Lahden Autokori Oy sätts i konkurs

Startat av saurer, 11 september 2013, 19:05:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


L-G Lassander

Finska Lahden Autokori Oy sätts i konkurs om två veckor. Detta efter att Scania plötsligt meddelade att man flyttar produktionen till Polen inom tio månader, trots att avtalet med LAK löper 2014 ut. I denna situation hade Lahden Autokori ingen möjlighet att omstrukturera sin verksamhet, utan konkurs blev enda alternativet för familjeföretaget. 200 förlorar sina jobb.

Björn Forslund

Mycket tråkigt, nu finns det snart ingen busstillverkning kvar i Norden.
Det går inte att konkurrera kostnadsmässigt med Polen vilket även Volvo fick erfara när man lade ner i Säffle.

Jan

Citat från: Björn Forslund skrivet 11 september 2013, 19:20:10 PM
Mycket tråkigt, nu finns det snart ingen busstillverkning kvar i Norden.
Det går inte att konkurrera kostnadsmässigt med Polen vilket även Volvo fick erfara när man lade ner i Säffle.
Carrus och Kiitokori Finland?
I branschen 37 år

Cero

Volkswagenbussar förefaller vara de överlägset bästa nuförtiden med tanke på att de köps till all upphandlad trafik, så det blir väl bara de kvar i slutändan.  :(

Ersa

Volvo ser Polen som sin räddning, medan Scania förlitar sig på både Polen och Kina. Dessvärre har ju flytten av karosstillverkningen från Säffle och Finland till Polen knappast förbättrat Volvo Buses röda siffror, och Scanias flytt lär nog heller inte leda till något radikalt uppsving för deras busstillverkning.
Jag undrar om utvecklingen trots allt sakta leder till att koncernerna Daimler, Volkswagen, VDL och Solaris utökar sina nordiska marknadsandelar ännu mera i framtiden. Det lär bli allt fler MAN, Solaris och VDL i den upphandlade linjetrafiken, medan Mercedes, Setra, Irizar och VanHool lär bli vanligare bland långfärdsbussarna.

Det är en tråkig utveckling vi ser för nordisk busstillverkningsindustri, där Volvo och Scania inte verkar förmögna att ta hand om och förvalta de f.d fristående karosstillverkare som de tagit över, eller gjort beroende av sina chassin. T.ex Säffle, Aabenraa och Drögmöller. Även de fristående karosstillverkarna har bekymmer där endast Kiitokori lever på egna ben idag. Helmark, Vest och Vidre är borta, medan Carrus Delta Oy är helt beroende av 9700-tillverkningen. Om Volvo en dag skulle få för sig att okynnesflytta all produktion av 9700 till Polen skulle nog även fabriken i Lundo gå mot samma öde som Lahden Autokori nu gör.

Ersa

Citat från: Cero skrivet 11 september 2013, 21:00:42 PM
Volkswagenbussar förefaller vara de överlägset bästa nuförtiden med tanke på att de köps till all upphandlad trafik, så det blir väl bara de kvar i slutändan.  :(

Nja, när det gäller personbilar, lastbilar och turistbussar brukar köparna gå efter vilka märken som gör sig bäst kvalitetsmässigt. Men när det gäller bussar för upphandlad linjetrafik är det väl mestadels prislappen som styr. Inte är det då kvaliteten i alla fall... :-[

CW66

Citat från: Ersa skrivet 11 september 2013, 23:04:06 PM
Volvo ser Polen som sin räddning, medan Scania förlitar sig på både Polen och Kina. Dessvärre har ju flytten av karosstillverkningen från Säffle och Finland till Polen knappast förbättrat Volvo Buses röda siffror, och Scanias flytt lär nog heller inte leda till något radikalt uppsving för deras busstillverkning.
Jag undrar om utvecklingen trots allt sakta leder till att koncernerna Daimler, Volkswagen, VDL och Solaris utökar sina nordiska marknadsandelar ännu mera i framtiden. Det lär bli allt fler MAN, Solaris och VDL i den upphandlade linjetrafiken, medan Mercedes, Setra, Irizar och VanHool lär bli vanligare bland långfärdsbussarna.

Det är en tråkig utveckling vi ser för nordisk busstillverkningsindustri, där Volvo och Scania inte verkar förmögna att ta hand om och förvalta de f.d fristående karosstillverkare som de tagit över, eller gjort beroende av sina chassin. T.ex Säffle, Aabenraa och Drögmöller. Även de fristående karosstillverkarna har bekymmer där endast Kiitokori lever på egna ben idag. Helmark, Vest och Vidre är borta, medan Carrus Delta Oy är helt beroende av 9700-tillverkningen. Om Volvo en dag skulle få för sig att okynnesflytta all produktion av 9700 till Polen skulle nog även fabriken i Lundo gå mot samma öde som Lahden Autokori nu gör.

Alltså jag måste va lite dum - men jag fattar inget av ovanstående du skriver.
Vad innebär "okynnesflytta"??

Alltså - saken är väl ändå den att man bygger en buss - punkt! Med det menar jag att oavsett var bussen byggs så byggs den för att säljas och konkurreras med andra busstillverkare - inte byggs den väl av patriotiska skäl??

Visst är det tråkigt att dom nordiska tillverkarna försvinner, köps upp, läggs ner.
Men så är tidens gång - så var det med Hägglund, SKV, Thor, och så är det idag med nuvarande tillverkare.

Trots allt är det ju så att hur mycket man vill ha det kvar i ett land som bussen är "dyr" att tillverkas i - så skall den fortfarande säljas i konkurrens med andra länders och prisnivåers tillverkning.
Ett helt och fullt naturligt steg är att flytta, samordna, effektivisera för att kunna hålla uppe produktionen.

Att flytten/nerläggningen av Säffle inte skulle hjälpa Volvo eller flytten/nerläggningen av Lahti inte skulle hjälpa Scania är ju direkt taget ur luften.

Hur vet du det? Har du några belägg för det i siffror eller färdiga undersökningar att visa? Skulle vara intressanta i så fall att ta del av.

MAN:s Lion´s-modeller är precis likadana tillverkade i Tyskland som i Polen - ingen som helst skillnad, så ej heller med varken Volvo eller Scanias produkter.

Patriotism är bra - men inte på fel sätt...

Bussmicke

Okynnesflytta kanske innebär flytt till låglöneland..
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

S Svensson

Under åren 2000-2005 följde jag Volvo bussproduktion i viss närhet. Jag följde (och följer fortfarande Volvo och Scania) Scania också.
I samband med omstrukturering så skrev jag några rader i Bussnack om att bussproduktionen kan  ta slut.
I viss mån var några uppgifter och annat liknade sekretessbelagda så jag kunde inte skriva så detaljerat.
Bussar har inte längre chassie. Det byggs vad som kallas integrerat. Detta innebär att man kan bygga bussar efter andra modeller. T ex motorer,växellådor och drivlinor kan styra tillverkning men även eldetaljer som jag anser är det viktigaste i dag.
Jag skulle nog vilja påstå att det är svårt att tillverka bussar lönsamt. Tyvärr tillverkas bussar med alldeles för stor mantid. Dvs det tar för lång tid att montera ihop bussarna. Troligen räcker det inte att flytta produktionen till Polen som anses vara låglöneland. Jag vill minnas att Turkiet monterar bussar och även andra länder.
Vid en mässa i Göteborg så långt tillbaka som 1980 eller 81 pratade jag med en person som tidigare varit i Katrineholm hos ASJ/SKV och sedan hos ELG. Denna person verkade därefter enbart med lastbilar. Vi satt och pratade om bussar och problemen med alltför vidlyftiga detaljer. Bussar på slutet av 60-talet monterades på ett mera standardiserat sätt genom att de var nästan lika medan det från 80 talet och framåt inte fanns en buss som var lika. Alltför mycket individuella komponenter skulle monteras. Mantiden förlängdes.  De stora företagen tänkte på 90 talets slut upphöra med busstillverkn ingen därför att produktionen var för dyr. Det är ett under att Säffle Karosserifabrik AB klarat sig så länge. Själv har jag glömt vilka år det var men i Tyskland var det kring 1980 och framåt en del problem med buss-standard och montering. Ett uttryck för detta var MB 303 var första exemplar kom till Lidbergs Buss AB,Horred runt 1974 och några av de sista tillverkades för Swebus AB,Västerås cirka 1991. Ett annat närliggande problem av samma art i Sverige var Saab 900.
Det gäller att byta modell i rätt tid.
Vi får hoppas att det inte blir problem inom andra områden också.

Ersa

Citat från: CW66 skrivet 11 september 2013, 23:49:13 PM
Alltså jag måste va lite dum - men jag fattar inget av ovanstående du skriver.
Vad innebär "okynnesflytta"??

Alltså - saken är väl ändå den att man bygger en buss - punkt! Med det menar jag att oavsett var bussen byggs så byggs den för att säljas och konkurreras med andra busstillverkare - inte byggs den väl av patriotiska skäl??

Visst är det tråkigt att dom nordiska tillverkarna försvinner, köps upp, läggs ner.
Men så är tidens gång - så var det med Hägglund, SKV, Thor, och så är det idag med nuvarande tillverkare.

Trots allt är det ju så att hur mycket man vill ha det kvar i ett land som bussen är "dyr" att tillverkas i - så skall den fortfarande säljas i konkurrens med andra länders och prisnivåers tillverkning.
Ett helt och fullt naturligt steg är att flytta, samordna, effektivisera för att kunna hålla uppe produktionen.

Att flytten/nerläggningen av Säffle inte skulle hjälpa Volvo eller flytten/nerläggningen av Lahti inte skulle hjälpa Scania är ju direkt taget ur luften.

Hur vet du det? Har du några belägg för det i siffror eller färdiga undersökningar att visa? Skulle vara intressanta i så fall att ta del av.

MAN:s Lion´s-modeller är precis likadana tillverkade i Tyskland som i Polen - ingen som helst skillnad, så ej heller med varken Volvo eller Scanias produkter.

Patriotism är bra - men inte på fel sätt...

Jag har aldrig påstått att jag vet någon slags enda sanning. Någon slags svenskpatriot har jag aldrig varit (då jag knappast hyllat Säffle och Helmark genom åren), men däremot är jag en vän av kvalitet. Och riktig kvalitet kan man aldrig få om man ständigt ska spara pengar. Men tyvärr innebär ju konkurrensen på dagens marknad att man gärna tummar på 100% kvalitet, då man försöker undvika att tillverka en för dyr produkt.
Vad gäller Volvo så är deras i Polen "helbyggda" bussar (om man kan kalla dem det, då karosserna härstammar från uppköpta karossföretag) fortfarande för dyra på marknaden för att konkurrera med många tyska produkter. Därför är min teori att bussdivisionen även i fortsättningen kommer att visa röda siffror. En annan teori är att Scania verkar upprepa Volvos misstag att inte förvalta sitt samarbete med en finsk karosstillverkare på bästa sätt. Om förtidsflytten dessutom är ett kontrakts- eller avtalsbrott från Scanias sida, som Lassander skriver, är det heller inte särskilt snyggt skött.

Framöver när lönerna höjs i Polen kanske vi får se ytterligare en flytt av stora delar av tillverkningsindustrin, från Polen och Tyskland till Turkiet, där både Daimler- och MAN-koncernerna sedan flera år bygger billiga bussar. Asien känns ännu inte som ett rejält hot, efter King Long och Scania Touring, men om något decennium har nog Kina hunnit ifatt.

CW66

#11
Jag förstår hur du tänker.

Men det jag inte hänger med på är varför en buss tillverkad i Polen skulle ha sämre kvalité än samma buss tillverkad i Finland eller Sverige.
Detta är ju helt fel tänkt tycker åtminstone jag.

Ta MAN som exempel. Åtminstone jag har inte sett någon som helst skillnad på stadsbussarna tillverkade i Salzgitter jämfört med de tillverkade i Polenfabriken.
Man SKALL ju ha samma standard - och en tillverkning följs ju åt tillsammans med ett rätt omfattande kvalitetskontrollprogram direkt vid tillverkningen av olika steg på olika monteringsstationer - kanske du varit i en bussfabrik och själv sett detta där man tex stämplar de steg man utfört så att man direkt kan gå tillbaka till eventuell felkälla och rätta till saker som inte blivit bra.

Vad gäller Mercedes tycker jag att Tourismo-modellen håller hög kvalité - och den är ju tillverkad i Turkiet (och borde då enligt dig vara mycket sämre än om den var tillverkad i Tyskland?).

1992 var jag i en bussfabrik i Polen för första gången och besökte även ett bussgarage med tillhörande verkstad. Den stolthet som fanns där både i tillverkning och verkstadsarbete kom man inte i närheten av i Sverige.
Jag säger inte att det fortfarande är så idag, men titta på standarden på importerade bussar till fd östblocket inklusive Polen och jämför med hur bussarna ser ut här hemma, så kanske man kan tro att kvalitén på en tillverkad buss till och med är bättre i Polen än i Sverige - och dessutom till en lägre kostnad...

Vad innebär "förvalta" i Scanias fall ang. Lahden-fabriken?
Att man av patriotiska eller nostalgiska skäl skall tillverka bussarna i all evighet framåt tvunget i Finland till en kanske mycket dyr kostnad? Att man inte får förbättra en produkt utan behålla den precis som den utvecklats tillsammans med Lahti? Att man inte får flytta produktionen till en fabrik med lägre kostnader för att modellen skall kunna leva kvar?

Carrus-fabriken i Finland upphör med all säkerhet inom kort med tillverkning för Volvo när deras kontraktstid går ut om något eller ett par år. Vad finns det för vits att fortsätta OM produktionen i Finland är betydligt dyrare än i Polen när man där (som en av anledningarna till Säffle-flytten) står med en fabrik med högre kapacitet än vad man i nuläget utnyttjar?
Jag tror inte alls att Carrus är helt beroende av Volvo-produktionen om man gör som man sagt. Man skulle ju ta fram en egen modell och stå på när Volvo var borta sades det - vad blev det av den biten? För dyrt?...om vi nu kommer tillbaka till springande punkten - pengar...eller ligger den vilande i väntan på att man kan börja bygga när Volvo och Carrus går skiljda vägar?

Vad gäller kontraktsbrott eller inte i Scania-fallet kan åtminstone inte jag uttala mig om vad som hänt och inte och hur man löst eller kommer att lösa avtalsfrågorna utan att ha fakta, som nog Scania sitter på bättre än vi här tror jag ;-)

Sedan är det en helt annan sak med den övergripande standarden på bussarna idag jämfört med hur det var förr. Bussarna skulle man kunna tro byggs för att bara hålla kontraktstiden ut på åtta eller 10 år, och inte för 20 som man byggde förr. Detta är ju iofs rätt naturligt eftersom med utveckling ang. avgaskrav, ändrade förutsättningar i avtal vid upphandlingar etc, så "behöver" bussen inte byggas för att hålla längre.

Men det är ju en annan diskussion som den här tråden inte handlar om....

CW66

Hej igen
Råkade gå in på Scanias finska hemsida och där kan man läsa att produktionen i Finland kommer att fortsätta med en nyframtagen stadsbussmodell Scania OmniExpress 320LE som visas nästa vår - detta som en direkt fortsättning på Lahti Scala-modellen som nyligen tagits ur produktion.

Så med all säkerhet är det produktionen av de övriga OmniExpress-modellerna som är tänkt att flytta till Polen.

http://se.scania.fi/media/press-releases/2013/rls-kaupunkibussien-valmistus-suomessa-jatkuu-sittenkin.aspx

virtual1

Citat från: CW66 skrivet 12 september 2013, 11:19:53 AM
Hej igen
Råkade gå in på Scanias finska hemsida och där kan man läsa att produktionen i Finland kommer att fortsätta med en nyframtagen stadsbussmodell Scania OmniExpress 320LE som visas nästa vår - detta som en direkt fortsättning på Lahti Scala-modellen som nyligen tagits ur produktion.

Så med all säkerhet är det produktionen av de övriga OmniExpress-modellerna som är tänkt att flytta till Polen.

http://se.scania.fi/media/press-releases/2013/rls-kaupunkibussien-valmistus-suomessa-jatkuu-sittenkin.aspx

Fast den här pressreleasen är ju en månad gammal...

saurer

Är inte den dåliga lönsamheten för Lahden autokori en frågan om växtvärk
Man har väl aldrig byggt så mycket bussar som man gör nu ,och samtidigt en stortsett ny fabrik ,det är frågan ,om man har investerat ihjäl sig