Bussar i storlek med Mercedes Tourino?

Startat av Carl Eric, 22 september 2013, 12:37:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Eric

Hej!

Jag undrar vilka företag som tillverkar turistbussar i storlek med Mercedes Tourino? Alltså en buss som är lite mindre, men ändå inte är i storlek av en Sprinter. Runt 30 sittplatser och toalett.

Tacksam för svar!


MVH Carl Eric
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Mikey

#1
Setra S411 HD eller S412 UL? Även Viseon har modellerna C-10 och C-11, samt så är jag hyfsat säker på att jag sett korta VDL Futura (Bova).

Fikman

Du har Iveco Rosero
http://www.rosero.sk/?id=2
Säljs av vdl, vi har 2 på firman av modellen flhi, verkar vara en vettigt allternativ, dock ingen toa

Carl Eric

28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Jacob

Temsa har ju en liten också. Vet inte modellbeteckningen i huvudet men sådana som KR Trafik har i Uppland.

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Buss-Hasse

Tyvärr blir det oftast för mycket hopp å skutt av den storleken på bussar med slöa motorer. Setran är nog bäst av dessa tycker jag iallafall.

Fredrik Gelin

Detta segment som brukar kallas Midibussar har ju blivit alltmer populärt och det kommer alltfler tillverkare som erbjuder bussar i denna storlek.

Det som talar för t ex Setra är ju givetvis komforten, men det som talar emot är vikten och därmed kostnaderna för framdrift.
Sedan beror det ju givetvis vad man skall ha bussen till, är det turistbuss som avses vill man ju ha toalett, kanske pentry och sovplats också.