Vinterbilder från Åkersberga och Rydbo

Startat av DEB, 22 december 2012, 19:28:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Citat från: Karsten skrivet 31 december 2012, 10:53:38 AM
Citat från: MATTIAS A. skrivet 31 december 2012, 10:04:06 AM
Hej! Är det brukligt att använda sig av ledbussar på en slingrande småvägssträcka som denna upp till Österåkersanstalten?

Brukligt och brukligt... Det är absolut inga problem att köra ledvagn på kurviga vägar, det är ju den busstyp som har kortast axelavstånd och är därför det lättaste att köra framåt med. Sedan är inte 635s väg så speciellt slingrig om man jämför med vissa andra linjer som trafikeras med ledvagn (317, 428 och 626 till exempel).   

Samt att det sedan framförallt är en omloppsteknisk fråga. Linje 635 har väl bara fem, sex avgångar per dag i bägge riktningar och med en turtäthet som varierar mellan en till tre timmar. Sannolikt ska vagn 5690 efter sin återkomst till Åkersberga station gå på något helt annat som då kanske istället kräver ledvagn.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

P.Ek

Citat från: Carl Eric skrivet 30 december 2012, 20:32:48 PM
Det är nog sant... Fyller 13 år nästa år!

13 år är väl inget, ja menar när det ändå är 16 år som är max.

DEB

Citat från: P.Ek skrivet 31 december 2012, 16:40:11 PM
13 år är väl inget, ja menar när det ändå är 16 år som är max.

Det är så det blir med korta avtalstider och entreprenörsbyten hit och dit. Att SL-bussar får gå i trafik tills sina 16-årsdagar tror jag kommer bli alltmer sällsynt i framtiden.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Nico

I sig beror det väl även på avtalet... för det är väl inte alla avtal ens inom SL-land som tillåter 16 år som maxgräns?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Joakim Wahlberg

Citat från: DEB skrivet 30 december 2012, 17:33:17 PM
Tack igen! :)

Tack för intressant och utförlig information. Hela nästa vecka kommer jag lägga det sista krutet på att fota i Keolis områden, i synnerhet Norrort men även Ösmo, Handen och Nacka/Värmdö som också mer eller mindre pensionerar en del bussar. Och nu vet jag även att jag ska strunta i Norrort under nästa helg om normalgolvarna inte visar upp sig, då lägger jag mer energi på det onsdag-fredag istället. Kommer bli en hel del bilder då, kan jag lova. :)

Ösmo har ju enbart en höggolvare (4564) som bara rullar som förstärkningsbuss, så den kommer lätt ersättas. Södertälje har några kvar i reserv och används rätt frekvent i rusningen vad jag har sett. Annars har nog Handen de enda SL-bussar kvar i trafik med högt golv, för att de ses som tillgängliga med sin handikapphiss.
Hur är det med 4108/09 i Södertälje (Nykvarn), överlever dem årskiftet, eller är dem redan borta? Själv kan jag inte göra någon direkt koll, är borta från dem områdena ett tag till.
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

DEB

Citat från: Joakim W skrivet 31 december 2012, 17:03:56 PM
Hur är det med 4108/09 i Södertälje (Nykvarn), överlever dem årskiftet, eller är dem redan borta? Själv kan jag inte göra någon direkt koll, är borta från dem områdena ett tag till.

Lugnt än så länge, såg 4109 på 779 i torsdags. Men ska bli spännande att se hur det blir där, i SL:s tidtabeller fram till juni 2013 för linje 779/782 står det extra tydligt att trafiken bedrivs med "Icke lågentrébussar".
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Ted Selander

Citat från: DEB skrivet 31 december 2012, 16:42:50 PM
Det är så det blir med korta avtalstider och entreprenörsbyten hit och dit. Att SL-bussar får gå i trafik tills sina 16-årsdagar tror jag kommer bli alltmer sällsynt i framtiden.

Om inget oförutsett händer, lär ett 20-tal H18E, dvs. Scania Maxci bli 17,7 år innan avtalet (Stockholms innerstad), och därmed bussarnas beviljade övertid, går ut. Heja heja!

DEB

Citat från: Ted S skrivet 31 december 2012, 17:27:21 PM
Om inget oförutsett händer, lär ett 20-tal H18E, dvs. Scania Maxci bli 17,7 år innan avtalet (Stockholms innerstad), och därmed bussarnas beviljade övertid, går ut. Heja heja!

En trevlig avvikelse. :D Men jaså, trodde att det var samtliga kvarvarande innerstadsmaxci som skulle få dispens.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Ted Selander

Citat från: DEB skrivet 31 december 2012, 17:44:09 PM
En trevlig avvikelse. :D Men jaså, trodde att det var samtliga kvarvarande innerstadsmaxci som skulle få dispens.
Jovisst är det så, men 97-orna blir max 17,6 år!

Omnilasse

Citat från: Nico skrivet 31 december 2012, 16:45:09 PM
I sig beror det väl även på avtalet... för det är väl inte alla avtal ens inom SL-land som tillåter 16 år som maxgräns?
Skall nog vara i praktiken alla områden idag som tillåter upp till 16 år. I något har man särskild regel för blåbussar - men inte för övriga linjer - vilket ju i praktiken bara blir en fördelningsfråga av fordonen mellan linjerna. Att det varit så mycket nya bussar i Stockholmstrafiken de senaste åren har ju varit en följd av låggolvs- och miljökrav.

Däremot har ju SL en gräns för att genomsnittsåldern skall ligga på 8 år.  Det gör ju att man ändå ofta måste "balansera" upp i avtalen med nyare bussar och istället för att köpa in helt nya fordon för ett avtalsområde som snart går ut, kan det ju vara bättre att göra sig av med "gamlingarna" och flytta över några "halvgamla" bussar som inte behövs längre i andra avtalsområden (eller som inte har sådan gräns).





 

   

Ersa

Men snälla... Visst är det bra att slippa kapitaförstöring, men hur kul är det att köra/åka Säfflebussar som är 12-16 år gamla? Det är ju även trevligt med en gnutta kvalitet emellanåt...

Fredrik Gelin

Kvalitet borde väl vara H20A (Volvo B10MA/Säffle 2000NL) som trots sina nu dryga 13år på nacken fortfarande en av de bästa bussarna ur komfortsynpunkt, både för resenärer och förare tycker jag. En av få nackdelar kan väl vara att den saknar luftstol för föraren.

DEB

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 31 december 2012, 19:05:34 PM
Kvalitet borde väl vara H20A (Volvo B10MA/Säffle 2000NL) som trots sina nu dryga 13år på nacken fortfarande en av de bästa bussarna ur komfortsynpunkt, både för resenärer och förare tycker jag. En av få nackdelar kan väl vara att den saknar luftstol för föraren.

Håller helt klart med, bortsett från de många av dessa bussar som tyvärr är slut i fjädringen och skakar för minsta gupp i vägen.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Adrian Langemar

Ersa är lite väl fixerad vid ålderssiffran. 2000NL-bussarna är mycket bekvämare än både B9S och OmniLink, för att inte tala om Arrivas Citaroledbussar...

Är det bestämt hur länge 2000NL-bussarna på Ekerö blir kvar?

Ersa

Men nu finns ju inte normalgolv på kartan längre, så det som gäller är ju kombinationen Säffle, lågentre och hög medelålder.