Carrus Fifty - en nästan utdöd bussmodell... [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 13 september 2016, 21:59:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Knut

Citat från: Henke skrivet 14 september 2016, 04:19:40 AM
Trevligt att se Carrus Fifty i trafik :-).

Minns jag på den tiden funderade, Fifty:n ersatte Express:en?
Express:en byggdes även som ledbuss, men jag har aldrig sett någon Fifty-led.
Minskade efterfrågan av ledbussar i mitten av 90-talet?
Eller ville Volvo koncentrera de egna ledbussarna till Säffle?

När gick Volvo in i Carrus?
Carrus byggde ledvagnar på 504 (?) karrosseriet ut mot slutet på 90 tallet kanske inn på dette årtusen. Var några slika i Oslo området
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Mikey

Bussen som Bernt fotograferade är faktiskt den sista Fiftyn i passagerartrafik i Sverige. EME705 blev husbil för ett tag sedan.

Bernt Talbrant

Citat från: Mikey skrivet 20 september 2016, 19:33:10 PM
Bussen som Bernt fotograferade är faktiskt den sista Fiftyn i passagerartrafik i Sverige. EME705 blev husbil för ett tag sedan.

Tack för det! Jag var tydligen lite för snabb när jag kollade de bussar i bilregistret som enligt SBH inte var avställda/avreggade.

Mack

Citat från: John P skrivet 19 september 2016, 23:02:13 PM
Kul att de finns bussar av denna modell som fortfarande är i trafik, hoppas verkligen att minst en blir bevarad som veteranbuss! 
Jag åkte egentligen mest med olika  likvärdiga Säffle-bussar när jag gick i skolan, men i bland även med Carrus Fifty-bussar och av dessa så upplevde jag Carrus Fifty som helt klart bäst!
Vad tycker ni, visst vore det roligt om minst en Carrus Fifty blev bevarad?
Denna bussmodell är en värdig representant för 1990-talets landsvägsbussar.                                                                                                                                                                                                                                                 

Helt klart en fullvärdig representant för 90-talet (och början av -00)!
Enda jag inte gillade riktigt var dom hela framrutorna och att det stod "STOP" och inte "Stannar" som på äldre vagnar men..ehm..så har man ju varit lite av en bakåtsträvare hela livet också..
Men man åkte kungligt i dom.

Bussmicke

Mitten på 90-talet var det så vanliga överallt att jag då tyckte de var tråkiga att se hela tiden. :)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

1896

I vissa kretsar så kallades väl bussen för "padda", pga sitt utseénde. Och apropå padda, så hade jag en skolkamrat på gymnasiet som kallade sin flickvän för "paddan", ända tills den dag hon ringde och sa: "- Hej, det är paddan...."