Bussar i storlek med Mercedes Tourino?

Startat av Carl Eric, 22 september 2013, 12:37:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Hej!

Jag undrar vilka företag som tillverkar turistbussar i storlek med Mercedes Tourino? Alltså en buss som är lite mindre, men ändå inte är i storlek av en Sprinter. Runt 30 sittplatser och toalett.

Tacksam för svar!


MVH Carl Eric
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Mikey

#1
Setra S411 HD eller S412 UL? Även Viseon har modellerna C-10 och C-11, samt så är jag hyfsat säker på att jag sett korta VDL Futura (Bova).

Fikman

Du har Iveco Rosero
http://www.rosero.sk/?id=2
Säljs av vdl, vi har 2 på firman av modellen flhi, verkar vara en vettigt allternativ, dock ingen toa

Carl Eric

28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Jacob

Temsa har ju en liten också. Vet inte modellbeteckningen i huvudet men sådana som KR Trafik har i Uppland.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Buss-Hasse

Tyvärr blir det oftast för mycket hopp å skutt av den storleken på bussar med slöa motorer. Setran är nog bäst av dessa tycker jag iallafall.

Fredrik Gelin

Detta segment som brukar kallas Midibussar har ju blivit alltmer populärt och det kommer alltfler tillverkare som erbjuder bussar i denna storlek.

Det som talar för t ex Setra är ju givetvis komforten, men det som talar emot är vikten och därmed kostnaderna för framdrift.
Sedan beror det ju givetvis vad man skall ha bussen till, är det turistbuss som avses vill man ju ha toalett, kanske pentry och sovplats också.
Är det kortare transporter, typ skolkörningar, så kan man ju rationalisera bort sådana detaljer och komma ned betydligt i prislapp gissar jag.

Som redan nämnts finns ju Setras minsting i Comfortklassen och Temsa Opalin i denna turistbusskategori.
Men även Kiitokori har (hade?) ju sin Midistar (Carruskaross på MAN-chassi) som Westinbuss i Stockholm använder.
Iveco har säkert också något i denna storleksklass, men frågan är om de säljer "helbussar" i Sverige.
Jag har för mig att Busmarket skulle börja representera Ivecos bussar (Irisbus), men jag har inte sett särskilt många i trafik här i Stockholm.
//Fredrik

Staffan Sävenfjord

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 24 september 2013, 08:23:03 AM

Iveco har säkert också något i denna storleksklass, men frågan är om de säljer "helbussar" i Sverige.
Jag har för mig att Busmarket skulle börja representera Ivecos bussar (Irisbus), men jag har inte sett särskilt många i trafik här i Stockholm.
//Fredrik

Iveco säljer Aptineo. (Namnet Irisbus skall inte användas längre.)


(Bild från min blogg från Persontrafik 2012)

Iveco representeras i Sverige av Vest Buss sedan ett par år. 28 Aptineo har sålts till bussbolag i Bohuslän, flest till Ellös Buss.

Aptineo tillverkas av Indcar och kan om man så vill betraktas som en efterträdare till Indcar Mago.





Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niclas Rosenius

Citat från: Jacob skrivet 23 september 2013, 16:16:28 PM
Temsa har ju en liten också. Vet inte modellbeteckningen i huvudet men sådana som KR Trafik har i Uppland.

//Jacob

   Den heter MD9 finns både att få i linjeutförande och turist.

   //Niclas

busexperte

Pa Busmässan under hösten i Kortrijk fanns 2 fina nya modeller utställd:

OTOKAR VECTIO T
och
UNUI

ca. 10m, ca. 34 till 40 platser med toalett.
Mycket prisvärd alternativ för Setra 511 HD / Tourino , kostar under € 150.000,- och
är mycket praktisk for skolresor f.ex. . Skolresor är oftast mindre än 40 personer... och man
sparar ca. 6 Liter / 100km.

Lars-Håkan_E

Problemet med Tournio och liknande modeller är att bagageutrymmet sällan har kapacitet för 35 personers bagage annat än för kortare resor, dessutom är t.ex. deras bagage inte speciellt lättlastat.



busexperte

Jo, det KAN vara en problem med bagagen - men utrymme i VECTIO T är mellan och 5 och 6 kubikmeter och det är mycket. Oftast har man i dubbeldäckare endast 7-8 för 80 personer.
I den 10m - UNUI Modellen var det similar... . Om det trots all är för liten - den är ocksa förbereded för extra-back-bagageskap ("Skikoffer").

Det finns ocksa 12m Neoplan Cityliner med bara 44 platser - jämfört med Vectio T 39+1 kan Vectio T bli en mycket prisvärd alternative. Jag har besiktigat bade modellerna och har ej funnit en problem optisk... . Och med 35+1 är det tyska 4 stjärne RAL-kvalität... .  Naturligtvis är en Cityliner bättre - men kostar mer och brukar mer bränsle... .


busexperte

Jo, det stämmer, Tourismo 10m version är ocksa mycket attraktivt - men kostar vermutligen mer än Otokar Vectio T och UNUI 10m Version.

Niclas Rosenius


  Van Hool har också sin TX11 Alicron i denna klass.

  //Niclas