Jag har fått sparken...

Startat av Niclas Rosenius, 11 februari 2008, 23:19:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hagri

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 12 februari 2008, 00:34:44 AM
   Dels att köra dessa bussar. Dels designen på turistbussarna. Har redan från låg ålder varit intresserad av Neoplan-bussar. Kommer ihåg första gången jag såg en Spaceliner på 70-talet. Och Spaceliner är den av tursitbussmodellerna som jag kört mest genom våra vi hade på GUB förut.

   //Niclas

Håller med om designen och att de är trevliga att köra. Men de har en del lösningar och placeringar av grejor som inte är riktigt genomtänkta.

Fredde

På talt om mindre motorvolym. Man ju flika in att en B9S inte lever så länge med en turboeffekt på max 50%... Om ens hälften av det ::)



Martin Maltkvist

Citat från: Fredde_J skrivet 12 februari 2008, 00:45:41 AM
På talt om mindre motorvolym. Man ju flika in att en B9S inte lever så länge med en turboeffekt på max 50%... Om ens hälften av det ::)



Varför levererar inte turbon fullt på en B9S?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Fredde

CitatVarför levererar inte turbon fullt på en B9S?

Igensatta filter om jag har uppfattat saken rätt. Det gör att man måste gasa mer för att den ska orka. Resultatet kan du nog räkna ut...


michael k

får sakerna lite kärlek så håller de nog

Niclas Rosenius

Citat från: michael k skrivet 12 februari 2008, 09:02:34 AM
får sakerna lite kärlek så håller de nog

   Jo, det kallas för förbyggande underhåll  ;)

   //Niclas

Neko

Motorn som var i 112 när jag körde den för ett bra tag sen fick oxå sparken. Bokstavligt talat . . .
Har för mig jag skrev om det här på Buss-Snack. Minnet är inte som det ska vara i min hjärna . . .
Var visst en kolv som sparkat hål på motorn. Servicegubben höll upp en stor bit av motorn när jag passerade förbi nästa gång.

Niklas Bygdestam

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 12 februari 2008, 00:34:44 AM
   Dels att köra dessa bussar. Dels designen på turistbussarna. Har redan från låg ålder varit intresserad av Neoplan-bussar. Kommer ihåg första gången jag såg en Spaceliner på 70-talet. Och Spaceliner är den av tursitbussmodellerna som jag kört mest genom våra vi hade på GUB förut.

   //Niclas


Jag är också väldigt förtjust i Neoplan och speciellt turistbussarna. I min barndom under 1980-talet gjordes en skolresa under en dag då vi åkte från Uppsala till Stockholm med en Neoplan Cityliner av 80-talsmodell. Jag blev helförtjust i den bussen och sedan dess har jag alltid gillat Neoplan och så fort jag sett en turistbuss från Neoplan i fint skick har jag alltid tittat på den med en viss förtjusning och när jag var yngre kände jag en längtan efter att få åka i den. Idag är nog Starliner II min favorit bland Neoplans turistbussar men även den nya Citylinern tycker jag är väldigt fin :D

Så visst är jag också Neoplan-fan, fast jag tycker lika mycket om en del andra märken också. Jag är väldigt förtjust i Van Hool, Irizar och Setra också :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niclas Rosenius

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 februari 2008, 09:51:15 AM
Detta är något man inte hinner med idag på många håll, att det sedan kan vara 100 eller fler förare som kör en viss individ på en vecka gör att intresset i förarkåren inte blir så stort.

Missljud från tex turbon (lager) är något som bör uppmärksammas snarast, om lagret skär när turbinhjulen snurrar med många 10 tusentals varv kan trasiga detaljer med stor kraft slå sönder bränsle och oljerör och leda till ett totalhaveri.

   Vi hade det för några år sedan på våran 262 (Neoplan N4021/3) med följd att det blev en riktigt totalhaveri, kolvarna hade ställt sig på tvären i cylindergången och en vevstake slog hål i blocket och klippte bränsleledningen och startade en rejäl brasa.

   Som tur var för bolaget så hann brandkåren med att släcka bussen innan det blev en totalbrand och bussen fixades till.

   Killen som körde bussen när motor sa upp sig berättade att den hade inte gått så bra som strax innan det small till  ;)

   //Niclas

bjalle

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 februari 2008, 00:37:47 AM
140 t mil utan motorbyte är i princip omöjligt idag om man ska behålla prestandan, håller maskinen 80 t mil ska man vara glad men ofta kan ett mindre fel uppträda som orsakar följdskador och totalhaveri om man kör för länge,
Skurna turboaggregat som orsakade totalras förekom tex i stora mängder på Volvo B10M (DH10 motorn) under ett par år på bussar som rullat kring 45-50 t mil.

//Lars

Okej 140 t var kanske lite aett ta i men uppmot 100 t ska motornerna ju hålla om det ska bli nån lönsamhet i det hela, tycker det är rätt dålig hållbarhet i de

Nupski

En DAF maskin verkar vara färdig efter 60kmil. Bussen Neko pratar om är en MAN med rak 6a ingen common rail. Common rail maskinerna från MAN verkar  inte vara direkt långlivade efter 20kmil verkar mycket skumma saker uppträda.

Bengt Jönsson

Idag är det väl snarare emissionskraven som "pensionerar" en motor eller skickar den på "turistresa" österut.  Dagens miljöklassade diesel är väl också mer aggressiv och bidrar till att lager mm inte får den naturliga smörjning de fick tidigare.
Tillsätter vi sedan lite "Ad-Blue" (som väl inte är annat än ammoniak) till bränslet så förstår jag att motorerna inte håller lika länge.

Scania hade väl samma motor med lite "förbättringar" udner många år?

/B


michael k

adblue tillsäts i avgasröret och är väl aldrig inne i motorn och vänder?
den nya dieseln går väl mäst åt pumpar och insprutare

det är nog mäst dåligt underhåll man kan inte köra så länge anbudet varar på samma olja och luftfilter

Fredde

Citatdet är nog mäst dåligt underhåll man kan inte köra så länge anbudet varar på samma olja och luftfilter

Ett alternativ är ju att köra slut på oljan sen fylla på ny. Då slipper man byte ::)


David S

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 12 februari 2008, 11:48:14 AM
Idag är det väl snarare emissionskraven som "pensionerar" en motor eller skickar den på "turistresa" österut.  Dagens miljöklassade diesel är väl också mer aggressiv och bidrar till att lager mm inte får den naturliga smörjning de fick tidigare.
Tillsätter vi sedan lite "Ad-Blue" (som väl inte är annat än ammoniak) till bränslet så förstår jag att motorerna inte håller lika länge.

Scania hade väl samma motor med lite "förbättringar" udner många år?

/B



Ad-Blue är inte samma sak som ammoniak. Ad-Blue består till större del av ett ämne som kallas för Urea. Detta ämne tillsätts i en katalystator och går aldrig in i motorn.