Huvudmeny

Nobina 1304

Startat av Jeppe Hagelbäck, 04 januari 2014, 00:41:30 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jeppe Hagelbäck

Kan inte finnas många kvar av dessa DAB:ar i Sverige?!


Lidköping igår.

Bussmicke

#1
Så den är kvar, trevligt. Finns inte 1314 också? Finns/Fanns någon mer DAB vill jag minnas.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Esbjörn

Nej de allra flesta är borta nu.
I Sundsvallstrakten tex hade Busslink/Keolis ett trettiotal som nu alla har ersatts med lågentrevagnar av olika modeller.
Men Ceris sex Dab:ar med nummer 14-18 och 27 rullar på för fullt fram till sommaren.
Blir dessa de sista i linjetrafik av denna en gång så vanliga bussmodell?

Niklas Bygdestam

Jag blev förvånad när jag såg bilden att det finns kvar bussar av den här modellen. Jag var säker på att de hade försvunnit.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bese001

Hej!

1303 och1307 finns kvar hos Nobina i Lidköping

Niklas Bygdestam

Tänk om vi kunde sammanställa en lista på alla DAB-bussar som finns kvar i drift i Sverige? :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

DEB

Mycket intressant, då kanske jag hinner med en avstickare till Lidköping vid mitt nästa Skövdebesök. :)
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Bese001

Citat från: DEB skrivet 04 januari 2014, 16:56:00 PM
Mycket intressant, då kanske jag hinner med en avstickare till Lidköping vid mitt nästa Skövdebesök. :)

Vill bara komplettera med att 1303 och 1307 är registrerade på Nobina Lidköping. De kan ju vara placerade på någon annan ort i närheten.

Jan Sjöberg

Alla äldre än 6000 kommer försvinna inom kort!
Det är tydligen på väg en större sändning bussar till Skaraborg
i Vänersborg/ Trollhättan blev det Solaris för någon månad sedan
Skulle inte bli förvånad om det är en 70-80 Solaris på gång till Skaraborg
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

DEB

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 04 januari 2014, 22:44:40 PM
Alla äldre än 6000 kommer försvinna inom kort!
Det är tydligen på väg en större sändning bussar till Skaraborg
i Vänersborg/ Trollhättan blev det Solaris för någon månad sedan
Skulle inte bli förvånad om det är en 70-80 Solaris på gång till Skaraborg

Hur snart kan det tänkas vara? Vågar man vänta till sportlovet i slutet på februari eller ska man försöka slå till på tisdag?
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

AdmirT

Vi ses kanske på tisdag DEB... Jag själv undrar hur det ser ut i Skaraborg framöver... Vill gärna ta kort på allt innan det nya kommer :) så jag frågar igen, har någon en aktuell vagnlista på Nobina i Skaraborg?
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Bernt Talbrant

Citat från: DEB skrivet 04 januari 2014, 23:04:35 PM
Hur snart kan det tänkas vara? Vågar man vänta till sportlovet i slutet på februari eller ska man försöka slå till på tisdag?

Det nya avtalet träder i kraft i sommar så det kommer väl knappast några nya bussar än på ett tag.

Bese001

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 04 januari 2014, 22:44:40 PM
Alla äldre än 6000 kommer försvinna inom kort!
Det är tydligen på väg en större sändning bussar till Skaraborg
i Vänersborg/ Trollhättan blev det Solaris för någon månad sedan
Skulle inte bli förvånad om det är en 70-80 Solaris på gång till Skaraborg

Hej!
avser detta alla Nobinas bussar som är registrerade på Lidköping och Skövde?

Jan Sjöberg

Citat från: Bese001 skrivet 05 januari 2014, 13:04:12 PM
Hej!
avser detta alla Nobinas bussar som är registrerade på Lidköping och Skövde?

Det är båda trafikområdena! Både Skövde och Lidköping
Tydligen skall det mesta bytas ut
Var inne nu och kollade 4997 och 4998 som fyller 14 år till Mars dessa två är dem älsta(2001-03) och tydligen går på övertid ett år!
Efter samtal med olika förare i området så dröjer det inte så länge innan dem första ankommer.
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

DEB

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 05 januari 2014, 14:11:27 PM
Det är båda trafikområdena! Både Skövde och Lidköping
Tydligen skall det mesta bytas ut
Var inne nu och kollade 4997 och 4998 som fyller 14 år till Mars dessa två är dem älsta(2001-03) och tydligen går på övertid ett år!
Efter samtal med olika förare i området så dröjer det inte så länge innan dem första ankommer.

Betyder det att äldre vagnar som 4257, 4599, 5034, 4811 och dess syskon är ur trafik, trots att de är registrerade i trafik hos Nobina Skövde?
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/