Udda vagnar i SL Norrort - Arriva 6226 & 8888 på Danderydslinjer - 4 feb 2014

Startat av Mikael T Nilsson, 04 februari 2014, 10:17:49 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer två bilder på några udda vagnar hos Arriva Norrort (SL). Först Arriva 6226, en f.d. Skånevagn, som omplacerats till Täby.
Jag trodde att denna skulle flyttas till Råsta, men det blev uppenbarligen Täby.

Tyvärr blev bilden inte så bra p g a regnvädret.



Provbuss(?) Arriva 8888. Motorn låter lite annorlunda på denna vagn. Vad är egentligen skillnaden mellan denna vagn och VDL-vagnarna i Arrivas 87xx-serie?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Lars-Håkan_E

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 04 februari 2014, 10:17:49 AM




Provbuss(?) Arriva 8888. Motorn låter lite annorlunda på denna vagn. Vad är egentligen skillnaden mellan denna vagn och VDL-vagnarna i Arrivas 87xx-serie?

8888 har Euro 6 motor, de tidigare förmodligen Euro 5

Mikael T Nilsson

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 04 februari 2014, 10:29:52 AM
8888 har Euro 6 motor, de tidigare förmodligen Euro 5

Tack för uppgiften! Motorljudet låter som sagt väldigt annorlunda jämfört med 87xx-vagnarna.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Tommy E

Trevligt!! Hoppas att 6226 är ute fortfarande. Har håltimme i skolan, så jag beger mig i ilfart till Danderyd!
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Mikael T Nilsson

Citat från: Tommy E skrivet 04 februari 2014, 10:48:02 AM
Trevligt!! Hoppas att 6226 är ute fortfarande. Har håltimme i skolan, så jag beger mig i ilfart till Danderyd!

Lycka till! Hoppas du får en bra bild på 6226 (eller någon av syskonvagnarna). Tydligen ska fler vara flyttade till SL-området.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Tommy E

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 04 februari 2014, 12:32:25 PM
Lycka till! Hoppas du får en bra bild på 6226 (eller någon av syskonvagnarna). Tydligen ska fler vara flyttade till SL-området.

Tack! Tyvärr behagade ingen av dem dyka upp, men jag återkommer. Fick i alla fall bättre bilder på 8153 och 8159, så jag åkte inte helt i onödan.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Mikael T Nilsson

Citat från: Tommy E skrivet 04 februari 2014, 12:41:17 PM
Tack! Tyvärr behagade ingen av dem dyka upp, men jag återkommer. Fick i alla fall bättre bilder på 8153 och 8159, så jag åkte inte helt i onödan.

Synd! Men kul att du fick bättre bilder på andra vagnar. Fotovädret blev ju ganska bra idag efter det att regnet upphörde.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 04 februari 2014, 10:29:52 AM
8888 har Euro 6 motor, de tidigare förmodligen Euro 5

Notera avsaknaden av biodieselbuss-dekaler. Är det så att dessa Euro6-motorer inte får tankas med RME? Har SL backat från sina tidigare stenhårda krav på enbart fossilfritt bränsle, och börjat anpassa sig mera till omvärldens acceptans av Euro6?

Walter

Citat från: Ersa skrivet 04 februari 2014, 13:46:57 PM
Notera avsaknaden av biodieselbuss-dekaler. Är det så att dessa Euro6-motorer inte får tankas med RME? Har SL backat från sina tidigare stenhårda krav på enbart fossilfritt bränsle, och börjat anpassa sig mera till omvärldens acceptans av Euro6?

Eller så går man i varje fall med på fältprov av nya maskiner
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Citat från: Walter skrivet 04 februari 2014, 17:04:10 PM
Eller så går man i varje fall med på fältprov av nya maskiner

Kanske det. Men då man kostat på en lackering i rött istället för foliering, så verkar det ju vara ett rätt långt test.

Måns Johannesson

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 04 februari 2014, 10:29:52 AM
8888 har Euro 6 motor, de tidigare förmodligen Euro 5

Enligt uppgift är det en Iveco-motor istället för DAF som i de tidigare. Kan ju tänkas att det inte är RME då det ju är en testbuss, annars är det ju inte helt otänkbart att man helt enkelt inte märkt upp den. Har sett bilder på flera i serien 8150-8159 utan biodieselmärkning.

/Måns

J0han

6224 gick iallafall på 21an idag, dessa Omnilink I i boggivariant är väl dom första i SL trafik (om man bortser från den Keolis hade på prov när boggibussar skulle köpas till innerstan)

Tommy E

Sökte på de nytillkomna bussarna i Vägtrafikregistret:

6222 XDB832 Råsta
6223 XDB822 Råsta
6224 XDB707 Råsta
6225 XDB692 Norrort
6226 XDB827 Norrort (Dock registrerad på huvudkontoret i Liljeholmen, och dessutom avställd)
6227 XDB701 (Registrerad på huvudkontoret i Liljeholmen)
6228 XDB671 (Registrerad på huvudkontoret i Liljeholmen)
6844 FGC857 Råsta
6845 ANM627 Råsta
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Mikael T Nilsson

Citat från: Måns Johannesson skrivet 04 februari 2014, 19:15:46 PM
Enligt uppgift är det en Iveco-motor istället för DAF som i de tidigare. Kan ju tänkas att det inte är RME då det ju är en testbuss, annars är det ju inte helt otänkbart att man helt enkelt inte märkt upp den. Har sett bilder på flera i serien 8150-8159 utan biodieselmärkning.

/Måns

Intressant att motorn är från Iveco. Det förklarar varför den låter så pass annorlunda mot 87xx-vagnarna.

Citat från: Tommy E skrivet 04 februari 2014, 21:08:24 PM
Sökte på de nytillkomna bussarna i Vägtrafikregistret:

6222 XDB832 Råsta
6223 XDB822 Råsta
6224 XDB707 Råsta
6225 XDB692 Norrort
6226 XDB827 Norrort (Dock registrerad på huvudkontoret i Liljeholmen, och dessutom avställd)
6227 XDB701 (Registrerad på huvudkontoret i Liljeholmen)
6228 XDB671 (Registrerad på huvudkontoret i Liljeholmen)
6844 FGC857 Råsta
6845 ANM627 Råsta

Tack för din lista! Intressant att 6226 är registerard som avställd. Den var i alla fall inte i trafik på samma tur i dag som igår (601V).
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredrik Gelin

Citat från: Ersa skrivet 04 februari 2014, 13:46:57 PM
Notera avsaknaden av biodieselbuss-dekaler. Är det så att dessa Euro6-motorer inte får tankas med RME? Har SL backat från sina tidigare stenhårda krav på enbart fossilfritt bränsle, och börjat anpassa sig mera till omvärldens acceptans av Euro6?
Hur det är med just 8888 skall jag låta vara osagt, men bland de MAN-bussar som kommer till innerstaden kommer ett stort antal att vara av just kombinationen RME och Euro6.
//Fredrik