Dubbelledbussar på linje 16 ( Gbg) , utbyte?

Startat av janjoh, 25 februari 2015, 11:21:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

janjoh

Den första generationen av dubbelledbussar som levererades 2003-2004 för trafik på linje 16 mellan Eketrägatan-Högsbohöjd faller väl för åldersstrecket snart. Vet någon om det är nya beställda från Volvo?  :-\ 
De börjar vara rejält slitna i både motor och leden när de kämpar sig fram på en linje med 26000-35000 resenärer per vardag.

Lars-Håkan_E

Citat från: janjoh skrivet 25 februari 2015, 11:21:32 AM
Den första generationen av dubbelledbussar som levererades 2003-2004 för trafik på linje 16 mellan Eketrägatan-Högsbohöjd faller väl för åldersstrecket snart. Vet någon om det är nya beställda från Volvo?  :-\ 
De börjar vara rejält slitna i både motor och leden när de kämpar sig fram på en linje med 26000-35000 resenärer per vardag.

De första dubbellederna levererades i januari 2006 och dessa får gå i miljözonen till och med 31 dec 2020 eftersom bussarna uppfyller krav för Euro 5

janjoh

Aha, på så sätt. Men med gediget underhållsarbete kan de ju hålla några år till men de börjar vara sega har jag märkt. De med invnr 801-804 hos GS.

Tillverkar några andra än Volvo dubbelledadebussar och finns de i någon fler stad nu? Helsingfors var ju på väg att beställa men jag tror inte de har gjort det.

I Göteborg fungerar de ju förvånansvärt väl. Dock är det en ganska rak linje med få snäva kurvor förutom några rondeller på Hisingen längs färdvägen på linje 16. Det är dock behov av dem för trots 5 min trafik så är bussarna fullsatta alla tider på dygnet.

homer

Både Volvo och Scania har dubbelledade busschassin till försäljning 2015, men bara i Sydamerika

Lars_L

Citat från: homer skrivet 25 februari 2015, 12:47:53 PM
Både Volvo och Scania har dubbelledade busschassin till försäljning 2015, men bara i Sydamerika

Fast nog lär väl Volvo skaka fram både chassi och kaross till en dubbelledad buss, även ifall beställningen kommer från Europa? För BRT-lösningar med dubbelledade bussar gör man i alla fall reklam även på sin svenska hemsida. Man vill nog också gärna att Göteborg har Volvobussar. Vi vet ju hur nesligt det varit för Scania att Nobina köpte MAN-bussar till Södertälje...

Däremot är det väl så att särskilt en liten beställning för den svenska marknaden blir så pass dyr, att det kanske inte är aktuellt. Det är väl kanske orsaken till varför man väntar lite i Göteborg. Blir helt enkelt för dyrt annars.  För i senaste avtalen har väl Västtrafik närmast satt 10 år som maxtak för bussarna. 
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars-Håkan_E

Dubbelledbussarna följer ju avtalen och eftersom Västtrafik finansierade en uppgradering av de äldsta (Euro 3) bussarna i syfte att kunna använda dessa fram till 2020 lär nog inget hända innan dess.

Sedan finns ju inget som säger att man inte hittar en annan lösning typ som i Malmö då.

janjoh

Vad innebar uppgraderingen (Euro 3) i de äldsta bussarna i flottan?  men Västtrafik finaniserar de här långa ledbussarna eller är det Transdev ( Veolia) som får stå för det nu? De kör ju trafiken med dem.

Lars-Håkan_E

Citat från: janjoh skrivet 25 februari 2015, 14:11:31 PM
Vad innebar uppgraderingen (Euro 3) i de äldsta bussarna i flottan?  men Västtrafik finaniserar de här långa ledbussarna eller är det Transdev ( Veolia) som får stå för det nu? De kör ju trafiken med dem.

Jag antar att man monterat ett SCR system med insprutning av adBlue för att uppfylla Euro 5 kraven, något som knappast är lönande att utföra på annat än väldigt speciella fordon och inte på vilka linjebussar som helst, då är det bättre att köpa nytt :-)

Dubbelledbussarna ägs väl av Västtrafik och hyrs ut till entreprenören.

Adrian Langemar

Citat från: janjoh skrivet 25 februari 2015, 12:31:18 PM
Aha, på så sätt. Men med gediget underhållsarbete kan de ju hålla några år till men de börjar vara sega har jag märkt. De med invnr 801-804 hos GS.

Tillverkar några andra än Volvo dubbelledadebussar och finns de i någon fler stad nu? Helsingfors var ju på väg att beställa men jag tror inte de har gjort det.

I Göteborg fungerar de ju förvånansvärt väl. Dock är det en ganska rak linje med få snäva kurvor förutom några rondeller på Hisingen längs färdvägen på linje 16. Det är dock behov av dem för trots 5 min trafik så är bussarna fullsatta alla tider på dygnet.
Fullsatta alla tider på dygnet är en väldigt stor överdrift. Men visst finns det behov av dubbelledbussar på linjen. Men Västtrafik verkar inte tycka att det är så viktigt, en ganska stor del av trafiken körs ju med vanliga ledbussar. Det finns 21 dubbelledbussar vilket givetvis inte räcker till alla 20 omlopp på linje 16.

janjoh

Hittar du någon tid för linje 16 där det är hyfsat lugnt då förutom tidig morgon och förmiddag.? Skolorna ochj företagen på Lindholmen åker folk till hela dagarna och Eriksberg är så väl utbyggt nu så att det är enormt med resenärer även på helgerna samt att många reser uppp till Eketrägatan och byter där.

Man kunde ju önska två stombusslinjer 15 & 16 där en ny linje startar vid Bockkranen i västra Eriksberg och går via Lindholmen - Avenyn till Johanneberg- Sahlgrenska och Linnéplatsen och som ersätter linje 52 som inte behöver ha stombuss på sträckan mot Lillhagen för resandet dit är inte alls lika stort. Linje 18 & 19 däremot är väldigt väl utnyttjade mellan Backa-Johanneberg. Men Efetrsom Backa har två stombusslinjer så kan man tycka att Eriksberg borde kunan ah det också, där en avsaknad av en spårvagnslinje är lika påtagligt. Även om busstrafiken egentligen är snabbare och enklare.

Linje 16 är populär idag men många saknar en direkt förbindelse till Avenyn från norra Älvstranden.

Ronald M. Jannesson

Keolis ska tydligen starta en ny "Elbusslinje" från Chalmers (inne på området) via Avenyn till Lindholmen (inne på området) med 10,5 meters bussar till största delen elektriska till tidtabellsskiftet i juni 2015...Linjen får nummer 55... :-X

Olof Lagerkvist

Citat från: janjoh skrivet 25 februari 2015, 15:54:33 PM
Hittar du någon tid för linje 16 där det är hyfsat lugnt då förutom tidig morgon och förmiddag.? Skolorna ochj företagen på Lindholmen åker folk till hela dagarna och Eriksberg är så väl utbyggt nu så att det är enormt med resenärer även på helgerna samt att många reser uppp till Eketrägatan och byter där.

Man kunde ju önska två stombusslinjer 15 & 16 där en ny linje startar vid Bockkranen i västra Eriksberg och går via Lindholmen - Avenyn till Johanneberg- Sahlgrenska och Linnéplatsen och som ersätter linje 52 som inte behöver ha stombuss på sträckan mot Lillhagen för resandet dit är inte alls lika stort. Linje 18 & 19 däremot är väldigt väl utnyttjade mellan Backa-Johanneberg. Men Efetrsom Backa har två stombusslinjer så kan man tycka att Eriksberg borde kunan ah det också, där en avsaknad av en spårvagnslinje är lika påtagligt. Även om busstrafiken egentligen är snabbare och enklare.

Jag har under senaste halvåret ungefär åkt linje 16 till och från Lindholmen vid några olika tillfällen under dygnen och jag är fascinerad över hur många resenärer det är när man än åker. Bussgatan genom Lindholmen och Eriksberg är ju byggd med tanke på att någonstans i framtiden kunna byggas om till spårväg. Egentligen tycker jag att Lindholmen är den mest intressanta trafikutmaningen Göteborg har framöver. Att transportera den mängden resenärer och försöka göra det med buss är liksom inte hållbart i längden. Något annat trafiksystem måste byggas förr eller senare om inte området ska strypa sig självt på sikt. Men det kommer givetvis att ta tid att få det på plats, vad det nu kan tänkas bli. Men spårväg ligger väl givetvis närmast till hands. Någon form av tåg till en station vid hamnbanan vore väl inte heller helt fel, men kräver ganska mycket infrastrukturutbyggnad på järnvägen.

Citat från: janjoh skrivet 25 februari 2015, 15:54:33 PM
Linje 16 är populär idag men många saknar en direkt förbindelse till Avenyn från norra Älvstranden.

Håller med. Det är en relation som det fattas direktlinje för helt klart. Avenyn/Heden/Korsvägen-någonstans till Lindholmen-Eriksberg vore önskvärt. Det kommer väl att bli lättare att lösa den dag det blir spårväg till Lindholmen i och för sig.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Knut

Dbl-ledbus finnes også som VDL. Det körs dessa i Hamburg. Så Volvo är inte ensamma
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Adrian Langemar

#13
Citat från: janjoh skrivet 25 februari 2015, 15:54:33 PM
Hittar du någon tid för linje 16 där det är hyfsat lugnt då förutom tidig morgon och förmiddag.? Skolorna ochj företagen på Lindholmen åker folk till hela dagarna och Eriksberg är så väl utbyggt nu så att det är enormt med resenärer även på helgerna samt att många reser uppp till Eketrägatan och byter där.

Man kunde ju önska två stombusslinjer 15 & 16 där en ny linje startar vid Bockkranen i västra Eriksberg och går via Lindholmen - Avenyn till Johanneberg- Sahlgrenska och Linnéplatsen och som ersätter linje 52 som inte behöver ha stombuss på sträckan mot Lillhagen för resandet dit är inte alls lika stort. Linje 18 & 19 däremot är väldigt väl utnyttjade mellan Backa-Johanneberg. Men Efetrsom Backa har två stombusslinjer så kan man tycka att Eriksberg borde kunan ah det också, där en avsaknad av en spårvagnslinje är lika påtagligt. Även om busstrafiken egentligen är snabbare och enklare.

Linje 16 är populär idag men många saknar en direkt förbindelse till Avenyn från norra Älvstranden.
Min erfarenhet av linje 16 är framför allt koncentrerad till sträckan söder om Nordstan. De gånger jag har åkt har det varit ganska hög belastning, men ytterst sällan fullsatt. Men det kanske är högre belastning norr om Nordstan?

Något som är intressant är att linje 16 har ganska låg turtäthet under stora delar av trafiktiden. Vardagar efter 20.30 och på helger är det 15- eller 20-minuterstrafik. Hur hög är belastningen under dessa tider? Är dagens turtäthet för sällan? Annars har jag svårt att se något underlag för två linjer till Norra Älvstranden under dessa tider. En linje i 15/20-minuterstrafik är bättre än två linjer i 30/40-minuterstrafik.

Om man ska ha två linjer till Norra Älvstranden är frågan vart den nya linjen ska gå på andra sidan centrum, kanske via Avenyn (eller att linje 16 läggs om att gå via Avenyn, som den gjorde i somras). Det bör absolut vara en sträckning som kan trafikeras med dubbelledbussar. Jag har svårt att tro att linje 52 är lämplig för dubbelledbussar. De alternativ som jag kan komma på är följande:

  • Som dagens linje 18 till Johanneberg
  • Som dagens linje 19 till Fredriksdal
  • Som dagens linje 50 till Kallebäck
Finns det någon av dessa sträckningar som kan trafikeras med dubbelledbussar? Finns det kanske rentav någon av dessa sträckningar som redan har trafikerats med dubbelledbussar?

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 25 februari 2015, 17:37:59 PM
Keolis ska tydligen starta en ny "Elbusslinje" från Chalmers (inne på området) via Avenyn till Lindholmen (inne på området) med 10,5 meters bussar till största delen elektriska till tidtabellsskiftet i juni 2015...Linjen får nummer 55... :-X
Hur ofta ska den linjen gå? Det låter mest som något slags försöksprojekt. 10,5-metersbussar låter inte som någon seriös lösning av transporterna på sträckan.

(strunta i ändringstiden, råkade ändra i stället för att skriva ett nytt inlägg men har ändrat tillbaka nu)

Niclas Rosenius

Citat från: Knut skrivet 25 februari 2015, 19:48:41 PM
Dbl-ledbus finnes også som VDL. Det körs dessa i Hamburg. Så Volvo är inte ensamma

    VDL har inte nån dubbelled rullar i Hamburg, däremot finns det Hess och Van Hool där.

    //Niclas