Transdev beställer Scania till Malmö-Lund-Kristianstad

Startat av CW66, 16 november 2015, 12:41:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


AdmirT

Precis, vi fick reda på det förra veckan på jobbet, många är glada.
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

bussexperte

Finns där redan bild fra 23 stycken Scania van Hool dubbeldäckare ? TX 29 ? Gul färg ? Antal sitplatser ?

CW66

Du får nog lugna dig lite med detaljfrågorna - bussarna skall i trafik andra halvan av 2016.
Men TDX29 och gul färg är högst troligt ja - sittplatser visar sig så småningom.

Bilder finns inte på dom eftersom dom inte ens är byggda - däremot har ju Nobina likadana bussar i norra Skåne - du får kolla lite på nätet så hittar du säkert bilder på dom.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

Var ska man få plats med fler bussar i Lund? De befintliga depån delas med Stadsbussarna och rymmer inte fler bussar. Att stadsbussarna skulle få flytta ses inte som troligt då infrastrukturen för gas finns på den depån. Nobinas nuvarande depå vill kommunen bebygga.

En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Kimsan

Citat från: Walter skrivet 17 november 2015, 20:10:47 PM
Var ska man få plats med fler bussar i Lund? De befintliga depån delas med Stadsbussarna och rymmer inte fler bussar. Att stadsbussarna skulle få flytta ses inte som troligt då infrastrukturen för gas finns på den depån. Nobinas nuvarande depå vill kommunen bebygga.

En del av Lomma-bussarna kanske sprids ut till depån i Löddeköpinge och Malmö depån (Arrivas gamla) har gott om plats. Nu spekulerar jag visserligen vilt

Walter

Citat från: Kimsan skrivet 17 november 2015, 22:38:52 PM
En del av Lomma-bussarna kanske sprids ut till depån i Löddeköpinge och Malmö depån (Arrivas gamla) har gott om plats. Nu spekulerar jag visserligen vilt

Ja plats i Malmö finns och ev någon i Lödde men det skulle medföra mer tomkörning vilket inte bidrar till att få ihop kalkylen. Nobina har väl i varje fall ca 20 bussar för denna trafiken på depån i Lund och så många trycker man nog inte in på Transdevs depå i Lund utan ombyggnad.

Tyvärr är det gaskrav på Lomma avtalet och denna trafik ska köras på annat bränsle. Synd att de inte kan blanda så friskt som Nobina gjort mellan sina avtal. Då hade man kanske kunnat få åka annat än Solaris för första gången på många år. ( Jo någon gång per vecka kommer en dieseldriven buss när vagnbristen slår till så det kunde varit värre)
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jan

Citat från: Bussmicke skrivet 17 november 2015, 19:15:41 PM
Yesssss,  ingen MAN

//Bussmicke www.bussmicke.se
Gula MAN kommer att reduceras kraftigt under 2016 Nobinas 66xx och 67xx faller då ifrån.
I branschen 37 år

AdmirT

Citat från: Jan skrivet 17 november 2015, 23:18:59 PM
Gula MAN kommer att reduceras kraftigt under 2016 Nobinas 66xx och 67xx faller då ifrån.

Sen blir det spännande att se om man flyttar Solaris i 72xx-serien upp till Helsingborg från Malmö eller om man flyttar upp 74xx Scaniorna från Malmö. Hade man frågat mig hade jag hellre flyttat Scaniabussarna upp till Helsingborg från Malmö eftersom dels så har Helsingborg redan många Scanior av samma årsmodell och busstyp och dels för att Scaniorna inte kan gå på linje 172 i Malmö.
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

AdmirT

Citat från: Kimsan skrivet 17 november 2015, 22:38:52 PM
En del av Lomma-bussarna kanske sprids ut till depån i Löddeköpinge och Malmö depån (Arrivas gamla) har gott om plats. Nu spekulerar jag visserligen vilt

8 bussar övernattar i Löddeköpinge varje natt och alla kör ut på morgon/eftermiddag. Skulle någon inte starta, vilket händer, så kör man en buss från Lund till Lödde samtidigt som man skickar verkstad till Lödde. Kapaciteten i Lödde tar i nuläget inte mer än 8-10 bussar då denna lilla grusyta inte direkt ser ut som en depå. Arrivas gamla depå, som numera används av Transdev, har i dagsläget cirka 60-65 platser som inte används.

Citat från: Walter skrivet 17 november 2015, 23:02:10 PM
Synd att de inte kan blanda så friskt som Nobina gjort mellan sina avtal. Då hade man kanske kunnat få åka annat än Solaris för första gången på många år. ( Jo någon gång per vecka kommer en dieseldriven buss när vagnbristen slår till så det kunde varit värre)

Det lär hända med stor sannolikhet. Vi har 2470 som varje morgon rullar på ett omlopp som omfattar linje 133/139. För någon dag sedan fick den gå på 165:an mellan Lund-Trelleborg och göra comeback på den linje som den alltid brukade gå på innan den va med om dödskrocken på väg 108.

Lite OT, men samma dag som jag fick reda på att Transdev beställt nya bussar av märket Scania så fick man även reda på att avtalet Landskrona (Lomma) inte förlängs utan löper ut december 2017. Upphandling sker våren 2016. Sedan har det sagts lite mer som jag inte kan dela med mig i nuläget. Trelleborgsavtalet förlängs dock till och med 2019 enligt Skånetrafiken.
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Mattias Petersson

Skulle vilja ha MAN Nobina 66xx 67xx rullar i Malmö till Helsingborg nya bussarna ska rulla i Malmö Lund..
Stolt ägare av Canon EOS 80D - Panasonic Lumix tz95.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

AdmirT

Citat från: Mattias Petersson. skrivet 17 november 2015, 23:56:39 PM
Skulle vilja ha MAN Nobina 66xx 67xx rullar i Malmö till Helsingborg nya bussarna ska rulla i Malmö Lund..

Gula MAN i 66xx och 67xx försvinner. Det har Jan nämnt tidigare.
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Mattias Petersson

Läste det nu himla trist dom försvinner i Landskrona..
Stolt ägare av Canon EOS 80D - Panasonic Lumix tz95.

Flick.
https://www.flickr.com/photos/143254245@N06/

Bussmicke

Citat från: Jan skrivet 17 november 2015, 23:18:59 PM
Gula MAN kommer att reduceras kraftigt under 2016 Nobinas 66xx och 67xx faller då ifrån.
Yesssss

Skickat från min SM-T805 via Tapatalk

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.