Insändare (https://www.sydsvenskan.se/2024-01-27/oppet-brev-till-skanetrafiken-angaende-skaneexpressen-15)
Artikel (https://www.sydsvenskan.se/2024-01-26/installda-dubbeldackare-far-resenarer-att-storma)
Artikel 2 (https://www.sydsvenskan.se/2024-01-23/ett-ar-med-skaneexpressen-till-naset-flipp-eller-flopp)
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/harda-vindar-stoppar-skaneexpressen-fran-naset
Debatten går hög på det så kallade näset Skanör/Falsterbo om de expressbussar som ersatt de vanliga bussarna sen ett år.
Skånetrafiken pekar på resandeökning. Boende säger att Skånetrafiken inte kan räkna då antalet avgångar ökat mer än resandet plus att bussarna ställa inte helt när det blåser mycket helt utan ersättningstrafik vilket skett ganska ofta på sistone även hela dagar. Plus en del annat som avgaser, insyn med mera.
Varför länka till artiklar bakom betalvägg?
Parantes i sammanhanget, men noterar att bussen i SVT:s inslag är en före detta Nobina-vagn. Då har alltså dem flyttats från Nordväst till Söderslätt under december.
Hursomhelst, det är ofta man ställer in turerna på resterande linjer som körs med dubbeldäckare. Dock brukar SkE 10 rulla med lägre bussar vid storm, fast det kräver ju till skillnad från SkE 15 enbart fem tursatta vagnar.
En lösning kanske hade varit att vid storm låna in andra lägre bussar. BKB kanske har ungefär 2-3 vagnar att sätta in, Nobina 2-3 och Transdev 2-3. Då kanske man ändå kan köra med 6-10 bussar enligt en specialtidtabell för att åtminstone slippa ställa in trafiken totalt. Borde kunna gå att avtala om detta, och med tanke på hur stora avtal som finns runt Malmö-området finns det säkerligen några enstaka bussar att hyra in vid behov.