Regnig trafikstart på nya busslinjenätet i Stockholms innerstad - 19 juni 2015

Startat av Mikael T Nilsson, 19 juni 2015, 16:46:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Det blev en regning start för det nya busslinjenätet i Stockholms innerstad. Här kommer några bilder från premiärdagen.
Först Keolis 4806 på nya linje 54 vid ändhållplats "Rindögatan" (vid Storängsbotten).



Sedan Keolis 4841 på nya linje 61 mot Hornsberg.



Linje 67 trafikerades mest med ledvagn denna dag, tidigare ovanlig syn med ledvagn vid Karlaplan.
Linje 67 har även tidigare funnits och jag har för mig att linjesträckningen då var Djurgårdsslätten-Karlaplan-Odenplan-Karlbergs stn.



Utöver ledvagnar från Hornsberg dök även en 12-meters MAN-buss från Söderhallen upp på linje 67. Förmodligen en förstärkningstur mot Skansen.



Och slutligen en bild på en av de många blåbussar som trafikerar nya linje 50 mellan Stora Lappkärrsberget och Hornsberg.




Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Bussmicke

Undrar varför man fasade ut alla linjenummer i 40-serien. Ska den reserveras till något annat?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 20 juni 2015, 19:20:41 PM
Undrar varför man fasade ut alla linjenummer i 40-serien. Ska den reserveras till något annat?

Man kan ju hoppas på att Lidingö fusionernas ihop med innerstadens tvåsiffriga nummer framöver, så 200-serien kan användas i andra trafikområden där det redan idag är brist på linjenummer.

T.ex 500- och 600-områdena, där Djursholm/Danderyd och kanske även Täby skulle behöva använda 200-serien. Alternativt ger man 900-serien till TO Norrtälje.

Buss-busen

Citat från: Ersa skrivet 20 juni 2015, 19:34:49 PM
Man kan ju hoppas på att Lidingö fusionernas ihop med innerstadens tvåsiffriga nummer framöver, så 200-serien kan användas i andra trafikområden där det redan idag är brist på linjenummer.

T.ex 500- och 600-områdena, där Djursholm/Danderyd och kanske även Täby skulle behöva använda 200-serien. Alternativt ger man 900-serien till TO Norrtälje.

Men det blir ju inte fler lediga tvåsiffriga linjenummer för att man tar bort 40-serien i innerstaden. Själv hörde jag att de skulle reserveras för spårtrafik. Ungefär lika konstigt.

Nico

Man har ju även gett 80-serien till båtarna. Den kunde man annars ha använt på Lidingö.

För att få loss en nummerserie så skulle ett annat alternativ vara att kunna låta Lidingö och Mälaröarna dela på antingen 200- eller 300-serien. T.ex. att Lidingö får 201-239 samt 290-294 och Mälaröarna kunde få 250-289 samt 295-299. Det torde täcka bägge ögruppernas behov inom en överskådlig framtid och mer därtill.

På så vis kunde man kanske få loss 300-serien. Lägger man sedan ned/om närtrafiken så frigörs som sagt även 900-serien.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars_L

Istället för att ha dedikerade nummerserier till allting, så kan man faktiskt - om det är olika trafikslag - göra som man gör på många håll annars i världen. Det vill säga använda olika prefix/suffix. Båtlinjerna i Oslo kallar man numera Bxx - detta gör det både tydligare och enklare för alla - även för dem som inte pluggat in att linjer på 8x är båtlinjer. Och risken att förväxla med andra linjer är ganska liten. Men man slipper gissa på om linje 6xx är en båtlinje (som exempel).

Nattlinjer har man ju oftast ett N framför, istället för att reservera 10 siffor på varje hundratal. Ett tag började man ju använda H/V för ringlinjer i Stockholm. Men den flugan verkar ju borta och var väl kanske det otydligaste att använda det på. Med N framför nattlinjer, kan man också använda samma nummer som på dagen, men med mindre variation (ändrad slutdestination eller variant på körväg).

Men även stomlinjer är nästan bättre att använda en bokstav framför, före att ha en serie som har x7x i sifferkombinationen och som sedan ändå inte är konsekvent genomfört. Nu låser man rätt mycket nummer för att man vill ha ett på pappret logiskt system, som resenärerna ändå inte förstår - eller kopplar till att det har med stomlinjer att göra. Allvarligt talat vet jag inte ens om vanliga SL-resenärer förstått att alla stomlinjer ska ha en 7:a på plats två i det tresiffriga numret (om det inte är en innerstadsstombuss).

Lokalbanorna kan ju också ha nummer som krockar med tunnelbana-och andra transportmedel som man inte blandar ihop med - givetvis under förutsättning att man har olika prefix. NSB använder det ju nuförtiden för Norska region- och lokaltågen, vilket gör att det blir väldigt lätt att få en bild av linjenätet. Bara fjärrtågen är utan nummer.

I London har man ju till och med så att de lokala linjerna (alltså inom en ort), har ett prefix framför. På så sätt får man ett nummer som är lågt även där, istället för att ha tresiffriga lokala nummer som är svåra att hålla reda på.

Det finns alltså mycket att göra här om man vill anamma ett lite mer modernt sätt än Stockholms att hantera detta på. Nu sätter man ju gärna ut ett prefix på kartorna, men man verkar maniskt rädd att ha samma nummer, men med olika prefix.


Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Nico

Håller fullständigt med där. På bussarna fungerar det väl någorlunda även om just detta med stomlinjenr. mm nog inte är direkt känt av många. Att nattlinjerna har nr. på X90 är nog mera bekant.

Framförallt spårtrafiken, men även båtarna kunde däremot dra nytta av ett bokstavsprefix. Skulle man göra på det viset så skulle man ju ganska omgående frigöra ett ganska stort antal nummer som kunde överlåtas åt buss och spårväg.

Typ  något i stil med följande...

T1-T8 för nuvarande samt den kommande t-banelinjen.
P1-P9 för pendeltågen, SB och RB gemensamt.
B1 och uppåt för både vanliga pendelbåtar som t.ex. Sjövägen... samt kanske även Vaxholmsbåtarna.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Det är en väldigt bra idé. Man kan ju först och främst börja med att ge alla linjer som tillhör Närtrafiken sådana bokstavsprefix, och därmed kunna frigöra 9xx för framtida användning i Norrtälje kommun. Därefter kan man med fördel fortsätta med de förslag ni hade.
Då vi knappast kommer att få över 99 st tunnelbane-, pendeltåg- respektive båtlinjer inom en överskådlig framtid borde en bokstav samt talen 1-99 räcka ett tag framöver.