Lahden Autokori Oy sätts i konkurs

Startat av saurer, 11 september 2013, 19:05:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

CW66

Citat från: virtual1 skrivet 12 september 2013, 11:26:29 AM
Fast den här pressreleasen är ju en månad gammal...

Ja, någonting stämmer helt klart inte här.
Det är ju inte Lahden som byggt OmniExpress-karossen ensamma i grunden, utan faktiskt Scania som tillsammans med Lahden utvecklat och byggt karossen.
Väldigt konstigt att man skulle ha så stora skulder när det ju är Scania som drivit på och utvecklat på sistone.

Växtvärk låter även det konstigt eftersom det rimligen inte borde vara Lahden som byggt en helt ny fabrik enbart för Omni-produktionen utan att Scania haft en stor grad av finansiering med i det hela.

För mig låter det lite som en besviken VD som går ut i tidningarna och förhandlar mer än att förhandla med Scania.
Kontraktsbrott mitt i en period bara sådär huxflux låter ännu konstigare?

Eller är jag så naiv...?

Ersa

Ja, själva tillverkningslandet är egentligen inte helt avgörande, och att polackerna kan bygga bussar ser man ju på Solaris som grundades som en del av Neoplan Polska, men som nu är ett fristående företag som konkurrerar med MAN.
Det jag är mest besviken på Volvo och Scania är att de övergett bra modeller som Vegan och Scalan till förmån för sina "egna" produkter 8900 och CityWide, som många åkare anser vara sämre. Det är tråkigt att Scania inte lyssnar på sina kunder som vill ha karosser från bl.a Irizar och VanHool på Scania lågentrechassi. Samt hellre en polsktillverkad Lahti Scala än att bli påtvingad den inte lika uppskattade CityWide.

L-G Lassander

Det man kunnat läsa i finska medier är, att konkursen inte beror på dålig ekonomisk sitaution, utan på att Scania plötsligt flyttar bort sin tillverkning och fabriken står utan arbete i och med det. Med den korta varningstid (10 månader) finns inga möjligheter att omstrukturera fabriken och därmed var enda lösningen att sätta sig i konkurs.

Cero

Citat från: Ersa skrivet 12 september 2013, 20:53:21 PM
Samt hellre en polsktillverkad Lahti Scala än att bli påtvingad den inte lika uppskattade CityWide.

Vad är det egentligen som är felet med Omnicity/CityWide? Dessa bussar har ända sedan lanseringen i slutet av 1990-talet blivit nedsablade i olika sammanhang, inte minst på detta forum. Att de första årgångarna var av ganska kass kvalitet är ju känt, men en helt del borde väl ha hänt sedan dess, eller? Nu är ju ett antal av dessa stockholmsexemplar 15 år och rullar fortfarande. Kanske hade de rullat ännu längre om de haft bättre kvalitet? Vackra är de ju inte längre, men det kanske säger mer om brukaren än tillverkaren, vad vet jag? Har en MAN, Mercedes eller Volvo högre kvalitet och rullar de längre?

Känns för övrigt lite konstigt att sätta verksamheten i konkurs bara för att största leverantören backar ur. Det borde rimligtvis finnas en backlog av beställningar att beta av speciellt om produkten är så efterfrågad som ges sken av. Nedläggning under ordnade former medan de sista exemplaren färdigställs känns som en mer sansad lösning.

Ersa

Citat från: Cero skrivet 12 september 2013, 22:52:57 PM
Vad är det egentligen som är felet med Omnicity/CityWide? Dessa bussar har ända sedan lanseringen i slutet av 1990-talet blivit nedsablade i olika sammanhang, inte minst på detta forum. Att de första årgångarna var av ganska kass kvalitet är ju känt, men en helt del borde väl ha hänt sedan dess, eller? Nu är ju ett antal av dessa stockholmsexemplar 15 år och rullar fortfarande. Kanske hade de rullat ännu längre om de haft bättre kvalitet? Vackra är de ju inte längre, men det kanske säger mer om brukaren än tillverkaren, vad vet jag? Har en MAN, Mercedes eller Volvo högre kvalitet och rullar de längre?

Att Scaniasäljarna försöker övertyga de svenska åkarna att de ska köpa OmniLink istället för Lahti 402, Scala och Vest V25 var ju en sak. Men när man därefter begränsade valmöjligheterna genom att i förtid ta bort Scalan från den svenska marknaden och vägra ta in Irizar i4LE till förmån för OmniLink, då reagerar många privata åkare negativt. Är OmniLinken och CityWiden så känsliga för konkurrens från Scaniabussar med karosser från Lahti, Irizar och VanHool, att man måste hindra dessa?
Alla kunder vill inte ha företagets enda helbyggda produkt, lika lite som att alla ICA-kunder kan tänka sig att enbart köpa ICAs egna varor. Man vill ha valfrihet att även kunna välja en annan produkt om man så önskar. Även om den är dyrare.

Ingemar

Citat från: Ersa skrivet 12 september 2013, 23:10:47 PM
Att Scaniasäljarna försöker övertyga de svenska åkarna att de ska köpa OmniLink istället för Lahti 402, Scala och Vest V25 var ju en sak. Men när man därefter begränsade valmöjligheterna genom att i förtid ta bort Scalan från den svenska marknaden och vägra ta in Irizar i4LE till förmån för OmniLink, då reagerar många privata åkare negativt. Är OmniLinken och CityWiden så känsliga för konkurrens från Scaniabussar med karosser från Lahti, Irizar och VanHool, att man måste hindra dessa?
Alla kunder vill inte ha företagets enda helbyggda produkt, lika lite som att alla ICA-kunder kan tänka sig att enbart köpa ICAs egna varor. Man vill ha valfrihet att även kunna välja en annan produkt om man så önskar. Även om den är dyrare.
Det var ju samma sak med Vest Center/Contrast. Scania vägrade sälja chassit, kunderna skulle istället köpa Omnilink och de andra av Scanias helbyggen... Och Vest förlorade sina andel på svenska marknaden och gick omkull.
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

Björn Forslund

Citat från: Ingemar skrivet 13 september 2013, 09:07:13 AM
Det var ju samma sak med Vest Center/Contrast. Scania vägrade sälja chassit, kunderna skulle istället köpa Omnilink och de andra av Scanias helbyggen... Och Vest förlorade sina andel på svenska marknaden och gick omkull.


Scania o Volvo slåss på en tuff marknad med många tillverkare. Den tiden när valet här hemma stod mellan en Scania eller en Volvo, eller möjligen en Merca är förbi. Givetvis försöker man styra över kunderna till sina egna helbyggen för att få mera vinst. Att man lägger produktionen utomlands till länder med lägre löner, lägre etableringskostnader, lägre arbetsgivaravgifter och lägre skatter är ju också en naturlig följd av det hela även om det givetvis är tråkigt. Busstillverkning har väl aldrig haft några större marginaler pga det stora hantverksinnehållet och bristen på standardisering.
Redan i slutet av 50-talet slutade Scania sälja BF-chassit under några år i Sverige för att få över kunderna till den helbyggda CF. Samma sak har Volvo gjort när SKV ville bygga helbyggda Boxerbussar, man ville inte sälja komponenter till annat än höga reservdelspriser.

CW66

Citat från: Cero skrivet 12 september 2013, 22:52:57 PM
Vad är det egentligen som är felet med Omnicity/CityWide? Dessa bussar har ända sedan lanseringen i slutet av 1990-talet blivit nedsablade i olika sammanhang, inte minst på detta forum. Att de första årgångarna var av ganska kass kvalitet är ju känt, men en helt del borde väl ha hänt sedan dess, eller? Nu är ju ett antal av dessa stockholmsexemplar 15 år och rullar fortfarande. Kanske hade de rullat ännu längre om de haft bättre kvalitet? Vackra är de ju inte längre, men det kanske säger mer om brukaren än tillverkaren, vad vet jag? Har en MAN, Mercedes eller Volvo högre kvalitet och rullar de längre?

Känns för övrigt lite konstigt att sätta verksamheten i konkurs bara för att största leverantören backar ur. Det borde rimligtvis finnas en backlog av beställningar att beta av speciellt om produkten är så efterfrågad som ges sken av. Nedläggning under ordnade former medan de sista exemplaren färdigställs känns som en mer sansad lösning.

Håller med dig!
Vet inte om Volvos 5000-modell (B10L Säffle) var så mycket bättre den när den kom ut några år innan OmniCityn precis.
Tycker att Scanias bussproduktion har fått oförtjänt dåligt rykte, särskilt här faktiskt.

Kanske för att Scania var tidigt ute med att etablera produktion i Polen och många då hade ett "inbyggt" "bara-för-att-det-är-byggt-i-Polen-är-det-skit"?

Mycket har hänt sedan dom första bussarna i Omni-serien såklart - konstigt vore det annars.
Man har gjort karossen mer vridstyv, förbättrat inredningsdetaljer osv.
Ett låggolv innebär alltid kortare väg ner till gatan - och därmed kortar fjädrar etc - och då får man en stötigare gång.
OmniLink-bussen är ju inte så mycket att klaga på väl?

Ang. Citywide är det ju en "upphottad" Omni - med nya sidor, ny front och framförallt ny förarplats och ny inredning i ljusare färger och annat material.
Att såga den är knappast på sin plats då den inte ens kommit ut på marknaden ordentligt ännu.
Scania presenterade den lite för sent för att kunna delta i upphandlingar förra omgången - men nu är den ju framme och borde få en del av kakan till trafikstarterna 2014.