Vinterbilder från Åkersberga och Rydbo

Startat av DEB, 22 december 2012, 19:28:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DEB

Igår blev det att dokumentera ännu mer av det som snart är historia i dessa trakter. Ett bildsvep från igår kommer här! :)



Keolis 5690 vid Hackstavägen/Centralvägen i Åkersberga.



Några meter längre österut kommer Keolis 1208 farandes från Ljusterö.



Keolis 4435 på 623H, vid samma ställa som bild nr 1.



Närtrafiken var ute på vift också, vid Storängsvägen en bit närmare centrum.



Nu förflyttar vi oss till den söta metropolen Rydbo, där Keolis 5662 avgår mot Danderyd.



I motsatt riktning kom den något äldre 3242 och hämtade upp passagerare.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Bussmicke

Citat från: DEB skrivet 22 december 2012, 19:28:37 PM
Igår blev det att dokumentera ännu mer av det som snart är historia i dessa trakter. Ett bildsvep från igår kommer här! :)




Trevligt men oooohhh så fel det känns med 635 där. Den hör hemma på sträckan Stockholm - Yxlan/Blidö
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Kristian

Fina bilder! "Söt metropol" lät trevligt (Rydbobo). :D

P.Ek

Härliga vinterbilder! Ännu finare med all snö i Rydbo och 3242 :)

DEB

Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Mikael T Nilsson

Citat från: Bussmicke skrivet 22 december 2012, 21:10:04 PM
Trevligt men oooohhh så fel det känns med 635 där. Den hör hemma på sträckan Stockholm - Yxlan/Blidö

Tack för ett mycket trevligt bildsvep! Ja, det känns lite fel med linje 635 som lokallinje i  Å-berga.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Fredrik Gelin

Rydbobilden på 5662 var riktigt trevlig och inom kort även historisk.

3242, 3253, 54xx och 56xx-bussarna gör sannolikt sina sista insatser i Norrortstrafiken på fredag 4/1.
Den 5/1 börjar bussflyttarna från Täby till andra Keolisdepåer i Stockholmsområdet för att ge plats åt Arrivas bussar som rullar in på söndagen 6/1.
Höggolvarna kommer dock att köras till andra platser för "magasinering" och vidare öden genom SLs försorg.
De äldre Säfflebussarna ansvarar SL för att avyttra medan 5682-90 sannolikt får nya hem österut genom Keolis och någon mellanhand (typ Bustradecenter eller Busmarket).

Jag antar att det kommer att bli ett väldokumenterat avslut av flera fotografer här på forumet då det är bland de sista höggolvarna som reguljärt rullar i SL-trafiken som försvinner på lördag.

Hur många höggolvare kommer det egentligen att vara kvar i reguljär trafik i SL-land efter Norrorts avslut?
Handen och Ösmo har ju några höggolvare kvar som kommer att rulla ett tag till, men hur är det hos Nobina, har de några höggolvare i trafik utanför ersättningstrafiken?

DEB

Tack igen! :)

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 30 december 2012, 17:21:16 PM
Rydbobilden på 5662 var riktigt trevlig och inom kort även historisk.

3242, 3253, 54xx och 56xx-bussarna gör sannolikt sina sista insatser i Norrortstrafiken på fredag 4/1.
Den 5/1 börjar bussflyttarna från Täby till andra Keolisdepåer i Stockholmsområdet för att ge plats åt Arrivas bussar som rullar in på söndagen 6/1.
Höggolvarna kommer dock att köras till andra platser för "magasinering" och vidare öden genom SLs försorg.
De äldre Säfflebussarna ansvarar SL för att avyttra medan 5682-90 sannolikt får nya hem österut genom Keolis och någon mellanhand (typ Bustradecenter eller Busmarket).

Jag antar att det kommer att bli ett väldokumenterat avslut av flera fotografer här på forumet då det är bland de sista höggolvarna som reguljärt rullar i SL-trafiken som försvinner på lördag.

Hur många höggolvare kommer det egentligen att vara kvar i reguljär trafik i SL-land efter Norrorts avslut?
Handen och Ösmo har ju några höggolvare kvar som kommer att rulla ett tag till, men hur är det hos Nobina, har de några höggolvare i trafik utanför ersättningstrafiken?

Tack för intressant och utförlig information. Hela nästa vecka kommer jag lägga det sista krutet på att fota i Keolis områden, i synnerhet Norrort men även Ösmo, Handen och Nacka/Värmdö som också mer eller mindre pensionerar en del bussar. Och nu vet jag även att jag ska strunta i Norrort under nästa helg om normalgolvarna inte visar upp sig, då lägger jag mer energi på det onsdag-fredag istället. Kommer bli en hel del bilder då, kan jag lova. :)

Ösmo har ju enbart en höggolvare (4564) som bara rullar som förstärkningsbuss, så den kommer lätt ersättas. Södertälje har några kvar i reserv och används rätt frekvent i rusningen vad jag har sett. Annars har nog Handen de enda SL-bussar kvar i trafik med högt golv, för att de ses som tillgängliga med sin handikapphiss.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Carl Eric

Citat från: DEB skrivet 30 december 2012, 17:33:17 PM
Tack för intressant och utförlig information. Hela nästa vecka kommer jag lägga det sista krutet på att fota i Keolis områden, i synnerhet Norrort men även Ösmo, Handen och Nacka/Värmdö som också mer eller mindre pensionerar en del bussar. Och nu vet jag även att jag ska strunta i Norrort under nästa helg om normalgolvarna inte visar upp sig, då lägger jag mer energi på det onsdag-fredag istället. Kommer bli en hel del bilder då, kan jag lova. :)

Vet du vad som kommer att pensioneras från Nacka-Värmdö?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

DEB

Citat från: Carl Eric skrivet 30 december 2012, 19:55:51 PM
Vet du vad som kommer att pensioneras från Nacka-Värmdö?

Inte mycket, men de tre B10BLE-vagnarna (4439, 4874, 4876) lär väl knappast överleva.
Vill du se fler bussbilder? Gör då ett besök på min hemsida med i huvudsak SL-bussar som motiv:

http://debfoto.com/

Carl Eric

Citat från: DEB skrivet 30 december 2012, 20:20:12 PM
Inte mycket, men de tre B10BLE-vagnarna (4439, 4874, 4876) lär väl knappast överleva.

Det är nog sant... Fyller 13 år nästa år!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Nico

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 30 december 2012, 17:21:16 PMHur många höggolvare kommer det egentligen att vara kvar i reguljär trafik i SL-land efter Norrorts avslut?

Handen och Ösmo har ju några höggolvare kvar som kommer att rulla ett tag till, men hur är det hos Nobina, har de några höggolvare i trafik utanför ersättningstrafiken?

Frågan är väl hur det blir överlag då jag vill minnas att SL:s målsättning var 100 % lågentré/låggolv till 2013.

Vad gäller Nobina så kommer det som jag förstått vara samma sak där, dvs. lågentré/låggolv rakt av. Även bussarna för pendeltågsersättningen kommer att följa dessa regler. Nya bussar där blir ibland en del B9S mm. som blev över efter Sandviken.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredrik Gelin

Aha, då vet jag lite mer.
Handens B12:or kommer att leva åtminstone hela 2013 i ordinarie trafik tack vare sina handikapplyftar var det senaste jag hörde.
4564 lär däremot bli ersatt av någon mer handikappvänlig buss i Ösmo (troligen en av de fd Dalascaniorna som redan finns i Ösmo, men som var tänkta att ställas av).

MATTIAS A.

Citat från: Bussmicke skrivet 22 december 2012, 21:10:04 PM
Trevligt men oooohhh så fel det känns med 635 där. Den hör hemma på sträckan Stockholm - Yxlan/Blidö

Hej! Är det brukligt att använda sig av ledbussar på en slingrande småvägssträcka som denna upp till Österåkersanstalten?

Karsten

Citat från: MATTIAS A. skrivet 31 december 2012, 10:04:06 AM
Hej! Är det brukligt att använda sig av ledbussar på en slingrande småvägssträcka som denna upp till Österåkersanstalten?

Brukligt och brukligt... Det är absolut inga problem att köra ledvagn på kurviga vägar, det är ju den busstyp som har kortast axelavstånd och är därför det lättaste att köra framåt med. Sedan är inte 635s väg så speciellt slingrig om man jämför med vissa andra linjer som trafikeras med ledvagn (317, 428 och 626 till exempel).