Bärgade bussar börjar bli lite väl vanligt...

Startat av tomsa, 15 juni 2007, 21:42:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

tomsa

Under vår kvällspromenad tittar följande ekipage fram bakom brofundamentet vid Jaegedorffsmotet i Majorna/Göteborg



Blev ju bara att slita fram kameran och hitta en fotovinkel som kunde passa.



Börjar bli en ovana att hitta Den Oudsten på släp bakom bärgare när vi lämnar Klippan...


Fredde

Har aldrig dett "Ej i trafik" så bak på en buss tidigare...

Mindre vanligt förmodar jag...?

virtual1

Citat från: Fredde_J skrivet 16 juni 2007, 00:39:34 AM
Har aldrig dett "Ej i trafik" så bak på en buss tidigare...

Mindre vanligt förmodar jag...?

Sett lite överallt nuförtiden, senast i Hudiksvall...

Patrik

Finns på många ställen i landet men inte i Stockholm.

Fredde

Vore smart att ha tycker jag..

Eller kanske ännu bättre, att skyltningen bak fungerar så man vet vilken linje det är och vart kollegan ska...  ;D

/Fredde

Hans J

"Ej i Trafik" -- liten underdrift ;D, men trots allt ett exempel på fungerande information!

HansJ

Busstobbe

Citat från: Fredde_J skrivet 16 juni 2007, 00:39:34 AM
Har aldrig dett "Ej i trafik" så bak på en buss tidigare...

Mindre vanligt förmodar jag...?

Det beror väl i första hand på om man har sån matris-skylt som på bilden, eller sjusegment. Men så värst ovanligt är det iallafall inte härute, i Västtrafiks område.

Signvard

I SL-land har vi ett eget typsnitt för skyltarna. Jämför texten "Ej i trafik" på en SL-buss och en Västtrafikare så syns skillnaden tydligt (framför allt bokstaven "j").
Det smala och låga typsnittet som syns i bakskylten på "Osten" finns inte tillgängligt i en Stockholmsskylt... så texten "Ej i trafik" ryms inte på en standard 13 rader hög bakskylt.
Men vi kan skryta med växlande text i bakskylt.
Linjenummer och bokstäverna "H" och "E" alternerande, någon som har en kvalificerad gissning vilken linje detta kan vara ?

Peter Erret

Fredde J, du vet väl vad man skall mata in i BussPC:n "401", våra bussar går ju aldrig sönder, vi har bara "Hela bussar". / Peter

gubben

Annars e det väl swebus uppland som har mest bärgningar :-)

Fredde

Ja, 401 är ett måste på en haveredad buss  :)

Sen kan vi ju även få in V och X på SL-skyltarna bak... Vilken linje har H och V kan ni ju klura på  ;D

/Fredde

Zella

Bussen jag fick i lördags fick också bergas...  ::)

Tog över en 56:a på C och for upp mot Bergsjön... när jag kom till hpl Orion så var det ett himla oväsen på utsidan av bussen... (det var strax innan lunch vill jag minas) trode att det var en villa ägare som startade en häcksax och klipte buskarna... när jag sen körde in till hpl Stora Björn så var det ett ännu väre oljud... stängde av bussen och gick ut kollade... startade inte den bussen mer den dagen...





Wolfie

Citat från: Zella skrivet 18 juni 2007, 05:01:07 AM


Tog ett tag innan jag såg fläkten som hade bytt plats där. Ser nästan ut som om bussen ville göra om sig till gräsklippare eller nåt, fast då hade den fått vinkla om fläkten lite.
Kanske rätt bra att inte fortsätta ändå.

Simon Bertilsson

Citat från: Wolfie skrivet 18 juni 2007, 12:59:36 PM
Tog ett tag innan jag såg fläkten som hade bytt plats där. Ser nästan ut som om bussen ville göra om sig till gräsklippare eller nåt, fast då hade den fått vinkla om fläkten lite.
Kanske rätt bra att inte fortsätta ändå.
Vore ju praktisk för att klippa gräset mellan Korsvägen och Stampgatan. Det är bara att plocka av däcken, och kolla så spårvidden är cirka 1435 mm. :)