Alla fyller vi 13 i år [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 25 februari 2008, 20:36:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

I går,25feb, och idag har 25 214 gått på linje 450. I eftermiddag var det troligen på turen 16.25 från Borås. Denna har troligen inte gått till Mark innan denna veckan.
Tydligen har bussarna hos BL stort underhållsbehov.
De bussar som gått hos BL i Skene från början 2001 är troligen 250,253,254 (normal)262 (låg) som kom nya. Sedan har jag sett 245 och 246 våren 07 och början hösten 07.Då 250 kom i trafik så sändes 246 i väg.Av lågentrebussarna 260-264 så har jag sett alla på 305 och 450. I dag såg jag en normalvagn (250??) och en låg 264. 208 gick på linje 310
och 212 sågs i morse.211 fanns nog också i trafik.
Genomgående anses 208-212 vara bättre än CaR.De 4 (ej 209) som kom 2001 hade inte då gått mycket och användes huvudsakligen på linje 104 och någon tur på 305.
Linjen emellan Horred och skolorna i Skene/Kinna (104) fordrar flera bussar men de gör inte så många turer per dag. En av dem går enbart en kort tur på morgonen (VL har reserv då) och står sedan still eller kör åt VL. Vad jag minns så har BL sedan 2001 i stort sett haft 208,210,211,212 (Säffle) och CRegion 206 och 207 på dessa linjer. Vi får väl se hur vagnfördelningen ser ut på slutet av veckan.BL kör fö också någon oannonserad tur på 450. En osäkerhet är hur förartillgången fördelar sig.
Räcker fordonen till i Tranemo och Svenljunga ?I Tranemo kan jag förstå att man kan låna buss men i Svenljunga bör det vara svårare att låna.

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 februari 2008, 10:03:06 AM
År 2018 när de sista MAN-boggierna skall tas ur trafik blir det säkert samma diskussioner i Bussnack som nu: "Ta inte bort våra fina MAN-bussar och ersätt dem med något nytt. Bättre bussar att köra finns inte".  :D

Risken finns att det blir så. Att bussarna som byggs i framtiden blir ännu sämre. För mycket datorer i dem. Hur kunde de gamla CR-vagnarna rulla? Det fanns inga datorer i dem.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 februari 2008, 10:03:06 AM
Risken för gasbrist är dock inte särskilt stor eftersom man alltid kan skarva i med naturgas. Men hela miljövänligheten i gasbussar har då gått förlorad i de komplicerade transporter.
För övrigt skall Borås Lokaltrafik om ungefär ett år få utrustning för depåtankning av gas. Det blir alltså då tankning under natten och det innebär att tankarna kan fyllas bättre, vilket förmodligen kommer att lösa en del av dagens problem. Även om det inte produceras mer biogas för det så underlättar det ju i alla fall logistiken, när man slipper köra till Gässlösa för att tanka. Det förefaller nu inte blr en gastankanläggning vid Åhaga då Åhagastiftelsen med all sannolikhet kommer att överklaga och Svensk Fordonsgas i så fall hoppar av.


Det blir säkert en besparing när man slipper ödsla bränsle för att tanka bussarna i Gässlösa. Så man ska flytta tankstationen? Jo, den ligger inte bra där den ligger idag.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 februari 2008, 10:28:04 AM
När går nuvarande trafikavtal för tätortstrafiken i Borås ut? 2011 eller 2012? Sannolikt får Lundabussarna rulla fram till dess.



Det talas om att BL kan få stadstrafiken på option fram till 2013. Annars är väl upphandlingen för den nästa år, tror jag.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 26 februari 2008, 16:04:14 PM
Japp, men enligt Sören fanns ju 201 och 205 i Mark förra veckan - i fredags gick både 253 och 254 på Boråslinjer.
Det gör de fortfarande. Tror 253 gick till Vralen i eftermiddags. Där behövs den ju.  :-\
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 26 februari 2008, 23:13:29 PM
Risken finns att det blir så. Att bussarna som byggs i framtiden blir ännu sämre. För mycket datorer i dem. Hur kunde de gamla CR-vagnarna rulla? Det fanns inga datorer i dem.

Det blir säkert en besparing när man slipper ödsla bränsle för att tanka bussarna i Gässlösa. Så man ska flytta tankstationen? Jo, den ligger inte bra där den ligger idag.

Jag tror inte att man skall stänga Gässlösa utan bygga en gastankstation till. Man kanske kunde tycka att de skulle ligga lite längre från varann. Nu är det väl inte ens två kilometer mellan. Men om man av någon anledning behöver snabbtanka en BL-buss får man ju betydligt närmare till tankstället oavsett om man räknar från Södra torget eller från garaget.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 februari 2008, 08:38:39 AM
Jag tror inte att man skall stänga Gässlösa utan bygga en gastankstation till. Man kanske kunde tycka att de skulle ligga lite längre från varann. Nu är det väl inte ens två kilometer mellan. Men om man av någon anledning behöver snabbtanka en BL-buss får man ju betydligt närmare till tankstället oavsett om man räknar från Södra torget eller från garaget.



Dessutom är det en lite säkrare miljö vid Åhaga. Gässlösa är rätt ödsligt.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

S Svensson

Det finns ju skribenter från hela Sverige här. Alla trivs kanske inte med uppgifter från Västsveige.
Men för en del kanske observationer är av intresse. Att jag skriver om dem beror enbart på att det förmodligen finns ett intresse. Det handlar alltså om detta bara.

I dag är det 28 februari. På morgonen så sågs, av Carrus Region ,nr 200 (kommer ej ihåg skyltningen) och 201 på linje 450. Kanske några bussintresserade är intresserad av vad som gick på eftermiddagen.
På 450 linjen Skene-Borås Resecentrum gick 201,245,250 och 253.Dessutom gick 262 på 104 Skene-Björketorp och 450 turen som vänder på hållplatsen Kilen (Fritsla-Kinnarumma). I övrigt sågs i trafik 208,210,212 och 214. Detta är 9 fordon. Normalt är 11 bussar överstående och2 saknas alltså här. Det erfordras fler fordon på morgonen. Tidigare ( i samma vecka) har alltså 200 och 264 setts. De som kunnat ses (och som brukar ses oftast) är 211,206,207och 254.  Vad gäller 245 så kom den ca kl 15 skyltad Ej i trafik. Det är första gången jag ser denna (tydligt) efter jul. Möjligt är att den gått ändå utan jag sett den. Vad gäller 205 och 211 har jag sett dem förra veckan i trafik. Uppenbarligen byts bussarna alltsom oftast. Verkstadsbesök kanske men det kan hända att man har annan förarfördelning. Linje 450 brukar gå M-F och erfordrar 4 bussar ca kl 5-18 och 2 bussar 18-22 och 1 st till kl 23.

Svemicke

Citat från: S Svensson skrivet 28 februari 2008, 18:51:54 PM
Det finns ju skribenter från hela Sverige här. Alla trivs kanske inte med uppgifter från Västsveige.
Men för en del kanske observationer är av intresse. Att jag skriver om dem beror enbart på att det förmodligen finns ett intresse. Det handlar alltså om detta bara.

I dag är det 28 februari. På morgonen så sågs, av Carrus Region ,nr 200 (kommer ej ihåg skyltningen) och 201 på linje 450. Kanske några bussintresserade är intresserad av vad som gick på eftermiddagen.
På 450 linjen Skene-Borås Resecentrum gick 201,245,250 och 253.Dessutom gick 262 på 104 Skene-Björketorp och 450 turen som vänder på hållplatsen Kilen (Fritsla-Kinnarumma). I övrigt sågs i trafik 208,210,212 och 214. Detta är 9 fordon. Normalt är 11 bussar överstående och2 saknas alltså här. Det erfordras fler fordon på morgonen. Tidigare ( i samma vecka) har alltså 200 och 264 setts. De som kunnat ses (och som brukar ses oftast) är 211,206,207och 254.  Vad gäller 245 så kom den ca kl 15 skyltad Ej i trafik. Det är första gången jag ser denna (tydligt) efter jul. Möjligt är att den gått ändå utan jag sett den. Vad gäller 205 och 211 har jag sett dem förra veckan i trafik. Uppenbarligen byts bussarna alltsom oftast. Verkstadsbesök kanske men det kan hända att man har annan förarfördelning. Linje 450 brukar gå M-F och erfordrar 4 bussar ca kl 5-18 och 2 bussar 18-22 och 1 st till kl 23.
En idé är att Du startar en ny tråd med dessa observationer. Då kan de som vill läsa gå in och göra det och de som inte vill kan hoppa över inlägget. :)
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -