Skattebefrielsen hotad!

Startat av Björn Forslund, 26 januari 2008, 19:18:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Forslund

Hej
Från en bekymrad medlem fick jag information om att 30-årsregeln är hotad. Vägverket vill låsa den till 1975 års modell. Fordon av senare årsmodell kommer inte att skattebefrias när de uppnår 30 år. Som remissinstanser har VV anlitat div klubbar för sportbilar, inte en enda klubb för tunga fordon, och MHRF verkar inte heller reagera!
Skandal om detta genomförs!
Bussar och tunga lastbilar kostar från runt 10000 och uppåt i skatt per år, till skillnad från personbilar som klarar sig med ganska modesta summor.
Ni som har tunga veteranfordon, protestera gärna.

http://www.vv.se/filer/42421/entusiast_veteranfordon.pdf

Björn/Svof

Björn Forslund

Som sagt, VV har anlitat några sportbils- och mc-klubbar som remissinstans.
De betalar fickpengar i vägskatt jämfört med vad bussar och lastbilar kostar.
Vi underkänner detta helt.
Veteranbussägare, maila gärna era åsikter till
kjell.backman@vv.se

Kvarne

Herregud, det vore katastrofalt särskilt för mig som privatperson. Har skickat ett mail till ovanstående person.

Det är dags att såväl privata som föreningsmässiga "tunga" entusiaster går upp och gör sig hörda!
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Ulf Rådeström

Citat från: Björn Forslund skrivet 26 januari 2008, 19:18:33 PM
Hej
Från en bekymrad medlem fick jag information om att 30-årsregeln är hotad. Vägverket vill låsa den till 1975 års modell. Fordon av senare årsmodell kommer inte att skattebefrias när de uppnår 30 år. Som remissinstanser har VV anlitat div klubbar för sportbilar, inte en enda klubb för tunga fordon, och MHRF verkar inte heller reagera!
Skandal om detta genomförs!
Bussar och tunga lastbilar kostar från runt 10000 och uppåt i skatt per år, till skillnad från personbilar som klarar sig med ganska modesta summor.
Ni som har tunga veteranfordon, protestera gärna.

http://www.vv.se/filer/42421/entusiast_veteranfordon.pdf

Björn/Svof


Vad gör Svof som är en officiell förening för just veteranbussar åt problemet?
Har man vänt sig och protesterat, eller fört diskussioner eller bara "ojjar man sig" ?
Inte som kritik, men är absolut intressant att få veta. Det borde ju vara mer sanktionerat och kanske lättare (eller mindre svårt) att få till en ändring när det kommer från officiella håll än från rena privatpersoner.

Ersa

SvOF bör genast gå ihop med Spårvägssällskapet, Husbussens vänner samt alla andra små buss- och lastbilsföreningar för gemensamma påtryckningar! En enad front är bra att ha på barrikaderna under revolutionen!  ;)

Kvarne

Citat från: Verspieder skrivet 27 januari 2008, 15:22:11 PM
SvOF bör genast gå ihop med Spårvägssällskapet, Husbussens vänner samt alla andra små buss- och lastbilsföreningar för gemensamma påtryckningar! En enad front är bra att ha på barrikaderna under revolutionen!  ;)

Det skall hållas ett möte imorn på Spårvägsmuseeumet för styrelsen. Skall ta upp detta då.
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Björn Forslund

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 27 januari 2008, 14:38:35 PM
Vad gör Svof som är en officiell förening för just veteranbussar åt problemet?
Har man vänt sig och protesterat, eller fört diskussioner eller bara "ojjar man sig" ?
Inte som kritik, men är absolut intressant att få veta. Det borde ju vara mer sanktionerat och kanske lättare (eller mindre svårt) att få till en ändring när det kommer från officiella håll än från rena privatpersoner.


"Ojjar man sig"??? Spekulera inte i något du inte vet något om, tack!

Varför tror du vi tog upp detta i Buss Snack så fort vi fick information om det?

Givetvis har ett kritiskt mail redan gått iväg till VV och MHRF kommer att kontaktas.

Björn/SvOf

Björn Forslund

#7
Jag uppmanar alla som är ägare av veteranbuss, eller blivande sådan, eller är intresserade av den här frågan, att läsa rapporten från Vägverkets utredare, noga!
Se länken i inlägget ovan!
På sidan 16 i slutrapporten, nertill till höger, finns förslaget om hur formuleringen skall ändras. Där framgår att man vill ha gränsen satt vid 1975 års modell för skattebefrielse. Yngre fordon kommer inte att få denna befrielse, åtminstone tills vidare, om detta förslag går igenom.

Det här får ju dyra konsekvenser för dem som har ett blivande veteranfordon tillverkat efter 1975, och tyvärr verkar det som om det kommer att slå retroaktivt, då årgångar -76 till -78 nu är skattebefriade.

Karsten

Björn, har Svof tagit någon kontakt med SSS bussavdelning? Kan kanske vara bra att gå ihop i frågor som dessa.. ::)

Ulf Rådeström

Citat från: Björn Forslund skrivet 27 januari 2008, 19:41:02 PM

"Ojjar man sig"??? Spekulera inte i något du inte vet något om, tack!

Varför tror du vi tog upp detta i Buss Snack så fort vi fick information om det?

Givetvis har ett kritiskt mail redan gått iväg till VV och MHRF kommer att kontaktas.

Björn/SvOf

Bra!
Jag påstod inte, utan frågade, om du nu glömde läsa hela mitt inlägg i din ilska.
Det verkade nämligen i inledningsinlägget som att man bara var kritisk, och då undrade jag om man verkligen för diskussioner, eller om man bara framför kritik....och spekulerar då rakt inte.

Jag har mycket svårt att tro att rena privatpersoner skall kunna få till en ändring, men som sagt...kommer det från officiella håll, som nu föreningarna etc, kanske det "smäller högre"

Björn Forslund

Vad menar du med "för diskussioner"? Vi fick alldeles nyligen reda på detta förslag. Några diskussioner har inte förts med oss, utan vilka som varit inblandade framgår av rapporten. Jag skrev inlägget kort efter att jag fått information i frågan.

Vore betydligt trevligare om du höll dig till det du känner till och inte spekulerar i vad vi gjort/inte gjort!

Huruvida vi kan påverka den här typen av utredningar, utan att ens ha fått yttra oss i förväg, har jag ingen aning om. Jag kan inte göra mer än att sända ett mail till utredaren ifråga. Sedan får vi se vad vi kan göra gemensamt med andra föreningar, och vad MHRF kan göra.

Och du, det där snacket om "ilska" är nog det sista just du ska ta upp.....

Björn Forslund

Citat från: Karsten skrivet 27 januari 2008, 22:55:58 PM
Björn, har Svof tagit någon kontakt med SSS bussavdelning? Kan kanske vara bra att gå ihop i frågor som dessa.. ::)


Ja, Björn-Erik Tapper känner väl tilll detta antar jag. Mailar honom imorgon. Problemet är väl att både SvOf och SSS kör yrkesmässigt med de yngre bussarna, och vi slipper hursomhelst inte ifrån skatten, då alla bussar som rullar yrkesmässigt beskattas. De som drabbas är de privata veteranbussägarna med nyare bussar, som t ex Kvarne som får dras med en fet skatt på sin ledvagn. Det kommer inte att kunna sparas några nyare bussar privat i någon större utsträckning.


Niklas Bygdestam

Jag ser detta som en katastrof från Vägverket. Anser att det inte är riktigt klokt. Att dessutom låta American Car Club Sweden ta initiativet för detta är också helt vansinnigt. De har sitt intresseområde men det skiljer sig från många andra grupper som håller sig till veteranfordon >:( >:( >:(

Men finns det någon protestlista som så många som möjligt kan skriva under på. Om det blir en namninsamligt så skriver jag mer än gärna under
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Maila gärna VV:s utredare ovan, och berätta vad ni tycker om urvalet av klubbar...
Vi förbereder också en skrivelse till Näringsdepartementet.


Christian Ljunggren

Citat från: Björn Forslund skrivet 26 januari 2008, 19:56:52 PM
Som sagt, VV har anlitat några sportbils- och mc-klubbar som remissinstans.
De betalar fickpengar i vägskatt jämfört med vad bussar och lastbilar kostar.
Vi underkänner detta helt.
Veteranbussägare, maila gärna era åsikter till
kjell.backman@vv.se


Jag har gjort det alldeles nyss.

/Christian