De som gick på 810-an, del 35: Wasatrafik 473

Startat av Staffan Sävenfjord, 25 april 2013, 14:33:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

JMH927 såldes hösten 1990 till Busscentrum i Uppsala enligt SBH. Den skulle således i så fall inte ha varit med vid försäljningen av Wasatrafik till Swebus. Men jag har ändå noterat att den skulle ha fått nummer 1051 vid Swebus. Någonstans måste det alltså vara fel men är det någon som kan reda ut vad.





Slutligen en bild på bussen i ny skrud omkring 1989.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 april 2013, 14:33:48 PM
JMH927 såldes hösten 1990 till Busscentrum i Uppsala enligt SBH. Den skulle således i så fall inte ha varit med vid försäljningen av Wasatrafik till Swebus. Men jag har ändå noterat att den skulle ha fått nummer 1051 vid Swebus. Någonstans måste det alltså vara fel men är det någon som kan reda ut vad.


Om jag minns rätt var 1051 en liten MB som kom över med diligensen, gick inte den i Gäddedetrakten ett tag (St Blåsjön)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 25 april 2013, 17:09:00 PM
Om jag minns rätt var 1051 en liten MB som kom över med diligensen, gick inte den i Gäddedetrakten ett tag (St Blåsjön)

Jo, Swebus har haft liten Merca med just nummer 1051. Men jag vet inte vilken tidsperiod. 1051 är ju ett nummer mitt i serien som tilldelades från Wasatrafik övertagna bussar. 474 fick t ex 1052. Så det kan väl inte uteslutas att 1051 för Mercan var ett återanvänt nummer hos Swebus. Å andra sidan kan ju uppgiften om att just 473 fick nummer 1051 vara felaktig och bara kommit med för att den är logisk. Tilldelning av inventarienummer och logik kan dock vara två helt skilda saker.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Greger Larsson

1051 var en M-B småbuss som kom till Swebus från Diligenstrafiken(där småbussar hade nr i 10xx-serien) och eftersom detta skedde innan Wasatrafik köptes så blev alltså 1051 överhoppat när det senare bolagets bussar numrerades hos Swebus.
Varför Wasa sålde 473 relativt tidigt kan förstås undra, men med 13 meters längd så var den väl egenligen "förbjuden" i Stockholms stad. Den gick kanske (tillbaka) till Finland.