Från min skokartong del 292 - SJ-Alizéer

Startat av Staffan Sävenfjord, 02 januari 2008, 22:19:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Kvällens plock ur skakartongen blir ett antal Volvo B10M van Hool Alizée tillhöriga SJ Buss.
Den första bilden visar en ovanlig kombination på den här platsen. Torde vara andra och sista gången som en Y1 befunnit sig här (första gången var vid en provkörning någon dag innan den defintiva resan). Någon som vet vad vad det gäller för äventyr? Och en följdfråga om än lite OT: Lokföraren på Y1-an blev sedan mycket känd för en prestation som inte hade med tågkörning att göra. Någon som vet vad han gjorde?


De vita bussarna har jag skrivit om några gånger förut. Det var ett antal kvinnor som åkte runt på en fredsresa i Europa. SJ Buss ställde upp med fyra bussar, som strajpades vita av Ryde Högnäs i Nyköping.



Och så en buss i Malmö i väntan på större uppgifter:


Och så två bilder i kända miljöer i Stockholm:



Och så samma buss på samma expressbusslinje i Borås resp Ulricehamn:



Håll till godo!
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Walter

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 januari 2008, 22:19:45 PM
Kvällens plock ur skakartongen blir ett antal Volvo B10M van Hool Alizée tillhöriga SJ Buss.

Och så en buss i Malmö i väntan på större uppgifter:




Tackar så mycket!

Bussen står parkerad framför det som var sjöfartshotellet men som nu ej längre finns bland oss pga citytunneln. Abbonemng eller veckoslut från Göteborgstrakten? Hemmhörnade i Uddevalla.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

S Svensson

Tack Staffan ! Det helar väcker minne. Var det SJK körning med Y1. Vem som körde såg jag inte. Bussarna väcker minne. De 12 m kom först av de nya bussarna 2403-2434.
Fotot i Ulricehamn visar en jv stn som fick huvuddelen av trafiken nedlagd 85-06. Ja,vägen gick bakom stationshuset och inte framför. Här var det bangård.
De "vita" bussarna kommer jag ihåg. Kanske en av de första gångerna bussarna blev plastade. Det var 4 st som gick.
2417-2418 var väl plac Helsingborg,2419-2420 Göteborg,2421 Uddevalla,2422-2423 Stockholm,2424Sveg. 2423 vill jag minnas att den hamnade med ny ägare i Göteborg.Anv av Evalds buss och LeijaTouring.2419 blev E6 express och något senare Swebusfärgad "röd" express.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Walter skrivet 02 januari 2008, 22:44:11 PM
Tackar så mycket!

Bussen står parkerad framför det som var sjöfartshotellet men som nu ej längre finns bland oss pga citytunneln. Abbonemng eller veckoslut från Göteborgstrakten? Hemmhörnade i Uddevalla.

Den 11 september 1986 var en torsdag så det kan knappast ha varit veckoslutskörning. Bör ha varit abonnemang. Anledningen till mitt besök i Malmö den dagen var att jag skulle göra reportage från Intersol och Buss-Persson i Hammenhög.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 02 januari 2008, 22:57:24 PM
Tack Staffan ! Det helar väcker minne. Var det SJK körning med Y1. Vem som körde såg jag inte. Bussarna väcker minne. De 12 m kom först av de nya bussarna 2403-2434.
Fotot i Ulricehamn visar en jv stn som fick huvuddelen av trafiken nedlagd 85-06. Ja,vägen gick bakom stationshuset och inte framför. Här var det bangård.
De "vita" bussarna kommer jag ihåg. Kanske en av de första gångerna bussarna blev plastade. Det var 4 st som gick.
2417-2418 var väl plac Helsingborg,2419-2420 Göteborg,2421 Uddevalla,2422-2423 Stockholm,2424Sveg. 2423 vill jag minnas att den hamnade med ny ägare i Göteborg.Anv av Evalds buss och LeijaTouring.2419 blev E6 express och något senare Swebusfärgad "röd" express.

Nej, SJK hade inget med detta att göra.
Detta med strajpningen av bussarna var något helt nytt. Vi använde samma metod två år senare när Skanska körde sitt jubileumståg och strajpade ett par av vagnarna i detta i Skanskas gula och svarta färger. Av någon anledning blev det jag som blev ingången till de vita bussarna. Eftersom jag jobbade med specialresor fast med tåg så kopplade växeln ärendet till mig. Vi pratade ett tag men jag tyckte att deras krav på vita bussar föreföll helt orimligt. Jag tog telefonnumret till kontaktpersonen och vidarebefordrade ärendet till Stig Hillerstam, som i praktiken var SJ:s busschef (om än inte till titulaturen). Det var också han som fick kontakt med Ryde Högnäs på Bussutrustningar, som vid den tiden fanns vid Skavsta flygplats utanför Nyköping. De började sin verksamhet just 1985 så det här torde väl vara bland deras första jobb. Dock fick han inte med sitt namn på bussarna.
Damerna ville inte heller att SJ skulle ha sitt namn, men som skymtar på bilden blev det en kompromiss: "Swedish State Railways Bus Division". Vilket väl kanske också var ett uttryck för en våt dröm hos de som svarade för SJ:s busstrafik. Den utgjorde 1985 inte en egen division utan var en del av SJ Persontrafik.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

S Svensson

I Göteborg plastades ett helt tågsätt. Det som gick som utflycktståg till Strömstad.På 90talet.
I Borås plastas taxibilar. Klargula sådana är plastade. Så det blev flera efterföljare.

Texten på bussarna kan ha en annan orsak. Anknyter vi till Wienkonventionen så innebar texten  att det rör sig om svenska statens egendom,ett skydd. Även om det kanske inte är så mycket värt.Är jag långsökt ?
Färden gick ju till DDR.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 02 januari 2008, 23:35:14 PM
I Göteborg plastades ett helt tågsätt. Det som gick som utflycktståg till Strömstad.På 90talet.
I Borås plastas taxibilar. Klargula sådana är plastade. Så det blev flera efterföljare.

Texten på bussarna kan ha en annan orsak. Anknyter vi till Wienkonventionen så innebar texten  att det rör sig om svenska statens egendom,ett skydd. Även om det kanske inte är så mycket värt.Är jag långsökt ?
Färden gick ju till DDR.

Det är rätt så tillvida att man inte ville låta bussarna rulla anonyma i de länder som låg bakom dåvarande järnridån. Eftersom beställarna inte ville ha någon anknytning till ett bussbolag valde man denna mer neutrala text, som ju i sak var helt riktig. Men jag tror inte det gjort någon skillnad i skydd om det stått SJ Buss på bussarna. Helt vita bussar med bara ett fredsbudskap på hade dock kanske kunnat ställa till problem. Vem som är ägare till bussarna framgår ju ändå av de papper som medförs.
Detta att beställarna inte ville ha anknytning till ett bussbolag var väl det stora dilemmat eftersom de också ville att bussbolaget ställde upp till ingen eller mycket låg kostnad för dem. Det hade säkert många gjort om de fått tillfälle att marknadsföra sitt fredsengagemang (sådant var på den tiden lika stort som miljöengagemang är i dag) men kvinnorna ville inte ha det till ett reklamjippo för ett eller flera bussbolag.
Det är väl bara att konstatera att en sådan här sak inte hade kunnat genomföras i dag. Ingen lär ha ställt upp.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Janne Rickman

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 januari 2008, 22:19:45 PM
Kvällens plock ur skakartongen blir ett antal Volvo B10M van Hool Alizée tillhöriga SJ Buss.
Den första bilden visar en ovanlig kombination på den här platsen. Torde vara andra och sista gången som en Y1 befunnit sig här (första gången var vid en provkörning någon dag innan den defintiva resan). Någon som vet vad vad det gäller för äventyr? Och en följdfråga om än lite OT: Lokföraren på Y1-an blev sedan mycket känd för en prestation som inte hade med tågkörning att göra. Någon som vet vad han gjorde?



Håll till godo!


Fler ledtrådar på lokföraren tack......

/Janne

Staffan Sävenfjord

Citat från: Janne Rickman skrivet 03 januari 2008, 10:18:29 AM
Fler ledtrådar på lokföraren tack......

/Janne

Ja, vi kan säga att han nådde ett mycket högt mål här i livet. Han omskolade sig sedan till jurist och var jurist vid SJ i några år. Men detta var inte det höga målet som jag avsåg.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

HJP

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 januari 2008, 22:19:45 PM
Kvällens plock ur skakartongen blir ett antal Volvo B10M van Hool Alizée tillhöriga SJ Buss.

Håll till godo!





****
Mycket fina bilder! Tackar&Bockar!
SJ-bussar är alltid rätt  :)

HJP

Buss-Anders

Alizee ser så rätt ut med dubbla ordentliga strålkastare.
Kan ju också bero på att jag tog busskort i Kalmar Trafikskolas Alizee.

När ni pratar SJ-buss så ringer det en liten klocka som säger  ordet "snabb-buss".
I vilket sammanhang förekom det ordet?
Var det SJ-snabb-buss eller vad var det?

Mvh
Buss-Anders

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 januari 2008, 22:19:45 PM
Kvällens plock ur skakartongen blir ett antal Volvo B10M van Hool Alizée tillhöriga SJ Buss.
Den första bilden visar en ovanlig kombination på den här platsen. Torde vara andra och sista gången som en Y1 befunnit sig här (första gången var vid en provkörning någon dag innan den defintiva resan). Någon som vet vad vad det gäller för äventyr? Och en följdfråga om än lite OT: Lokföraren på Y1-an blev sedan mycket känd för en prestation som inte hade med tågkörning att göra. Någon som vet vad han gjorde?


Aha! Samma dag var Y1 1354 och tillhörande fotograf även i Ropsten, Älvsjö och Liljeholmen vill jag minnas av tidigare inlägg i ett välkänt tågforum! ;D Men ni kom inte över till Lidingö antar jag?  ;)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Anders Bergenfeldt skrivet 03 januari 2008, 22:40:22 PM
Alizee ser så rätt ut med dubbla ordentliga strålkastare.
Kan ju också bero på att jag tog busskort i Kalmar Trafikskolas Alizee.

När ni pratar SJ-buss så ringer det en liten klocka som säger  ordet "snabb-buss".
I vilket sammanhang förekom det ordet?
Var det SJ-snabb-buss eller vad var det?

Mvh
Buss-Anders

Det är alldeles riktigt att SJ hade ett nät av snabbussar. Sveriges Kommunikationer 1958 räknar upp följande linjer:
Kramfors-Sundsvall-Stockholm
Värnamo-Gislaved-Göteborg (M, O, L)
Växjö-Ljungby-Halmstad (L)
Växjö-Älmhult-Markaryd
Hässleholm-Kristianstad (M, O, L)
Kalmar-Karlskrona-Ronneby-Karlshamn-Kristianstad-Hörby-Malmö
Det gick också snabbussar Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö, men antingen är inte dessa annonserade i Kommunickan eller också började de köras efter 1958.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Det finns ju teori och praktik. Sven Godlund delade i sin avhandling om busstrafik in trafik i alfa-,beta- och gamma trafik. Dvs indelningen är tätortstrafik(alfa),linjetrafik där hela området betjänas,dvs bussen stannar (beta) och gammatrafik blir då när bussen stannar på enbart vissa hållplatser.
Den senare kan indelas i snabb-buss och express-buss.
SJ valde att under lång tid använda sig av termen snabb-buss eftersom denna benämning täcker mera av vad det handlar om. Dock under en tidtabellsperiod användes termen expressbuss istället.Just nu kommer jag inte ihåg vilken period.
Snabb-buss var en trafikform och veckoslutstrafik en annan. GDG kallade sin linje GDG-expressen och bussturerna för expressbuss.
Personligen anser jag att snabb-buss är en mera korrekt form av vad det handlar om. En busslinje som stannar på flera hållplatser,t ex fd jv-stationer. Expressbuss stannar inte alls mer än på ytterligt enstaka ställen. Således var de flesta sk veckoslutsbussar expressbussar.
Det finns således också en hierarki.
Att GL valde att kalla sina turer för (färg)-express eller (namn)-express beror på att man i ursprungsförslagen till tidtabell har med en expressträcka.
Personligen efterlyser jag snabb-bussar hos länshuvudmännen. T ex en snabb-buss emellan Göteborg och Halmstad eller ett återupprättande av linjen Göteborg-Karlstad som snabb-buss liksom Göteborg-Mariestad och Göteborg-Gislaved  med väl avvägda hållplatser. Inte stanna på alla platser men ändå stanna där folk vill av och på någorlunda i närheten av där man åker. Detta förutsätter också att inte alla resor blir arbetsresor. Det är i dag mycket dyrt att åka buss med enbart förköpskort eller helt kontant. Billigast är att kombinera tåg och buss. Och köpa billigt på nätet. Jag anser att länshuvudmännen har ett ansvar för att sådan trafik kommer igång.