl Svealandstrafiken erbjuda samtliga förare anställning då branchen sägs skrika efter flera tusen förare... eller vänta nu, är de bara en politisk retorik från åkerierna för att staten ska suventionera bussförarutbildningarna
Titel: SV: Neddragning i Örebro län: När man gapar över mycket...
Skrivet av: Ersa skrivet 17 december 2019, 13:54:10 PM
Att flytta på kostnaderna för trafik med skolelever, från regionerna/landstingen till kommunerna, är ju inget unikt för Örebro, utan förekommer överallt. Dock sparar det totalt sett inga pengar i slutändan, utan det mest märkbara slutresultatet är väl att vuxna resenärer utestängs från att åka med.
Titel: SV: Neddragning i Örebro län: När man gapar över mycket...
Skrivet av: homer skrivet 17 december 2019, 14:08:28 PM
Citat från: Ersa skrivet 17 december 2019, 13:54:10 PM
Att flytta på kostnaderna för trafik med skolelever, från regionerna/landstingen till kommunerna, är ju inget unikt för Örebro, utan förekommer överallt. Dock sparar det totalt sett inga pengar i slutändan, utan det mest märkbara slutresultatet är väl att vuxna resenärer utestängs från att åka med.

precis.. och då är frågan om den här modellen med upphandlad trafik på regional/landstingsnivå har nått slutstationen? känns ju onekligen som att hela iden har kört i diket.. Först socialiserar man trafiken för att sen lägga ner den...
Titel: SV: Neddragning i Örebro län: När man gapar över mycket...
Skrivet av: Bussmicke skrivet 17 december 2019, 19:36:21 PM
Hörde att Söne vann upphandlingen som är på 14 månader.


//Bussmicke
www.bussmicke.se
Titel: SV: Neddragning i Örebro län: När man gapar över mycket...
Skrivet av: Bussmicke skrivet 17 december 2019, 19:43:15 PM
Finns 4 artiklar på www.na.se om neddragningarna, samtliga bakom Betalvägg :(
Titel: SV: Neddragning i Örebro län: När man gapar över mycket...
Skrivet av: S Svensson skrivet 17 december 2019, 22:41:44 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 17 december 2019, 19:36:21 PM
Hörde att Söne vann upphandlingen som är på 14 månader.


//Bussmicke
www.bussmicke.se
Söne (olika bolag) har ju tidigare kört för Buss i Väst AB (Bivab). Söne har lämnat detta. Något oklart så har Söne och Sandarna ett (eller två) paraplyföretag "Connect" . Ibland undrar man vem (dvs hur bolagskonstruktionen ser ut) som skriver avtal och som kör.

https://www.allabolag.se/befattningshavare/maria-elisabet-gustavsson/778bcae23ce5cb940a7e19b60c24dec2
Titel: SV: Neddragning i Örebro län: När man gapar över mycket...
Skrivet av: AL skrivet 18 december 2019, 13:37:54 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 16 december 2019, 20:06:48 PM
..och vill köra i egen regi och man börjar inse vad det Verkligen kostar....

https://www.bussmagasinet.se/2019/12/bussforare-far-ga-nar-lanstrafiken-sparar/

Men siffran 68 är alla förare Söne har där och eftersom det ligger en upphandling där så tror jag man varslar alla då man inte vet vem som får det.

Oavsett om trafiken är upphandlad eller körs i egen regi, måste naturligtvis kostnaderna för kollektivtrafiken hanteras på samma sätt. Olönsamma linjer med få eller inga resande går av förklarliga skäl inte att försvara ur skattesynpunkt! Och neddragningar genomförs nu på flera håll i landet - oberoende av trafikform.

Effekterna av ett övertagande i egenregi mäts inte över en natt. Dessutom är det så i fallet med Örebro att all trafik ännu inte är övertagen utan övergår i egen regi först efter att nuvarande trafikavtal löper ut, varav det sista 2025. Och det är först därefter som synergieffekter kan börja påräknas på allvar.

Sedan skall man komma ihåg att övertagandet i egen regi handlar om betydligt mer än enbart driften av kollektivtrafiken. Minst lika viktigt ur samhällsekonomisk synpunkt är de vinster staden och regionen kan inhämta genom förenklad administration, framförallt ur ett juridiskt perspektiv vid t ex infrastrukturella förändringar, tekniska och miljömässiga innovationer o s v. Effekterna sett ur personalomsättningssynpunkt kommer naturligtvis också att kunna mätas längre fram.
Titel: SV: Neddragning i Örebro län: När man gapar över mycket...
Skrivet av: homer skrivet 18 december 2019, 16:53:47 PM
Citat från: AL skrivet 18 december 2019, 13:37:54 PM
Oavsett om trafiken är upphandlad eller körs i egen regi, måste naturligtvis kostnaderna för kollektivtrafiken hanteras på samma sätt. Olönsamma linjer med få eller inga resande går av förklarliga skäl inte att försvara ur skattesynpunkt! Och neddragningar genomförs nu på flera håll i landet - oberoende av trafikform.

Effekterna av ett övertagande i egenregi mäts inte över en natt. Dessutom är det så i fallet med Örebro att all trafik ännu inte är övertagen utan övergår i egen regi först efter att nuvarande trafikavtal löper ut, varav det sista 2025. Och det är först därefter som synergieffekter kan börja påräknas på allvar.

Sedan skall man komma ihåg att övertagandet i egen regi handlar om betydligt mer än enbart driften av kollektivtrafiken. Minst lika viktigt ur samhällsekonomisk synpunkt är de vinster staden och regionen kan inhämta genom förenklad administration, framförallt ur ett juridiskt perspektiv vid t ex infrastrukturella förändringar, tekniska och miljömässiga innovationer o s v. Effekterna sett ur personalomsättningssynpunkt kommer naturligtvis också att kunna mätas längre fram.

låter ju som enbart guld och gröna skogar....
Titel: SV: Neddragning i Örebro län: När man gapar över mycket...
Skrivet av: AL skrivet 18 december 2019, 17:12:50 PM
Som jag skriver så går effekterna av ett övertagande i egen regi inte att mätas redan från dag 1. Om det blir guld och gröna skogar eller silver och kalhygge återstår alltså att se!

Måste man vara övertydlig för att det skrivna ordet skall gå fram?