Transdev beställer Scania till Malmö-Lund-Kristianstad

Startat av CW66, 16 november 2015, 12:41:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Walter

Citat från: AdmirT skrivet 17 november 2015, 23:36:38 PM
8 bussar övernattar i Löddeköpinge varje natt och alla kör ut på morgon/eftermiddag. Skulle någon inte starta, vilket händer, så kör man en buss från Lund till Lödde samtidigt som man skickar verkstad till Lödde. Kapaciteten i Lödde tar i nuläget inte mer än 8-10 bussar då denna lilla grusyta inte direkt ser ut som en depå. Arrivas gamla depå, som numera används av Transdev, har i dagsläget cirka 60-65 platser som inte används.

Det lär hända med stor sannolikhet. Vi har 2470 som varje morgon rullar på ett omlopp som omfattar linje 133/139. För någon dag sedan fick den gå på 165:an mellan Lund-Trelleborg och göra comeback på den linje som den alltid brukade gå på innan den va med om dödskrocken på väg 108.

Lite OT, men samma dag som jag fick reda på att Transdev beställt nya bussar av märket Scania så fick man även reda på att avtalet Landskrona (Lomma) inte förlängs utan löper ut december 2017. Upphandling sker våren 2016. Sedan har det sagts lite mer som jag inte kan dela med mig i nuläget. Trelleborgsavtalet förlängs dock till och med 2019 enligt Skånetrafiken.

2470 kan hyfsat ofta ses på 137 på kvällen, vet inte vilket omlopp eller andra linjer som ingår men brukar vara samma avgång in mot Lund på kvällen.

Intressant att avtalet inte förlängs. Vet du om Transdev harven plan för att öka kapaciteten på kort sikt i Lund för den nya trafiken?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

bussexperte

Maste i Sverige alla bussar övernatta i depot ?

I Tyskland är det ganska normalt att fjärrbussarna delvis övernatter pa gatan som en parkerad bil.

Walter

Citat från: bussexperte skrivet 18 november 2015, 12:55:38 PM
Maste i Sverige alla bussar övernatta i depot ?

I Tyskland är det ganska normalt att fjärrbussarna delvis övernatter pa gatan som en parkerad bil.

Men denna diskussion avser ju bussar i Regiontrafik och som dessutom måste tankas med gas varje dag. I vart fall merparten av bussarna i Skåne.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Mattias Petersson

Hoppas Helsingborg får Nobina 72serien trevliga bussar...
Stolt ägare av Canon EOS 80D - Panasonic Lumix tz95.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Jan

Citat från: Walter skrivet 18 november 2015, 14:16:08 PM
Men denna diskussion avser ju bussar i Regiontrafik och som dessutom måste tankas med gas varje dag. I vart fall merparten av bussarna i Skåne.
Det ser ut som gasen är på väg bort från Skånetrafiken. Vi får se vad bussarna ska drivas med i Kristianstad i kommande upphandling.
I branschen 37 år

Mattias Petersson

Hade varit kul om dom köpte hem sen Volvo 8900 till region trafiken står på min önska lista...
Stolt ägare av Canon EOS 80D - Panasonic Lumix tz95.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

AdmirT

Citat från: Mattias Petersson. skrivet 18 november 2015, 21:53:05 PM
Hade varit kul om dom köpte hem sen Volvo 8900 till region trafiken står på min önska lista...

Vinner Transdev fler upphandlingar i framtiden så kan du definitivt sluta drömma om 8900:or.
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Kimsan

Tydligen ska gas fasas ut och ersättas med biodiesel/HVO/Raps. Stadstrafiken kommer troligen få hybridmotorer och småstäderna "eventuellt" el. Skånetrafiken var för en gång skull på våra s k personalmöte. Dem kommer köra några BYD, från Kina på prov här i Skåne, vet inte om han nämnde Ängelholm

AdmirT

Citat från: Kimsan skrivet 18 november 2015, 23:56:55 PM
Tydligen ska gas fasas ut och ersättas med biodiesel/HVO/Raps. Stadstrafiken kommer troligen få hybridmotorer och småstäderna "eventuellt" el. Skånetrafiken var för en gång skull på våra s k personalmöte. Dem kommer köra några BYD, från Kina på prov här i Skåne, vet inte om han nämnde Ängelholm

Jovisst är det så, de ska till Ängelholm.
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

AdmirT

Citat från: Walter skrivet 18 november 2015, 11:57:17 AM
2470 kan hyfsat ofta ses på 137 på kvällen, vet inte vilket omlopp eller andra linjer som ingår men brukar vara samma avgång in mot Lund på kvällen.

Intressant att avtalet inte förlängs. Vet du om Transdev harven plan för att öka kapaciteten på kort sikt i Lund för den nya trafiken?

Depån i Lund förblir på samma ställe som den är nu, dvs Kalkstensvägen. Vi flyttar istället ner 20 bussar till Malmö från Lund som ska användas på Landskronaavtalet för att frigöra utrymme. Detta innebär även att vissa förare kommer bli erbjudna flytt från Lund till Malmö. F.ö. är det tilldelning på Landskronaavtalet den 31 maj och avtalet löper endast på 4 år! Dessutom råder övertagandekrav på fordonen som kommer fräschas upp med grått tyg + USB-uttag osv.

Mer info kommer så småningom...
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Walter

Citat från: AdmirT skrivet 14 januari 2016, 23:59:44 PM
Depån i Lund förblir på samma ställe som den är nu, dvs Kalkstensvägen. Vi flyttar istället ner 20 bussar till Malmö från Lund som ska användas på Landskronaavtalet för att frigöra utrymme. Detta innebär även att vissa förare kommer bli erbjudna flytt från Lund till Malmö. F.ö. är det tilldelning på Landskronaavtalet den 31 maj och avtalet löper endast på 4 år! Dessutom råder övertagandekrav på fordonen som kommer fräschas upp med grått tyg + USB-uttag osv.

Mer info kommer så småningom...

4års avtal låter som det paketet ska samordnad med något annat avtal för att få större volymer.  Vilka linjer tillhör Landskrona avtalet. Man har ju ett annat avtal också som började ungefär samtidigt. Är detta andra avtal också uppsagt av Transdev?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

AdmirT

Citat från: Walter skrivet 15 januari 2016, 00:24:42 AM
4års avtal låter som det paketet ska samordnad med något annat avtal för att få större volymer.  Vilka linjer tillhör Landskrona avtalet. Man har ju ett annat avtal också som började ungefär samtidigt. Är detta andra avtal också uppsagt av Transdev?

Linje 119, 122, 123, 126, 132, 133, 134, 137, 138, 139 ingår i avtalet. Man har dock planer på att baka in Svedalapaketet i detta enligt uppgift som omfattar linje 140, 141 och 142.

Antar att du syftar på Trelleborg som är det andra avtalet eftersom dessa två startade samma år. Detta är istället förlängt med två år och inte uppsagt. Notera att det inte är Transdev som sagt upp avtalet utan det är helt å Skånetrafikens vägnar som man väljer att göra detta.
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Walter

Citat från: AdmirT skrivet 15 januari 2016, 00:55:41 AM
Linje 119, 122, 123, 126, 132, 133, 134, 137, 138, 139 ingår i avtalet. Man har dock planer på att baka in Svedalapaketet i detta enligt uppgift som omfattar linje 140, 141 och 142.

Antar att du syftar på Trelleborg som är det andra avtalet eftersom dessa två startade samma år. Detta är istället förlängt med två år och inte uppsagt. Notera att det inte är Transdev som sagt upp avtalet utan det är helt å Skånetrafikens vägnar som man väljer att göra detta.

Tack. Mindes fel från ditt tidigare inlägg om vem som sade upp avtalet.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Niklas Bygdestam

Jag kan inte låta bli att tycka att det känns lite som UL-trafiken med Nobina stått lite som förebild för detta :) Valet av bussar och strukturen tycker jag påminner :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

AdmirT

Citat från: Walter skrivet 15 januari 2016, 08:28:13 AM
Tack. Mindes fel från ditt tidigare inlägg om vem som sade upp avtalet.

Ingen fara, inte lätt att hålla koll på allt
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/