SCANIA CR 111 M 59 1973

Startat av Racelimpan, 13 december 2007, 18:04:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Janne Rickman

Citat från: Racelimpan skrivet 13 december 2007, 18:04:00 PM
DUF875

Är det någon som har bild på denna buss eller identisk modell?
Intressant om det finns!

Tackar!

/Limpan






Bussen du sökte bild på. Tyvärr är bussen krockskada.
Bilden kommer från SSS-Uppsalaavd arkiv.

/Janne

Peter Öden

Hej !

ML 338 har reg.nr EKJ 848 !

Mvh Peter Ö

Simon A

Vad hade den vart med om för något som bara skadade ena ruta så pass?

//Simon

Svemicke

Citat från: Mattias skrivet 17 december 2007, 00:43:17 AM
Om man ska gå efter första datum inregistrerad för trafik enlig CBR så har Micke rätt i den utsträckningen att ML 201, EOJ 641 blev inreggad för trafik 1966-12-30, medans Uppsalabuss 212, BAF 292 är reggad för första gången i trafik 1967-09-01. Däremot är båda av årsmodellen 1966. Vilken av dessa som verkligen var i trafik först må jag vara osagt, men det borde vara 201, då även Malmö använde sina nyanlända bussar innan dagen "H". Hur det var med detta i Uppsala får någon annan svara på.
När det gäller andra CR 76:or som var i trafik FÖRE högertrafikomläggningen, 3 sept 1967, kan även nämnas tex. Göteborg som använde de nya bussarna främst på sk "industrilinjer", där den mesta trafiken skedde inom och runt industriområden med provisoriskt uppbyggda hållplatser på "fel" sida vägen.

Den CR 76:a Scania valde att renovera inför sitt 100-års jubileum 1991 var ML 338. (Någon som har regnr?)

Scanias tidning MIL har i nummer 3/07 uppmärksammat just högertrafikomläggningen och dess 40 årsjubileum, passande nog med en bild från just Malmö, vem vet, kanske är 201:an en av de bussar som syns. En länk till uppslaget nedan.

http://www.scania.se/Images/s.18-19_tcm136-157109.pdf

//Mattias
Vilken nostalgisk bild! Jag var inte med just då, men minns CR 76:orna väl. De, 110:orna och 111:orna fanns rätt länge i Malmö. Var det 1992 den sista 111:n försvann från Malmö?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 december 2007, 19:29:28 PM
Visst är det så. Jag borde ha läst texten lite bättre. Jag bara skummade den och såg att de hittat bussen i Västerås men jag trodde i min enfald att det var en orginalbuss från Drammen. Nåväl, ungefär så såg i alla fall Drammen-bussen jag åkte med ut.

Finns den kvar än?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 20 december 2007, 13:34:49 PM
Finns den kvar än?

Bussen finns kvar i Drammen och lär leva i högönsklig välmåga. Lär väl visas vid hundraårsjubileet i Molde i maj nästa år. Så då om inte förr lär jag få möjlighet att fotografera den.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Den var med i Tunga Rallyt Åkarsvängen någon gång minns jag. Märkligt att Västerås i besparingssyfte sålde alla sina veteraner till Demonteringar. Då var de inte lika intressanta som idag, och jag undrar hur det gått för de övriga. Det var en SKV City, en eller två BF76/Hägglund, en BF73 från -58 dito och en B56/Hägglund från -66, fd Västerfärnebo Trafikförening.

Om någon seriös vill köpa en CR111 kan jag tänka mig att sälja en sådan. En av SL:s fd kioskbussar, renoverad motor, snygg i lacken, men ombyggd invändigt och med några brister.

/Björn

Svemicke

Citat från: Björn Forslund skrivet 20 december 2007, 22:02:50 PM
Den var med i Tunga Rallyt Åkarsvängen någon gång minns jag. Märkligt att Västerås i besparingssyfte sålde alla sina veteraner till Demonteringar. Då var de inte lika intressanta som idag, och jag undrar hur det gått för de övriga. Det var en SKV City, en eller två BF76/Hägglund, en BF73 från -58 dito och en B56/Hägglund från -66, fd Västerfärnebo Trafikförening.

Om någon seriös vill köpa en CR111 kan jag tänka mig att sälja en sådan. En av SL:s fd kioskbussar, renoverad motor, snygg i lacken, men ombyggd invändigt och med några brister.

/Björn
Jag hade säkert kunnat ordna plats åt den i Östergötland, men man ska ha pengarna till den också och de saknas än. Jag väntar en positiv dom i Länsrätten som jag sedan kan använda som argument för att begära skadestånd. Då först kanske vi kan snacka bussköp, men nä... Nog bättre någon annan får chansen.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Danne B.

Citat från: Björn Forslund skrivet 20 december 2007, 22:02:50 PM
Den var med i Tunga Rallyt Åkarsvängen någon gång minns jag. Märkligt att Västerås i besparingssyfte sålde alla sina veteraner till Demonteringar. Då var de inte lika intressanta som idag, och jag undrar hur det gått för de övriga. Det var en SKV City, en eller två BF76/Hägglund, en BF73 från -58 dito och en B56/Hägglund från -66, fd Västerfärnebo Trafikförening.

Om någon seriös vill köpa en CR111 kan jag tänka mig att sälja en sådan. En av SL:s fd kioskbussar, renoverad motor, snygg i lacken, men ombyggd invändigt och med några brister.

/Björn

Vilken dröm!!! Dock har jag nog platsbrist... :(

//Danne