Jag har fått sparken...

Startat av Niclas Rosenius, 11 februari 2008, 23:19:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 februari 2008, 12:51:38 PM
Wikipedia skriver om urea: När kroppen bryter ner aminosyror omvandlas dess kväve till det giftiga ämnet ammoniak vilket i sin tur omvandlas till urea i ureacykeln Urea är alltså inte ammoniak utan en vidareutveckling av ammoniak. Dessutom kan det inte påverka motorn, som du skrev, eftersom det aldrig går in i motorn utan tillsätts i avgaserna innan dessa passerar genom katalysatorn.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Urea

Dessutom kan det inte påverka motorn, som du skrev, eftersom det aldrig går in i motorn utan tillsätts i avgaserna innan dessa passerar genom katalysatorn. Adblue är inte giftigt och klassas inte som miljöfarligt.
http://www.air1.info/se/air1/adblue/index.html

Wikipedia.. ?  8)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 13 februari 2008, 16:23:37 PM
Wikipedia.. ?  8)

Ursäkta att jag försökte med källhänvisning förklara vad urea är. Om du inte litar på Wikipedia så finns det en annan länk också. Jag skulle kunna leta fram ännu fler belägg för att urea inte är ammoniak men jag ids inte när det ändå bara blir ifrågasatt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 februari 2008, 17:35:08 PM
Ursäkta att jag försökte med källhänvisning förklara vad urea är. Om du inte litar på Wikipedia så finns det en annan länk också. Jag skulle kunna leta fram ännu fler belägg för att urea inte är ammoniak men jag ids inte när det ändå bara blir ifrågasatt.



Ehh.. Jag kanske skulle välja lite mera i allmänhet vederhäftiga källor än just wuikipedia.
Urea, urinämne eller karbamid är en kvävehaltig kemisk förening, med den kemiska formeln CO(NH2)2

Kemikalieinspektionen skriver följande om urea:

http://apps.kemi.se/flodessok/floden/kemamne/urea.htm

Urea är diamiden av myrsyra. Det består av färglösa kristaller utan lukt med bitter, kylig och lite salt smak. Urea kommer av det grekiska ordet uron=urin. Ordet karbamid bygger på latin carbo=kol och amid som betecknar ammoniakföreningar. Ren urea upptäcktes 1773 och renframställdes första gången 1828. Det var det första konstgjorda ämnet, dvs. det första organiska ämne man lyckades framställa ur oorganiskt material. Därmed slog man hål på teorin om att organiska föreningar krävde en särskild "livskraft" för att bildas.

I vattenlösningar hydrolyseras urea långsamt till ammoniumkarbamat och bryts så småningom ner till ammoniak och koldioxid. Detta är grunden för användningen av urea som gödselmedel. Urea fungerar som ett monobasiskt ämne och med syror bildar ämnet salter.


Urea tillverkas i Sverige. Det används främst som gödselmedel, för plasttillverkning och i bindemedel inom träindustrin. Det är en godkänd livsmedelstillsats, som har beteckningen E 927 b.
Vid avgasrening används urealösning för att ombilda nitrösa gaser till kvävgas.


NOx -> NO2

/Bengt

Staffan Sävenfjord

Jag länkade till två källor för att du skulle bli nöjd men det räckte tydligen inte. Jag kan inte läsa ut att det finns likhetstecken mellan urea och ammoniak i den källa du länkar till heller men däremot att urea i vattenlösning kan bli ammoniak.
Sedan har du inte förklarat hur Adblue (urea) skulle kunna skada motorn. Den kommer ju inte ens i kontakt med den.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Urinämne var den första organiska kemiska föreningen. Denna upptäcktes av Wöller  (tror jag han hette).
På så sätt förklarar man inför 7-8 klassarna i kemi på 60 talet.
Sedan är det bra att veta mera.Men kanske kan vi göra detta någon annanstans.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 13 februari 2008, 18:35:42 PM
Urinämne var den första organiska kemiska föreningen. Denna upptäcktes av Wöller  (tror jag han hette).
På så sätt förklarar man inför 7-8 klassarna i kemi på 60 talet.
Sedan är det bra att veta mera.Men kanske kan vi göra detta någon annanstans.

Ja, detta står i den av mig tidigare lämnade länken http://sv.wikipedia.org/wiki/Urea. Friedrich Wöhler hette han för övrigt om man skall vara petig.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter Erret

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 februari 2008, 00:37:47 AM
140 t mil utan motorbyte är i princip omöjligt idag om man ska behålla prestandan, håller maskinen 80 t mil ska man vara glad men ofta kan ett mindre fel uppträda som orsakar följdskador och totalhaveri om man kör för länge,
Skurna turboaggregat som orsakade totalras förekom tex i stora mängder på Volvo B10M (DH10 motorn) under ett par år på bussar som rullat kring 45-50 t mil.

//Lars
Om jag inte missminner mig så rasade en B9S på Swebus Nacka/Värmdö i höstas efter att turbon gav upp och de har gått 20 - 25 t mil.

Fredde

Det har bytts fler än en turbo i dessa vagnar... Dock har väl inte mer än en varit ett större haveri.