Alla fyller vi 13 i år [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 25 februari 2008, 20:36:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Än så länge kan man ibland ta bilder som de båda nedanstående i Borås. Samtliga bussar på bilderna är från 1995 och de togs i eftermiddags.


BL 212 och Vårgårdabuss 11 vid resecentrum på linje 450 till Skene resp 582 till Vårgårda (har dock ännu inte skyltats om).


En bild från Södra torget och på den syns bakdelen på BL 205, fronten på 152 och sedan 032, 022, 036 och 020.

Staffan Sävenfjord

Trevligt! Boggi-Säfflen och MaxCina skall rulla kvar till 2009 enligt Borås Lokaltrafiks tekniske chef. Så det blir väl bara möjligt att fotografera dem drygt ett år till.
Även Vårgårda-Carrusen lär väl rulla på sista versen. Enligt tidigare uppgifter skulle de bytas ut i år. Den som lever får väl se.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 februari 2008, 22:40:47 PM
Trevligt! Boggi-Säfflen och MaxCina skall rulla kvar till 2009 enligt Borås Lokaltrafiks tekniske chef. Så det blir väl bara möjligt att fotografera dem drygt ett år till.
Även Vårgårda-Carrusen lär väl rulla på sista versen. Enligt tidigare uppgifter skulle de bytas ut i år. Den som lever får väl se.


Ja flera av dem kan man säkert ta bilder på även ett tag framöver - men att bara få med "gamlingar" på bilden lär bli svårare. Det var det jag hade i åtanke när de togs.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 25 februari 2008, 22:50:09 PM
Ja flera av dem kan man säkert ta bilder på även ett tag framöver - men att bara få med "gamlingar" på bilden lär bli svårare. Det var det jag hade i åtanke när de togs.

Det lär det förstås bli. Minst nio Volvo B10BLE Säffle försvinner under våren från trafiken (en har redan försvunnit). Men Volvo B10M Säffle på linje 450 är väl redan i dag ovanligt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Gamla och still going strong! Åkte med 077 hem nyss. En MAN från 2004. Den behöver snart rollator. Dessutom låter den som om den har astma eller bronkit när den avlastar luft. Som Staffan sa: "Den som lever får se" och den som lever får se hur länge dessa bussar "orkar" rulla kvar.

Det händer mycket kul i Borås nu. Gasbrist till 30 gasbussar är nog det mest intressanta vi ser fram emot att få uppleva, vi miljöfanatikerkritiska individer.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 26 februari 2008, 00:29:50 AM
Gamla och still going strong! Åkte med 077 hem nyss. En MAN från 2004. Den behöver snart rollator. Dessutom låter den som om den har astma eller bronkit när den avlastar luft. Som Staffan sa: "Den som lever får se" och den som lever får se hur länge dessa bussar "orkar" rulla kvar.

Det händer mycket kul i Borås nu. Gasbrist till 30 gasbussar är nog det mest intressanta vi ser fram emot att få uppleva, vi miljöfanatikerkritiska individer.

År 2018 när de sista MAN-boggierna skall tas ur trafik blir det säkert samma diskussioner i Bussnack som nu: "Ta inte bort våra fina MAN-bussar och ersätt dem med något nytt. Bättre bussar att köra finns inte".  :D
Risken för gasbrist är dock inte särskilt stor eftersom man alltid kan skarva i med naturgas. Men hela miljövänligheten i gasbussar har då gått förlorad i de komplicerade transporter.
För övrigt skall Borås Lokaltrafik om ungefär ett år få utrustning för depåtankning av gas. Det blir alltså då tankning under natten och det innebär att tankarna kan fyllas bättre, vilket förmodligen kommer att lösa en del av dagens problem. Även om det inte produceras mer biogas för det så underlättar det ju i alla fall logistiken, när man slipper köra till Gässlösa för att tanka. Det förefaller nu inte blr en gastankanläggning vid Åhaga då Åhagastiftelsen med all sannolikhet kommer att överklaga och Svensk Fordonsgas i så fall hoppar av.






Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Lundabussarna när försvinner de? är oxå 95 årsmodell?
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 26 februari 2008, 10:20:41 AM
Lundabussarna när försvinner de? är oxå 95 årsmodell?

De är av 1999 års modell och det finns väl därfär inget planerat nu för när de skall tas bort. De går ju dessutom på biogas och fick en rejäl upprustning i samband med att de flyttade till Borås. Sedan har ju deras funktion lite av och till inte varit den bästa, men nu tycker jag i alla fall att man ser dem rätt mycket i trafiken så de verkar gå bra nu.
När går nuvarande trafikavtal för tätortstrafiken i Borås ut? 2011 eller 2012? Sannolikt får Lundabussarna rulla fram till dess.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 februari 2008, 23:04:35 PM
Det lär det förstås bli. Minst nio Volvo B10BLE Säffle försvinner under våren från trafiken (en har redan försvunnit). Men Volvo B10M Säffle på linje 450 är väl redan i dag ovanligt.

Idag går en B10M/Carrus Region boggi på 450, vagn 201 närmare bestämt. Det är ännu mera ovanligt.

S Svensson

Risk för gasbrist ?
Någon gång har jag sett tankbil för gas på RV40. Hur mycket gas köps utifrån ( procentandel av förbrukningen).
Har Staffan eller någon annan hört någon politiker tala om gasledning till Borås?


Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 26 februari 2008, 15:20:40 PM
Risk för gasbrist ?
Någon gång har jag sett tankbil för gas på RV40. Hur mycket gas köps utifrån ( procentandel av förbrukningen).
Har Staffan eller någon annan hört någon politiker tala om gasledning till Borås?



Jag har inte hört något om att Borås skulle satsa på naturgas utan den lär förbli ett komplement när biogasen av olika anledningar inte räcker till. Biogasen produceras vid Sobacken utmed riksväg 41 och går i ledning till tankstället på Gässlösa. Det är vad jag förstår produktionen vid Sobacken som krånglar, bland annat därför att renhållningsverket anser att folk skall gissa sig till vad de skall lägga i de svarta soppåsarna nuförtiden. Helt plötsligt fick man i en bisats läsa i Borås Tidning att blomjord och kattsand inte längre skall läggas där utan i vit påse. Så om folk bara lär sig att sopsortera rätt - efter vederbörlig information förstås - så kanske produktionen kommer att fungera bättre. Någon brist på "råvaror" är det i varje fall inte.
Naturgas köps utifrån när produktionen på Sobacken ligger nere på grund av driftsavbrott. Utslaget över en längre period torde det inte röra sig om några större mängder. Men nu kommer ju snart tio gasbussar till och då blir det naturligtvis ännu känsligare med driftsavbrott.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 26 februari 2008, 14:58:10 PM
Idag går en B10M/Carrus Region boggi på 450, vagn 201 närmare bestämt. Det är ännu mera ovanligt.

Ja det måste vara ovanligt. Det är ju till och med en Borås-vagn. Skenes egen Carrus Region (207) har någon enstaka gång dykt upp på linje 450. Viss skillnad mot de B10M Carrus Vega som normalt går där.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 februari 2008, 15:49:14 PM
Ja det måste vara ovanligt. Det är ju till och med en Borås-vagn. Skenes egen Carrus Region (207) har någon enstaka gång dykt upp på linje 450. Viss skillnad mot de B10M Carrus Vega som normalt går där.


Japp, men enligt Sören fanns ju 201 och 205 i Mark förra veckan - i fredags gick både 253 och 254 på Boråslinjer.

yngrot

Att bussarna kör på andra än ordinarie beror på att de ska in på service eller reparation och eftersom vi har brist på express A och B så får man ta vad man haver som Kajsa Warg sa ;)  Skene har ju några Säffle bogie 95or men de får väl egentligen ej gå på linje 450.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Bernt Talbrant

Citat från: yngrot skrivet 26 februari 2008, 16:13:32 PM
Att bussarna kör på andra än ordinarie beror på att de ska in på service eller reparation och eftersom vi har brist på express A och B så får man ta vad man haver som Kajsa Warg sa ;)  Skene har ju några Säffle bogie 95or men de får väl egentligen ej gå på linje 450.

Jo jag förstår att det är därför. Skulle Volvo/Säffle alltså inte få gå på 450 men däremot Volvo/Carrus Region? Misstänker att de senare inte är så populära där heller... Grattis förresten!  :D