Skattebefrielsen hotad!

Startat av Björn Forslund, 26 januari 2008, 19:18:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Hej alla

Följande mailade jag till vår moderorganisation MHRF idag:
(Ni som har ytterligare synpunkter kan också maila , mhrf@mhrf.se )

Hej

Jag har fått ta del av VV:s förslag om att sätta en gräns för skattebefrielsen till 1975.

För oss med tunga fordon är det en katastrof, eftersom skattesatser för tunga bussar och lastbilar är skyhöga, och får skatten för personbilar och MC att framstå som fickpengar.

VV har anlitat div sportbils- och MC-klubbar som remissinstans, inte en enda klubb för tunga fordon. Utredningen förkastas helt av Svenska Omnibusföreningen, och många arga medlemmar har hört av sig.
Det kommer att bli omöjligt att bevara tunga fordon yngre än 1975 pga de höga kostnaderna, pengar som måste bollas mellan konton vid varje av/påställning.
Det var illa nog att MHRF utan synpunkter godkände förslaget om slopning av skattefriheten för veteranbussar som rullar yrkesmässigt. Detta har drabbat SvOf och Spårvägssällskapet, två ideella föreningar som bedriver trafik med veteranbussar på allmän begäran, och för att få in pengar till de stora kostnader som är förknippade med bevarande av tunga fordon.
Inte heller i denna fråga fick vi yttra oss!

Nu kräver vi att MHRF agerar! Förslaget måste omarbetas så att åtminstone tunga fordon ägda av privatpersoner eller ideella föreningar i veteranfordonsbranschen, undantas!
Dessutom vill vi ha åter skattefriheten för våra fordon som används yrkesmässigt i föreningens tjänst.
Som det är nu tvingar vi till en löjlig kostsam cirkus med ständiga av- och påställningar.

Går förslaget igenom kommer i stort sett allt bevarande av tunga fordon efter 1975 att upphöra, och en del av Sveriges kulturarv kommer att försvinna. Många som bevarat yngre fordon i väntan på 30-årsgränsen är nu mycket besvikna. Kom ihåg att MHRF inte enbart består av klubbar för personbilar och MC!

Hälsningar
Björn Forslund
Svenska Omnibusföreningen


Ersa


Björn Forslund

Det är viktigt att ni alla som privat har/tänker skaffa bussar eller lastbilar mailar även MHRF och talar om vad ni tycker!
Tyvärr är det så att om ingen protesterar tror de att allt är frid och fröjd.

Finns det någon här som kan tänka sig att axla posten som kontakt gentemot MHRF i sådana frågor som denna, och delta i stämmorna och tillvarata veteranbussägarnas intressen?

Hälsn
Björn

S Svensson

Kommer någon i håg vad skatten var för en ledbuss 1999?
Sedan var det en reform där man jämförde med banavgifter. Så blev skatten hög för bussar.
Kanske borde skatten vara såsom den var 1999.Sedan finns det personer som hävdar att skatt skall vara enbart för de kilometer ett fordon rullar.
De personer som är medlemmar i ett politiskt parti kanske borde meddela detta vad de tycker.
Sedan kan man ju fråga sig vad vägverket vill ? De har ju ett säkerhetsmål med sänkta hastigheter och högre skatter. Sänks hastigheten till 0 km/h så händer nog inga olyckor och då kanske inga skatter tas ut heller.

Ersa

Citat från: S Svensson skrivet 28 januari 2008, 11:04:53 AM
Kommer någon i håg vad skatten var för en ledbuss 1999?

Inte var det många tusenlappar. Minns jag rätt om jag påstår 1200 kr/år för en vanlig 12-metersvagn?

Björn Forslund

Det var något sådant ja, en låg summa som var samma för alla bussar. Men så tillkom km-skatt som försvann några år in på 90-talet (har jag för mig)

Det VV vill komma åt är givetvis de personbilar som trots att de passerat 30 år alltjämt används som bruksbilar dagligen. Det finns t ex många gamla 240 och Mercor som rullar på, särskilt i Norrland där de klarat rosten bra.
Tyvärr tänker man inte på konsekvenserna för tunga fordon. Ingen ligger ju och kör med en tung lastbil eller buss till jobbet varje dag, även om den är skattebefriad. Inte heller går några 30-åriga bussar i yrkesmässig trafik annat än hos veteranföreningar, och någon enstaka hos bussbolag som vill erbjuda något speciellt. Detsamma gäller säkert lastbilar. De fordon som har trafiktillstånd beskattas oavsett ålder.

Fredde

CitatKommer någon i håg vad skatten var för en ledbuss 1999?

Regnr: AFK749 Färg: RÖD
Fabrikat: VOLVO B10MA
Årsmodell: 1999 Fordonsslag: BUSS
Fordonsår: 
Chassinummer: 1MA611XA050586

Skatteuppgifter
Skattepliktigt: Ja
Årsskatt, kr: 22675

Är jag helt fel ute...?



Ersa

#22
Citat från: Björn Forslund skrivet 28 januari 2008, 11:34:28 AM
Det var något sådant ja, en låg summa som var samma för alla bussar. Men så tillkom km-skatt några år in på 90-talet (har jag för mig)

Det VV vill komma åt är givetvis de personbilar som trots att de passerat 30 år alltjämt används som bruksbilar dagligen. Det finns t ex många gamla 240 och Mercor som rullar på, särskilt i Norrland där de klarat rosten bra.
Tyvärr tänker man inte på konsekvenserna för tunga fordon. Ingen ligger ju och kör med en tung lastbil eller buss till jobbet varje dag, även om den är skattebefriad. Inte heller går några 30-åriga bussar i yrkesmässig trafik annat än hos veteranföreningar, och någon enstaka hos bussbolag som vill erbjuda något speciellt. Detsamma gäller säkert lastbilar. De fordon som har trafiktillstånd beskattas oavsett ålder.

Man kan ju teckna en veteranbilsförsäkring för sin över 30-åriga personbil om man bara kör den ett visst antal mil/år och enbart som hobbybil. Vore det inte rätt att bara i sådana fall få "veteranrabatt" på skatten? Fast det kanske blir svårt att kontrollera. Veteranbussar och lastbilar kostar för mycket för ägarna att nöjesköra med och de drar ju ändå in en massa skatt till staten via dieseln så de borde få bli helt skattebefriade efter 30 år. Entusiastkörningar via en ideéll förening borde inte räknas som "yrkesmässig trafik", utan som skattefri föreningsverksamhet. Förutsatt att man inte börjar konkurrera med vanliga företag såklart.

Ersa

Citat från: Fredde_J skrivet 28 januari 2008, 11:39:04 AM
Är jag helt fel ute...?

Ja, lite. Det gällde vad skatten låg på året 1999 och tidigare, inte vad skatten 2008 är på för nivå för en årsmodell 1999.  :)

Björn Forslund

Citat från: Fredde_J skrivet 28 januari 2008, 11:39:04 AM
Regnr: AFK749 Färg: RÖD
Fabrikat: VOLVO B10MA
Årsmodell: 1999 Fordonsslag: BUSS
Fordonsår: 
Chassinummer: 1MA611XA050586

Skatteuppgifter
Skattepliktigt: Ja
Årsskatt, kr: 22675

Är jag helt fel ute...?


Nej, det är vad en ledbuss kan kosta idag. önskar de på MHRF hade insikt om detta.



Fredde

CitatJa, lite. Det gällde vad skatten låg på året 1999 och tidigare, inte vad skatten 2008 är på för nivå för en årsmodell 1999. 

Asså, ja det var ju skillnad 8)

CitatNej, det är vad en ledbuss kan kosta idag. önskar de på MHRF hade insikt om detta.

Uppenbarligen inte. Man hör ju bara snack om personbilar stup i ett...



Peter Rost

Kan  man  som  SvOF  medlem  maila  några  rader,  även  om  man  inte  är  fordonsinnehavare?

/Peter

Björn Forslund

Som Svof medlem är man ju i princip delägare i vår vagnpark, så visst kan man skicka ett mail!

Kvarne

Citat från: Björn Forslund skrivet 28 januari 2008, 17:33:02 PM
Som Svof medlem är man ju i princip delägare i vår vagnpark, så visst kan man skicka ett mail!


Väl talat Björn! Kan du droppa mig ett PM med mail-adress till den person som du mailade så skall jag också skriva ihop något!

Från mötet på Spårvägsmuseet så vart resultatet att Museet i vart fall inte tänker agera. Skall fortsätta hålla kontakten och se vad som händer.
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep