Nobina 6014-6017 i Borås

Startat av Bernt Talbrant, 09 november 2023, 22:55:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

Reprisvisa gärna en bild på den ;) /Ulf

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ulf Berlin


S Svensson

Vi,några personer med anknytning till en tillverkare av fordon, pratade med en person som hade politiska uppdrag.
Vilket märke tror Du de kör med i München och Ulm ? Borås har ju en fabrik som tillverkar busschassier. Många personer utifrån kanske tror att det är MAN man tillverkas i Viared!
 
Första (?) MAN som kördes i Göteborg var en provvagn som gick hos dåvarande Swebus nuvarande Nobina. Sedan i samband med nytt avtal i Göteborg togs åtta begagnade MAN dit av GSAB.som förvärvat dem från Swebus. Dessa i sin tur hade förvärvat dem begagnat. Då var det problem med registreringsbesiktningen. Så de första MAN hos GSAB fick byggas om. Troligen av någon i Vetlanda. Jag vet inte exakt.
PS:Huvuddelen av lokalvagnar MAN tillverkas i Turkiet.

Bussfanatikern

Det var 10 nya MAN-bussar som GS köpte av dåvarande Swebus, 5 A21:or och 5 A23:or. Dessa var tänkta att rulla i SL-trafiken och levererades därför röda. Men av olika anledningar kom bussarna aldrig i trafik för SL utan blev stående hos generalagenten för MAN i Lindvreten.
GS köpte bussarna på våren 2000 och dom sattes i juni samma år in i Frölundatrafiken som man precis då hade tagit tillbaka från dåvarande Linjebuss. Bussarna var placerade på garaget i Majorna och kunde lätt kännas igen eftersom dom hade kvar den vita folieringen, som var typisk för SL, runt det främre skyltskåpet ovanför vindrutan samt runt bakrutan.
Denna försvann dock med tiden men sätena fick däremot behålla sin original Swebus tygklädsel.

PS. Dom MAN-bussmodeller som inte tillverkas i Turkiet, tillverkas i Polen. DS.