Dubbelledbussar på linje 16 ( Gbg) , utbyte?

Startat av janjoh, 25 februari 2015, 11:21:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AL

För den oinvigde kan det låta som om området enbart har tillgång till linje 16, men så är det ju inte... Linje 16 förstärks även med 16X under högtrafiktid som väl rullar var 5:e minut, och dessutom finns väl ett otal andra linjer som passerar Lindholmen, t ex linjerna 99, 402, Gul X, 31 m fl...

Adrian Langemar

Citat från: AL skrivet 26 februari 2015, 09:31:56 AM
För den oinvigde kan det låta som om området enbart har tillgång till linje 16, men så är det ju inte... Linje 16 förstärks även med 16X under högtrafiktid som väl rullar var 5:e minut, och dessutom finns väl ett otal andra linjer som passerar Lindholmen, t ex linjerna 99, 402, Gul X, 31 m fl...
Jag var väl lite otydlig där, men när jag skrev två linjer till Norra Älvstranden menar jag två linjer istället för dagens linje 16.

Olof Lagerkvist

Citat från: AL skrivet 26 februari 2015, 09:31:56 AM
För den oinvigde kan det låta som om området enbart har tillgång till linje 16, men så är det ju inte... Linje 16 förstärks även med 16X under högtrafiktid som väl rullar var 5:e minut, och dessutom finns väl ett otal andra linjer som passerar Lindholmen, t ex linjerna 99, 402, Gul X, 31 m fl...

Inte 31 nu längre, det går inte längre att åka utan byte upp från Lindholmen mot Wieselgrensplatsen. Däremot finns det en ytterligare linje som du inte nämnde, linje 45 Bäckebol-Lindholmen-Älvsborgsbron-Marklandsgatan.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

danneh

Ja, elbussen är ett testprojekt som skall köras mellan Campus Lindholmen och Campus Johanneberg, där hållplatsen på Lindholmen skall vara inomhus. Frekvensen är dock okänd, men är inte tänkt som en lösning av kapaciteten mellan Lindholmen-Centrum.

Olof Lagerkvist

Citat från: danneh skrivet 27 februari 2015, 13:14:52 PM
Ja, elbussen är ett testprojekt som skall köras mellan Campus Lindholmen och Campus Johanneberg, där hållplatsen på Lindholmen skall vara inomhus. Frekvensen är dock okänd, men är inte tänkt som en lösning av kapaciteten mellan Lindholmen-Centrum.

Inomhus? Var finns plats att bygga en inomhushållplats på Lindholmen?
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Adrian Langemar

Ingen som vet om det går att köra dubbelledbussar på linje 18, 19, eller 50? Har ett svagt minne av att jag har åkt dubbelledbuss på linje 19 för många år sedan, kan det stämma?

janjoh

Det stämmer att linje 16 har flera resenärer på norra delen av sträckningen då det är på norra älvstranden som linje 16 mest nyttjas som det enda transportmedlet till centrala stan medan på södra delen finns både andra busslinjer och spårvagnslinjer. Dessutom är resandet till Lindholmen stort.

Man tror ju att resandet kommer fortsätta öka för linje 16 då det byggs mycket i både Lindholmen, Sannegården och kyrkbyn, och det är även är en tvärförbindelse på Hisingen från Eketrägatan till Eriksbergstorget för vidare resor mot Frölunda och kungssten.

Jag har ställt frågan ang den låga turtätheten på kvällar och framförallt sena kvällar ( 20-min trafik) och det är besparingskrav och istället valde de att köra med dubbelledbussar på kvällar & helger också och förstärkningstrafiken vardagar med vanliga ledbussar från Volvo.

Ibland då det enl prognos är lugna kvällar i januari-februari eller om det är snöoväder så kan de välja att köra med enbart vanliga ledbussar och ibland även enkla bussar från Solaris ( körs på linje 99)

janjoh

Adrian, på linje 18 har de testat dubbelledbuss men de valde två stombusslinjer istället till Hisings Backa då det är för trångt med dubbel ledbuss i Backatorp på Hisingen dit linje 18 går samt i Fredriksdal i Johannesberg.

Men däremot kördes det ofta på linje 17 förut men den har väl GS som linje nu?

Olof Lagerkvist

Citat från: janjoh skrivet 27 februari 2015, 21:15:29 PM
Adrian, på linje 18 har de testat dubbelledbuss men de valde två stombusslinjer istället till Hisings Backa då det är för trångt med dubbel ledbuss i Backatorp på Hisingen dit linje 18 går samt i Fredriksdal i Johannesberg.

Men däremot kördes det ofta på linje 17 förut men den har väl GS som linje nu?

Då körde ju inte linje 17 bussgatan längs järnvägen mellan Åkareplatsen och Svingeln heller. Skulle den verkligen fungera med dubbelled? Den är väldigt trång på vissa partier med skarpa svängar, t ex runt fjärrkylaanläggningen.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Adrian Langemar

Tack för svaren. Ska tänka ut ett förslag till nytt linjenät så fort jag hinner.

Lars-Håkan_E

Kör man bara framåt och det finns tillräckliga utrymmen för vändning och hållplatser som rymmer fordonet ser jag inga problem med att köra en 24 meters buss

janjoh

Det stämmer, på den tiden gick linje 17 på odinsgatan.

Behovet av dubbelledbuss där är kanske inte lika stort nu då den har 5 min trafik i rusningstrafik.

Men jag funderade på ditt förslag om dubbelled på linje 50 och det skulle nog funka, i alla fall på den västra delen mot Frölunda men det borde funka även på södra vägen och korsvägen. Linje 16 dras ju om hit ibland, under Göteborgsvarvet?

Linje 25 har behov av dubbelled på sträckan Länsmansgården -Wieselgrensgatan-Hjalmar-Brunnsparken. Så får se om det kanske blir  ;)


Men visst är det så att dubbelledbussarna måste ha dispens eller tillstånd så de kan inte köra vart som helst eller hur är det?

Calle

Citat från: janjoh skrivet 25 februari 2015, 11:21:32 AM
Den första generationen av dubbelledbussar som levererades 2003-2004 för trafik på linje 16 mellan Eketrägatan-Högsbohöjd faller väl för åldersstrecket snart. Vet någon om det är nya beställda från Volvo?  :-\ 
De börjar vara rejält slitna i både motor och leden när de kämpar sig fram på en linje med 26000-35000 resenärer per vardag.

Är det några bussar, utöver de som nämns ovan, som är slitna, skitiga och gamla, så är det Nettbuss B12BLE 8500 här i Göteborg. Bussarna är snart 13 år gamla, och det förvånar mig att dom får köra inom miljözonen. Även Flygbussarna (Airport Coaches) är rejält nerkörda, såg nr 13 på Nisse Terminalen idag, med karosskador bak.

janjoh

 Håller med om att Flygbussarna (Airport Coaches) har slitna bussar och tar överpriser för sina resor. 129 kr för en ENKEL resa Arlanda-City eller 99:- Landvetter-Göteborg är ett högt pris när bussarna ofta är fullsatta. Tycker också de borde gå längre i städerna på returresan ( dvs från flygplatsen)så man slipper byta till andra färdmedel. Exempelvis till Hjalmar Brantingsplatsen i Göteborg eller till Slussen i Stockholm.

joacimw

Citat från: Calle skrivet 04 mars 2015, 21:38:06 PM
Är det några bussar, utöver de som nämns ovan, som är slitna, skitiga och gamla, så är det Nettbuss B12BLE 8500 här i Göteborg. Bussarna är snart 13 år gamla, och det förvånar mig att dom får köra inom miljözonen. Även Flygbussarna (Airport Coaches) är rejält nerkörda, såg nr 13 på Nisse Terminalen idag, med karosskador bak.

bättre med en sliten buss än att turen blir inställd , sen tycker ja personligen att gamla bussar håller bättre,men ja förstår inte hur dom kan få köra B12BLE inom miljözonen?