SCANIA CR 111 M 59 1973

Startat av Racelimpan, 13 december 2007, 18:04:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mattias

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 16 december 2007, 23:28:34 PM

Nej, Uppsala var före Malmö med att få sina Scania CR 76. Detta fick jag höra av en expert på Scania CR 76. De första Scania CR 76 där bland annat 212 ingick kom redan 1966 till Uppsala. När Malmös första kom vet jag inte men det var i alla fall senare än Uppsalas. Så Uppsalas 212 ska vara äldre än ML 201

Om man ska gå efter första datum inregistrerad för trafik enlig CBR så har Micke rätt i den utsträckningen att ML 201, EOJ 641 blev inreggad för trafik 1966-12-30, medans Uppsalabuss 212, BAF 292 är reggad för första gången i trafik 1967-09-01. Däremot är båda av årsmodellen 1966. Vilken av dessa som verkligen var i trafik först må jag vara osagt, men det borde vara 201, då även Malmö använde sina nyanlända bussar innan dagen "H". Hur det var med detta i Uppsala får någon annan svara på.
När det gäller andra CR 76:or som var i trafik FÖRE högertrafikomläggningen, 3 sept 1967, kan även nämnas tex. Göteborg som använde de nya bussarna främst på sk "industrilinjer", där den mesta trafiken skedde inom och runt industriområden med provisoriskt uppbyggda hållplatser på "fel" sida vägen.

Den CR 76:a Scania valde att renovera inför sitt 100-års jubileum 1991 var ML 338. (Någon som har regnr?)

Scanias tidning MIL har i nummer 3/07 uppmärksammat just högertrafikomläggningen och dess 40 årsjubileum, passande nog med en bild från just Malmö, vem vet, kanske är 201:an en av de bussar som syns. En länk till uppslaget nedan.

http://www.scania.se/Images/s.18-19_tcm136-157109.pdf

//Mattias
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Janne Rickman

Citat från: Mattias skrivet 17 december 2007, 00:43:17 AM
Om man ska gå efter första datum inregistrerad för trafik enlig CBR så har Micke rätt i den utsträckningen att ML 201, EOJ 641 blev inreggad för trafik 1966-12-30, medans Uppsalabuss 212, BAF 292 är reggad för första gången i trafik 1967-09-01. Däremot är båda av årsmodellen 1966. Vilken av dessa som verkligen var i trafik först må jag vara osagt, men det borde vara 201, då även Malmö använde sina nyanlända bussar innan dagen "H". Hur det var med detta i Uppsala får någon annan svara på.
När det gäller andra CR 76:or som var i trafik FÖRE högertrafikomläggningen, 3 sept 1967, kan även nämnas tex. Göteborg som använde de nya bussarna främst på sk "industrilinjer", där den mesta trafiken skedde inom och runt industriområden med provisoriskt uppbyggda hållplatser på "fel" sida vägen.

Den CR 76:a Scania valde att renovera inför sitt 100-års jubileum 1991 var ML 338. (Någon som har regnr?)

Scanias tidning MIL har i nummer 3/07 uppmärksammat just högertrafikomläggningen och dess 40 årsjubileum, passande nog med en bild från just Malmö, vem vet, kanske är 201:an en av de bussar som syns. En länk till uppslaget nedan.

http://www.scania.se/Images/s.18-19_tcm136-157109.pdf

//Mattias


Uppsala´s CR 76 levererades runt julen 1966. De stod uppställda i ett halvår innan de började tas i trafik för utbildning i högertrafik.

/Janne

Niklas Bygdestam

Citat från: Mattias skrivet 17 december 2007, 00:43:17 AM
Om man ska gå efter första datum inregistrerad för trafik enlig CBR så har Micke rätt i den utsträckningen att ML 201, EOJ 641 blev inreggad för trafik 1966-12-30, medans Uppsalabuss 212, BAF 292 är reggad för första gången i trafik 1967-09-01. Däremot är båda av årsmodellen 1966. Vilken av dessa som verkligen var i trafik först må jag vara osagt, men det borde vara 201, då även Malmö använde sina nyanlända bussar innan dagen "H". Hur det var med detta i Uppsala får någon annan svara på.
När det gäller andra CR 76:or som var i trafik FÖRE högertrafikomläggningen, 3 sept 1967, kan även nämnas tex. Göteborg som använde de nya bussarna främst på sk "industrilinjer", där den mesta trafiken skedde inom och runt industriområden med provisoriskt uppbyggda hållplatser på "fel" sida vägen.

Den CR 76:a Scania valde att renovera inför sitt 100-års jubileum 1991 var ML 338. (Någon som har regnr?)

Scanias tidning MIL har i nummer 3/07 uppmärksammat just högertrafikomläggningen och dess 40 årsjubileum, passande nog med en bild från just Malmö, vem vet, kanske är 201:an en av de bussar som syns. En länk till uppslaget nedan.

http://www.scania.se/Images/s.18-19_tcm136-157109.pdf

//Mattias


Jag vet inte hur stor tidsskillnad detvrör sig om men leveransen av Scania CR 76 till Uppsala ska ha skett innan Malmö fick sin första. Sedan valde säkert Uppsala och Malmö olika lösningar på när de skulle regga bussarna av säkert formella skäl. De kan också ha gjort olika lösningar på förberedelser inför Dagen H. Men leveransen av bussar till Uppsala ska alltså vara tidigare än till Malmö
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Leif D

Man kanske för tydlighet skull ska nämna att nuvarande ägare för ML 201 är Svenska Spårvägssällskapet Malmöavdelningen och för Uppsalabuss 212 Svenska Spårvägsällskapet.
;-)

Cero

En titt i Svof:s skrift Scania helbyggda bussar 1953-1982 ger följande:

Ej levererade prototyper 2 st 1965

CR76 levererade 1966 (i chassienummerordning):

Export Helsingfors (1)
Export Tammerfors (1)
Export Trondheim (10)
Export Drammen (3)
Örebro Trafik 13-16, 18-40
Uppsalabuss 212, 218, 219, 221, 226-228, 233-235, 237, 238, 241-243
Demobuss (lev 1967 till Kristinehamn)
Malmö Lokaltrafik 201

Uppsala 211 har serienummer mellan Örebroleveransen och Uppsala 212, men anges som levererad 1967.

/Cero


Niklas Bygdestam

Citat från: Cero skrivet 17 december 2007, 09:26:42 AM
En titt i Svof:s skrift Scania helbyggda bussar 1953-1982 ger följande:

Ej levererade prototyper 2 st 1965

CR76 levererade 1966 (i chassienummerordning):

Export Helsingfors (1)
Export Tammerfors (1)
Export Trondheim (10)
Export Drammen (3)
Örebro Trafik 13-16, 18-40
Uppsalabuss 212, 218, 219, 221, 226-228, 233-235, 237, 238, 241-243
Demobuss (lev 1967 till Kristinehamn)
Malmö Lokaltrafik 201

Uppsala 211 har serienummer mellan Örebroleveransen och Uppsala 212, men anges som levererad 1967.

/Cero





Tack! Det visar ju att Uppsala alltså var före Malmö med Scania CR 76. Jag har aldrig sett ML 201 på riktigt men på bilder som jag har sett på bussen så har den svart ratt. Uppsala 212 har jag haft äran att få köra som veteranbuss och den bussen har vit ratt, vilket också borde innebära att den borde vara tillverkad tidigare
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Mattias

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 17 december 2007, 09:44:24 AM


Tack! Det visar ju att Uppsala alltså var före Malmö med Scania CR 76. Jag har aldrig sett ML 201 på riktigt men på bilder som jag har sett på bussen så har den svart ratt. Uppsala 212 har jag haft äran att få köra som veteranbuss och den bussen har vit ratt, vilket också borde innebära att den borde vara tillverkad tidigare

Som utrönts förr, så var vit alt. svart ratt valbart av respektive köpare och bolag,  och således ej något som kan ses som ett säkert tecken på kronologisk historik, tyvärr.

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Peter Öden

Hej !

Om Uppsalabuss 212 är äldre än ML 201 så borde den ha haft ett "jubileumshorn" i fronten.
"Hornet" tillkom 1966 då Scania-Vabis firade 75-års jubileum. Fanns också CF 76:or som hade
detta horn !

Mvh Peter Ö

Cero

Citat från: Peter Öden skrivet 17 december 2007, 17:13:01 PM
Hej !

Om Uppsalabuss 212 är äldre än ML 201 så borde den ha haft ett "jubileumshorn" i fronten.
"Hornet" tillkom 1966 då Scania-Vabis firade 75-års jubileum. Fanns också CF 76:or som hade
detta horn !

Mvh Peter Ö

Jag tror detta lika lite som svart eller vit ratt avgör vem som var först. Det måste ha varit möjligt för köparen att avgöra om man ville åka omkring och göra reklam för Scania i form av ett horn. Däremot säger ju listan bara i vilken chassienummerordning de första sextio vagnarna kom (och sannolikt tillverkades). Den säger inget om när bussarna i verkligheten levererades eller togs i bruk. Således kan mycket väl Malmö ha varit först i Sverige med att ta emot sin buss. Eller Örebro, eller Uppsala. Dock torde det väl kunna antas att våra Nordiska grannar sannolikt var först både med att ta emot och trafiksätta CR76.

/Cero

Staffan Sävenfjord

Citat från: Cero skrivet 17 december 2007, 17:26:49 PM
Jag tror detta lika lite som svart eller vit ratt avgör vem som var först. Det måste ha varit möjligt för köparen att avgöra om man ville åka omkring och göra reklam för Scania i form av ett horn. Däremot säger ju listan bara i vilken chassienummerordning de första sextio vagnarna kom (och sannolikt tillverkades). Den säger inget om när bussarna i verkligheten levererades eller togs i bruk. Således kan mycket väl Malmö ha varit först i Sverige med att ta emot sin buss. Eller Örebro, eller Uppsala. Dock torde det väl kunna antas att våra Nordiska grannar sannolikt var först både med att ta emot och trafiksätta CR76.

/Cero

Jag åkte Scania-Vabis CR76 i Drammen sommaren 1966. De var då helt nya och det var första bekantskapen med busstypen i fråga. Jag var på den tiden synnerligen måttligt bussintresserad och hade inte läst om denna busstyp, som skulle bli så vanlig i Sverige ett år senare.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Cero

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 december 2007, 17:29:23 PM
Jag åkte Scania-Vabis CR76 i Drammen sommaren 1966. De var då helt nya och det var första bekantskapen med busstypen i fråga. Jag var på den tiden synnerligen måttligt bussintresserad och hade inte läst om denna busstyp, som skulle bli så vanlig i Sverige ett år senare.

Hög nostalgifaktor idag! Jag antar att det inte finns några bildbevis från denna händelse?

Själv har jag aldrig åkt CR76 vad jag kan minnas. Jag var för liten för att ens veta om att det fanns några i Stockholms närhet (Lidingö och Södertälje). I min värld fanns bara Leyland och Büssing på gatorna. CR76 trafikerade endast barnkammaren.

/Cero

Niklas Bygdestam

Citat från: Peter Öden skrivet 17 december 2007, 17:13:01 PM
Hej !

Om Uppsalabuss 212 är äldre än ML 201 så borde den ha haft ett "jubileumshorn" i fronten.
"Hornet" tillkom 1966 då Scania-Vabis firade 75-års jubileum. Fanns också CF 76:or som hade
detta horn !

Mvh Peter Ö


Men Uppsala 212 har haft ett "jubileumshorn" i fronten. Det har tagits bort senare. Har sett bilder på Uppsalas äldsta Scania CR 76 när de var i drift den allra första tiden och där ser man det märket sittande i fronten. Uppsala 212 är inte helt i originalskick. Förutom att märket saknas i fronten så är blinkersen utbytt mot lite modernare variat av samma typ som Scania CR 111 har. Dessutom är strålkastarna utbytta. Bussen hade från början de ovala strålkastarna från Hella men dessa blev snart ersatta med de dubbla runda som sitter på bussen nu
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Cero skrivet 17 december 2007, 17:43:22 PM
Hög nostalgifaktor idag! Jag antar att det inte finns några bildbevis från denna händelse?

/Cero

Nej, tyvärr var jag inte försedd med kamera på den tiden. Och hur som helst hade nog studiemedlet inte räckt till för att fotografera något så onödigt som bussar. Men det finns en av dessa gamla "trikker" bevarade. Ja, i Drammen 1966 kallades bussarna för trikken även om det inte var trådbussar. Länkar till en bild på den, och precis så såg bussen som jag åkte med ut. Den gick dock inte upp till Spriralen för där gick en förfärligt gammal Volvo, som såg ut som en ombyggd korvkiosk, och det var ett öronbedövande ljud när den körde <i>utför</i> de åtta skarpa och branta svängarna i Spiralen kraftigt motorbromsande. För att inte tala om hur den lät när han körde uppför. Men även CR76-an bullrade i Drammens backar, om än med ett betydligt behagligare ljud.
http://www.motorbus.net/rhfpics.php?p=2&f=32&w=810&h=588
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Cero

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 december 2007, 19:18:57 PM
Nej, tyvärr var jag inte försedd med kamera på den tiden. Och hur som helst hade nog studiemedlet inte räckt till för att fotografera något så onödigt som bussar. Men det finns en av dessa gamla "trikker" bevarade. Ja, i Drammen 1966 kallades bussarna för trikken även om det inte var trådbussar. Länkar till en bild på den, och precis så såg bussen som jag åkte med ut. Den gick dock inte upp till Spriralen för där gick en förfärligt gammal Volvo, som såg ut som en ombyggd korvkiosk, och det var ett öronbedövande ljud när den körde <i>utför</i> de åtta skarpa och branta svängarna i Spiralen kraftigt motorbromsande. För att inte tala om hur den lät när han körde uppför. Men även CR76-an bullrade i Drammens backar, om än med ett betydligt behagligare ljud.
http://www.motorbus.net/rhfpics.php?p=2&f=32&w=810&h=588

Trevlig bild. Men är det inte denna som är en av Västerås f.d. vagnar som gjordes iordning för att bevaras som museivagn? Eller är jag i fel stad? Det var i alla fall någon norsk stad som ville bevara en CR76/110 men som inte hade några kvar och då tog en från Västerås.

/Cero

Staffan Sävenfjord

Citat från: Cero skrivet 17 december 2007, 19:24:08 PM
Trevlig bild. Men är det inte denna som är en av Västerås f.d. vagnar som gjordes iordning för att bevaras som museivagn? Eller är jag i fel stad? Det var i alla fall någon norsk stad som ville bevara en CR76/110 men som inte hade några kvar och då tog en från Västerås.

/Cero

Visst är det så. Jag borde ha läst texten lite bättre. Jag bara skummade den och såg att de hittat bussen i Västerås men jag trodde i min enfald att det var en orginalbuss från Drammen. Nåväl, ungefär så såg i alla fall Drammen-bussen jag åkte med ut.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)