Utbränd buss i Umeå (Veolia 1077)

Startat av Jessika, 14 januari 2008, 09:48:52 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Nybytt vindruta och resten av vagnen i nyskick. Ingen silvertejp och inga glapp någonstans. Dessutom stark som attan och med ett antispinnsystem som är minst lika bra som ASR:n på en CN113ALB.

Nico


Tja, allt är ju relativt. Själv ser jag det bara som positivt ifall det är en pusher mindre på garageplanen.  :P  :-X  :D  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 19 januari 2008, 23:13:35 PM
Tja, allt är ju relativt. Själv ser jag det bara som positivt ifall det är en pusher mindre på garageplanen.  :P  :-X  :D  ;)

Nej nu får vi allt ta och lugna oss. Självklart har jag inte blivit en anhängare av "pushers", utan jag föredrar fortfarande Volvos ledvagnar. Men förutom att Urbinon har återfjädrande dörrknappar på höger sida panelen (som alla kontinentala vagnar) är den en mycket bra ledvagn för att vara en "pusher". Det är ytterst sällan man ser en Solaris fastna som en "fällkniv" någonstans. OmniCityn däremot står "parkerad" lite här och var med lysande TC-lampa...  :P




Nico

 
:) Alltså, jag kan ju tyvärr bara inte låta bli att ta i så jag nästan kräks ibland. Som en litterär person dock en gång uttryckte sin [spelade] ånger... " - Ber så mycket om ursäkt gamle gosse, hemskt ledsen och allt sånt där..." På så vis har jag nog, liksom han, täckt in alla baser så gott det går.  :D 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Patrik Sandström

Citat från: Verspieder skrivet 20 januari 2008, 19:33:12 PM




Det var en fasligt massa förbudsskyltar ni har på förargrinden.. Man får inte direkt ett välkommnande intryck när man stiger på bussen.
Förresten har ni kvar glasrutan på förargrinden?? vi har tagit bort våra glasrutor så att myntbordet hamnar på en normal höjd ca 10cm lägre.
Vi har även bytt ut sidorutan på förarplatsen mot en dubbelruta så att den inte ska imma igen hela tiden.
Har ni problem med bromsarna på era urbino 12LE? våra från samma årsmodell har stora problem med bromskraftsfördelningen så vid inbromsning på vinterväg så bromsar framaxeln för mycket vilket resulterar i att framhjulen låser och Abs bromsarna går i vid  inbromsing till varje hållplats.

Men som du säger så är TC:n på solaris bussarna i en klass för sig scania och volvo kommer inte i närheten.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

bussgrabben

Det där är lacken som Urbinon passar allra bäst i! Tack för den bilden Micke.

Ersa

Citat från: Patrik Sandström skrivet 20 januari 2008, 23:10:26 PM
Har ni problem med bromsarna på era urbino 12LE? våra från samma årsmodell har stora problem med bromskraftsfördelningen så vid inbromsning på vinterväg så bromsar framaxeln för mycket vilket resulterar i att framhjulen låser och Abs bromsarna går i vid  inbromsing till varje hållplats.

Det verkar som att vissa individers drivaxlar "matar på" trots att man släppt gasen, vilket leder till att framhjulens ABS-system får arbeta...  :-\

"ABS-system" = Anti-Block-System-System?  ;)

Hagri

Vad är det för motor och växelåda i Umeås Solarisbussar?

Ersa

Citat från: Hagri skrivet 21 januari 2008, 22:04:35 PM
Vad är det för motor och växelåda i Umeås Solarisbussar?

DAF respektive Voith om jag minns rätt.
Motorn är underbar men lådan är väl inte riktigt lika bra som ZF.

"CSI Bolechowo"* har nu kommit fram till vad som orsakade branden på 1077. Det var enligt en skrivelse en mutter till ett spridarrör som lossnat så diesel kunnat läcka ut på varma motordelar. Givetvis är alla spridarrören kontrollerade på de återstående fem, och kommer regelbundet att kollas framöver.

* Solaris Bus & Coach is a family-owned and family-run company based in the town of Bolechowo, just north of Poznań.
http://www1.solarisbus.pl//en/