Fick böter för att inte ha använt bälte!

Startat av blubb, 01 februari 2008, 09:11:52 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Ersa

Vilken linje kan det röra sig om? Stadstrafik, regiontrafik eller Skåneexpressen?

S Svensson

När jag åkte buss för någon tids sedan i Skaraborg satt det skylt som uppmanade resenärer att an vända bält. Samt att motsatsen kostade bötesbelopp.

För ett antal år sedan stoppades en buss vid Delsjömotet.Polisen gick en runda igenom och tittade på bältesanvändningen. Ingen bötfälld,men det berodde nog på att bälte användes.

Samtidigt har jag förståelse för att bussförare uppmanar resenärer att sitta ned. Måste vederbörande tvärstoppa så skadar sig resenärer.Speciellt äldre kan skada sig.

Jan

Citat från: Verspieder skrivet 01 februari 2008, 10:19:17 AM
Vilken linje kan det röra sig om? Stadstrafik, regiontrafik eller Skåneexpressen?

Enligt artiklen så gäller det regionlinjen 130 malmö - Lund. Denna körs av Swebus.
I branschen 37 år

Andreas Ljungqvist

Jag tycker det är rätt.. Bältet har kommit dit för de resandes säkerhet samt föraren, tänk vad en kropp som kommer flygande vid en tvärnit kan orsaka för skada på andra i bussen.. Sen ställer Skånetrafiken som krav att där ska vara bälte i bussarna och detta är ju i viss del skattefinansierat.. Om då ändå ingen använder dessa bälten så är det ju en onödig utgift..

Stoppa bussar o bötfäll tills de resande lär sig.. 

Olle

Sittande måste ha bälte, medan stående kan stå få hur som helst, lite märkligt ??

Ulf Rådeström

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 01 februari 2008, 12:48:09 PM
Jag tycker det är rätt.. Bältet har kommit dit för de resandes säkerhet samt föraren, tänk vad en kropp som kommer flygande vid en tvärnit kan orsaka för skada på andra i bussen.. Sen ställer Skånetrafiken som krav att där ska vara bälte i bussarna och detta är ju i viss del skattefinansierat.. Om då ändå ingen använder dessa bälten så är det ju en onödig utgift..

Stoppa bussar o bötfäll tills de resande lär sig.. 

100% medhåll.
Finns det platser att sätta sig på skall man också göra detta, finns det bälten på sätena skall dessa användas.
Det finns inget som heter "jag vill stå o snacka med en kompis", om det finns lediga sittplatser i bussar utanför stadstrafik utrustade med bälten.

Precis som Andreas skriver har dom tillkommit för säkerheten för de som finns i bussen.

Ersa


scaniaolsson

Är det inte så att föraren av ett fordon utrustat med bälten ansvara för att passagerare under 15 år också använder dessa ?!?!.

Åkte för snart 2 år sedan med den numera insomnade Skåne Express 8 från Klippan till Helsingborg.
När vi gick på vid Åbyplan i Klippan så var det även två pers. under 15 år.
Chauffören gjorde då följande, sa till ungdomarna att sätta sig ner och ta på bältena innan han överhuvudtaget rullade.

Har hänt flera gånger efter detta när jag åkt med Skånetrafiken att chauffören sagt till om att bältena finns för att dom SKA användas.

Mvh.
Scaniaolsson (Som använder snöret om det finns)
Fordonsintresserad elmontör.

Ulf Rådeström

#9
Lagen säger att man är skyldig som förare att se till att bälten används för personer under 15 år, och man är skyldig att informera passagerare över denna ålder men man inte kan tvinga dom som förare.

Däremot läste jag precis på Vägverkets hemsida och lagen är mycket tydlig:

"När du åker buss

Alla busspassagerare som är äldre än tre år ska sitta på en plats med bilbälte, om det finns en sådan plats, och ska använda bältet. Vägverket rekommenderar att även yngre barn använder bilbältet eller särskild skyddsanordning.

Om det inte finns någon sittplats med bilbälte tillgänglig är det tillåtet att stå i bussen (om bussen är godkänd för ståplatser). Vid lokala transporter i tättbebyggda områden får annan plats användas trots att sittplats med bilbälte finns tillgänglig.
"

Det är väl knappast nån tvekan där va?
Med annan plats menas ju inte ståplats, utan platser utan bälte.

Josef

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 01 februari 2008, 17:30:10 PM
Det är väl knappast nån tvekan där va?
Med annan plats menas ju inte ståplats, utan platser utan bälte.

jag har tittat i förarbetena till trafikförordningen, men där framgår inget om att det är såsom du säger. Referera gärna så vi andra kan se. Man kan lätt tro att det är din egna tolkning som spelar in.

homer

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 01 februari 2008, 17:30:10 PM
Lagen säger att man är skyldig som förare att se till att bälten används för personer under 15 år, och man är skyldig att informera passagerare över denna ålder men man inte kan tvinga dom som förare.




Det gäller dock inte Kollektivtrafik.

Föraren har inget som helst ansvar att se till att barn använder bälte där


tycker för övrigt att det är mycket märkligt att föraren över huvud taget orkar bry sig om någon har bälte eller ej, iof kan jag själv "lacka ur" om någon smiter in genom bakdörren utan att betala, de kanske är samma sak, va vet jag... :-[

Möllers

#12
Ner jag åker med Linje 220 eller linje 241 dom säjer aldrig till dom alls i bussen ner jag har åkte med bussen alla gånger.
Var många som hade inte bälte på alls ibland hade jag inte det ens ibland hade jag ochså.
Nu jag ska åka ska jag ha bälte på alla gånger.
För fanns det inga bälte typ volvo Vega 8700.
Tycker dom är förstent ute att börja ha bälte på bussarna nu.
Det skulle dom börja med 90 talet typ.

gubben

Sittande måste ha bälte, medan stående kan stå få hur som helst, lite märkligt ??


Mkt märkligt...dubbelmoral nästan man kan ha20-25 stycken stående flera mil på 90 väg men dom sitter måste ha bälte på sej...
Skadar man sej mindre om man står? :-)
En annan sak som e lite märklig som det pratas lite om barn i barnvagn, hur många skulle låta barnet ligga kvar i en barnvagns överdel i bilen?? Visserligen kan man spänna fast barnvagnen men tror inte barnet skulle ligga kvar vid en olycka....
Nåväl bälten är naturligtvis bra och kommer nog vara mer naturligt att andvända för folk om 5-10 år

homer

Citat från: gubben skrivet 01 februari 2008, 22:34:43 PM
Sittande måste ha bälte, medan stående kan stå få hur som helst, lite märkligt ??



En annan sak som e lite märklig som det pratas lite om barn i barnvagn, hur många skulle låta barnet ligga kvar i en barnvagns överdel i bilen?? Visserligen kan man spänna fast barnvagnen men tror inte barnet skulle ligga kvar vid en olycka....


tyvärr är de många som parkerar vagnen lägger i bromsen och sen går å sätter sig (med barnet fortfarande i vagnen) detta händer dagligen och även på Motorvägslinjer... man vet inte om man ska gråta eller gråta