Ovanlig vagntyp på denna linje

Startat av Mats W, 29 mars 2008, 20:47:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mats W

.. en H56:a från Mälaröarna lastar vid Flygplatsinfarten efter en flygdag på Bromma någon gång 1985 eller 86


christian berg

Intressant, det kan inte ha vanligt förekommande med Ekerövagnar på Brommalinjer vid den tiden. 4781 ställdes av vintern-våren 1986, så bilden måste varit tagen i ett sent skede av vagnens liv.

Christian B

Cero

Citat från: christian berg skrivet 31 mars 2008, 14:59:08 PM
Intressant, det kan inte ha vanligt förekommande med Ekerövagnar på Brommalinjer vid den tiden. 4781 ställdes av vintern-våren 1986, så bilden måste varit tagen i ett sent skede av vagnens liv.

Christian B

Kan det rent av vara så att den redan flyttats från Ekerö och tillfälligt användes av Bromma innan avställning? Ett flertal gamlingar har ju flyttats runt för att täcka upp bussbrist i olika garage innan tursättningen till Hölö.

Niklas Bygdestam

Citat från: Mats W skrivet 29 mars 2008, 20:47:39 PM
.. en H56:a från Mälaröarna lastar vid Flygplatsinfarten efter en flygdag på Bromma någon gång 1985 eller 86



Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 mars 2008, 20:53:41 PM
Ja det måste ha varit ovanligt, något annat som avvek är placeringen av reg plåten, den brukade ju sitta på motorluckan.

Trevlig bild!

Runt 1985 verkar mycket troligt. Klädmodet tycker jag visar lite av detta faktiskt

Kan regskylten ha placerats upptill för att ge plats åt större reklam bak på bussen? Har sett denna lösning på ett antal bussar faktiskt. Har desutom något minne av att jag sett just en del SL Scania CR 111 med uppflyttad regskylt. Däremot misstänker jag att detta måste ha varit extremt ovanligt på andra håll. I Uppsala satt alltid regskylten på den vanliga platsen på Scania CR 111. De satt föresten inte på själva motorluckan utan precis ovanför denna
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

K R

Citat från: Mats W skrivet 29 mars 2008, 20:47:39 PM
.. en H56:a från Mälaröarna lastar vid Flygplatsinfarten efter en flygdag på Bromma någon gång 1985 eller 86



Hej!

Är jag ute och cyklar själv om jag lanserar följande teori angående den flyttade reg-skylten?

Var det inte på det viset att några H56:or från Mälaröarna utrustades för att kunna medföra cyklar
som ju gick bra tidigare när äldre tiders bussar hos "förortsbolagen" tidigare hade cykelpinnar i fronten.
Detta skulle alltså vara ett prov i modernare tid, som vad jag vill minnas innebar att de medförda cyklarna sattes bakpå bussen.
Försöket var i alla fall inte speciellt långvarigt.

Lite märkligt f ö att placera reg-skylten uppe till höger, tycker nog att vänster sida i så fall vore en bättre placering.

mvh K R

christian berg

Tror också att det snarare var en tillfällig insats på Brommalinjen,själv har jag inte sett någon dylik insats vid den tiden. 4781 stod sedan avställd nästa ett år vid Tappström och plockades på allt användbart. Några år senare, senhösten 1989, skedde faktiskt en omflyttning av H56 före slopning; några av de sista H56.orna från Ekerö lånades till Hammarby för någon/några månader.

Tror för övrigt på cykelställsteorin, har sett någon bild på 4902 med en sådan anordning monterad bak på bussen.

Hälsningar
Christian B

Stefan Norin

Hur kommer det sig att H56:orna försvann så pass tidigt? Många redan efter ca 10 år i trafik, men jämnåriga Säffle/Hägglundare överlevde betydligt längre. Rost?


Dan Henriksson

Trevligt tidsdokument på bussen och människorna! Hade varit kul att få pröva Scania med Wilsonlåda, men körde vid "fel" garage.  :)
/Danne

Mikael T Nilsson

Trevligt, en CR111:a. Tack för den trevilga nostalgibilden!!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.