Bussolycka i filmen TRE KRONOR

Startat av bastuper, 23 oktober 2007, 16:02:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Staffan Sävenfjord

#1
Det är den här bussen


Under sin aktiva tid placerad vid SJ Buss/Swebus i Borås som 1996 såldes till Svenska Neoplan. En Volvo B58 Säffle från 1980, som jag åkt i ett antal gånger. Då har dock bromsarna fungerat perfekt.

För övrigt: vilken tunnel kan det röra sig om. Enligt scenariot skulle det vara i Sverige. Tunneln verkar bestå av två rör med en fil i varje, men Kenta råkar tyvärr köra in i fel rör efter de våldsamma sladdarna. En annan fråga: om jag minns rätt hade dessa bussar den moderna varianten av Wilson-låda, den där det fanns en miniatyrväxelspak. Gick det inte att motorbromsa med dessa? Jag vet att filmen var fiction och att bussolyckan arrangerades för att "skriva ut" ett antal rollfigurer men man tycker ju i alla fall att det borde gått att få stopp på bussen på ett mindre våldsamt sätt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Fredrik Mattsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 oktober 2007, 16:22:16 PM
Det är den här bussen


Under sin aktiva tid placerad vid SJ Buss/Swebus i Borås som 1996 såldes till Svenska Neoplan. En Volvo B58 Säffle från 1980, som jag åkt i ett antal gånger. Då har dock bromsarna fungerat perfekt.

För övrigt: vilken tunnel kan det röra sig om. Enligt scenariot skulle det vara i Sverige. Tunneln verkar bestå av två rör med en fil i varje, men Kenta råkar tyvärr köra in i fel rör efter de våldsamma sladdarna. En annan fråga: om jag minns rätt hade dessa bussar den moderna varianten av Wilson-låda, den där det fanns en miniatyrväxelspak. Gick det inte att motorbromsa med dessa? Jag vet att filmen var fiction och att bussolyckan arrangerades för att "skriva ut" ett antal rollfigurer men man tycker ju i alla fall att det borde gått att få stopp på bussen på ett mindre våldsamt sätt.


och minns jag helt galet, strax efter dom åkte så filmades en liten "oljepöl", för att indikera att något skulle hända? plus att grönplåten syntes även
i bak?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 23 oktober 2007, 16:37:43 PM
och minns jag helt galet, strax efter dom åkte så filmades en liten "oljepöl", för att indikera att något skulle hända? plus att grönplåten syntes även
i bak?

Stämmer bra. Man kunde se hur det droppade någon deciliter grön vätska från bussen. Grönplåten kommer jag inte ihåg men det är mycket möjligt. Det är sådant man alltför ofta ser i filmer.
Jag minns att de på Swebus verkstad i Borås inte gillade att det tydligt syntes på bussen i filmen att det stod "Bs" (för Borås) under inventarienumret. Det var naturligtvis ren obetänksamhet från filmfolkets sida men det är klart att man skulle ju kunna tolka det som att det var verkstaden där som slarvat.
Jag vill minnas att man efter smällen med lastbilen också kunde se bilder på den kvaddade bussen, men det kan vara ett minnesfel. Verkar ju ganska overkill att kvadda bussen i en sådan här scen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 oktober 2007, 16:22:16 PM
Det är den här bussen


Under sin aktiva tid placerad vid SJ Buss/Swebus i Borås som 1996 såldes till Svenska Neoplan. En Volvo B58 Säffle från 1980, som jag åkt i ett antal gånger. Då har dock bromsarna fungerat perfekt.

För övrigt: vilken tunnel kan det röra sig om. Enligt scenariot skulle det vara i Sverige. Tunneln verkar bestå av två rör med en fil i varje, men Kenta råkar tyvärr köra in i fel rör efter de våldsamma sladdarna. En annan fråga: om jag minns rätt hade dessa bussar den moderna varianten av Wilson-låda, den där det fanns en miniatyrväxelspak. Gick det inte att motorbromsa med dessa? Jag vet att filmen var fiction och att bussolyckan arrangerades för att "skriva ut" ett antal rollfigurer men man tycker ju i alla fall att det borde gått att få stopp på bussen på ett mindre våldsamt sätt.



Är också väldigt nyfiken på vilken tunnel detta kan vara. Känner inte igen den. Finns den verkligen på riktigt? Eller är det kulisser? Eller har man filmat en utländsk tunnel och satt upp svenska vägmärken där för att det ska se ut som Sverige?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Rojje

#5
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 oktober 2007, 16:44:42 PM

Är också väldigt nyfiken på vilken tunnel detta kan vara. Känner inte igen den. Finns den verkligen på riktigt? Eller är det kulisser? Eller har man filmat en utländsk tunnel och satt upp svenska vägmärken där för att det ska se ut som Sverige?

Jodå, den finns på riktigt men är sedan en tid tillbaka stängd för trafik. Tunneln går under Finnberget ner till Kvarnholmen mellan Kvarnholmsvägen och Mjölnarvägen (?).

På kartan hos hitta.se Finnberget

Mvh
//Rojje

Niklas Bygdestam

Citat från: Rojje skrivet 23 oktober 2007, 17:25:45 PM
Jodå, den finns på riktigt men är sedan en tid tillbaka stängd för trafik. Tunneln går under Finnberget ner till Kvarnholmen mellan Kvarnholmsvägen och Mjölnarvägen (?).

På kartan hos hitta.se Finnberget

Mvh
//Rojje


Hur länge har den varit stängd och varför har man gjort det? Är det rasrisk eller något? Är föresten tunneln lika lång som den ser ut på filmen? Misstänker att det egentligen är en kort tunnel som man i filmen gjort så att den ska se lång ut
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Rojje

#7
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 oktober 2007, 17:48:55 PM

Hur länge har den varit stängd och varför har man gjort det? Är det rasrisk eller något? Är föresten tunneln lika lång som den ser ut på filmen? Misstänker att det egentligen är en kort tunnel som man i filmen gjort så att den ska se lång ut

Dom är väl ca 350-400 meter långa (läste precis på Nackas hemsida att tunnlarna är under renovering). Det tredje tunnelröret till höger om dom två andra har Dramaten använt ett antal år bl.a som förråd och för för sin ateljéverkstad.

S Svensson

Bussen i fråga var 1744 som nästan hela sin tid gått i Kinna-Skene- området. Vid ett snöfall på eftermiddagen ett år på 80 talet så körde en lastbil in i bakdelen som blev svårt skadad.Det var svårt med reservdelar så man byggde en B10 M bakdel i stället. 1568 fick också en sådan bakdel efter en bakpåkörning på Rv40,troligen kring Rångedala. 1724 hände samma sak med på en av Göteborgs infarter krin Gamlestdstorg men 1724 fick bakdel modell B58-gammal-
Finessen med 1744 var att den försvann från Kungälv och blev försvunnen tills den "dök" upp i filmen. Efter detta övertog Sv Neoplan denna buss.
Orsak till att olyckan i filmen är lite veklighetsfrämmande beror på en diskusion i flera tidningar efter spårvagnsolyckan 12 mars 92 då vissa tidningar in i detalj beskrev hur man skall stänga av bromsen på en spårvagn. Senare fiick ju spårvagnarna "tjolar " för hjulhusen. Den fingerade bussolyckan då. Bygger på att man inte har tryckluftbroms utan hydralisk västse broms och har den inträffat någon gång. Jo liknande olyckor som på filmen har hänt. Tänker speciellt på en olycka med en motorvagn SJ Yo2.Olyckan hände i slutet av HN J tiden  i närheten av Landeryd. Den kom från Skeppshult i riktning Landeryd och den kolliderade med virke som ramlat av ett godståg. Nu hände detta att motorvagnen tappade all bromsvätska och blev bromslös. I stort sett rullade den långt men som tur var så hände inget. Likande har naturligtvis hänt med personbilar. Därför byggs dessa idag med flera kretsar.Även om antalet minskat i o med ABS bromsar. Motorvagn arna byggdes om och och fick luftbromsar. På sådana finns det
luft i någon cylinder som trycker dit bromsen då lufter går ut ur någon ledning. I filmen finns det association till en känd bussolycka och tanken är nog inte att man skall tänka på det tekniska.
När det gäller bussolyckor och fordon som skenar så har vi olyckan i Edsvalla då en buss blev påkörd av tåget. Här var det tåget som skenade beroende för lite bromskraft. Tåget körde så fort att  det inte sågs från bussen innan den var uppe på övergången (om någon vet regnr på bussen och ägaren? ,var både bussen och tåget GDG fordon ??).

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 23 oktober 2007, 19:09:21 PM
Bussen i fråga var 1744 som nästan hela sin tid gått i Kinna-Skene- området. Vid ett snöfall på eftermiddagen ett år på 80 talet så körde en lastbil in i bakdelen som blev svårt skadad.Det var svårt med reservdelar så man byggde en B10 M bakdel i stället. 1568 fick också en sådan bakdel efter en bakpåkörning på Rv40,troligen kring Rångedala. 1724 hände samma sak med på en av Göteborgs infarter krin Gamlestdstorg men 1724 fick bakdel modell B58-gammal-
Finessen med 1744 var att den försvann från Kungälv och blev försvunnen tills den "dök" upp i filmen. Efter detta övertog Sv Neoplan denna buss.
Orsak till att olyckan i filmen är lite veklighetsfrämmande beror på en diskusion i flera tidningar efter spårvagnsolyckan 12 mars 92 då vissa tidningar in i detalj beskrev hur man skall stänga av bromsen på en spårvagn. Senare fiick ju spårvagnarna "tjolar " för hjulhusen. Den fingerade bussolyckan då. Bygger på att man inte har tryckluftbroms utan hydralisk västse broms och har den inträffat någon gång. Jo liknande olyckor som på filmen har hänt. Tänker speciellt på en olycka med en motorvagn SJ Yo2.Olyckan hände i slutet av HN J tiden  i närheten av Landeryd. Den kom från Skeppshult i riktning Landeryd och den kolliderade med virke som ramlat av ett godståg. Nu hände detta att motorvagnen tappade all bromsvätska och blev bromslös. I stort sett rullade den långt men som tur var så hände inget. Likande har naturligtvis hänt med personbilar. Därför byggs dessa idag med flera kretsar.Även om antalet minskat i o med ABS bromsar. Motorvagn arna byggdes om och och fick luftbromsar. På sådana finns det
luft i någon cylinder som trycker dit bromsen då lufter går ut ur någon ledning. I filmen finns det association till en känd bussolycka och tanken är nog inte att man skall tänka på det tekniska.
När det gäller bussolyckor och fordon som skenar så har vi olyckan i Edsvalla då en buss blev påkörd av tåget. Här var det tåget som skenade beroende för lite bromskraft. Tåget körde så fort att  det inte sågs från bussen innan den var uppe på övergången (om någon vet regnr på bussen och ägaren? ,var både bussen och tåget GDG fordon ??).

Det manusförfattare och filmfolk tänkte på i fallet Tre Kronor torde dock ha varit bussolyckan med en svensk buss i Måbødalen 1988. Även där var det dåliga bromsar och i kombination med en bussförare som visserligen hade busskort men ingen större vana att köra buss.
Hur är det: om en modern buss förlorar bromsvätskan sjunker inte trycket då så att den stannar. Eller i varje fall en varningssignal ljuder. (Här avslöjar jag min okunnighet men det finns faktiskt stora luckor i mina kunskaper om att köra buss. Således kör jag inte buss heller.)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Knut

Om trykket blir lavt nok skal vel egentlig bremsene gå på. Men man kan faktisk i noen tilfeller kjøre en buss/lastebil med null lufttrykk. Kommer ann på bilens alder og bremsesystem. Eldre mercedes hadde denne "feilen" at man kunne kjøre dem uten luft trykk. Mekanisk P-Brems. Men dette gjelder kanskje bare gamle lastebiler og ikke busser. Hadde en LP 1313 da vi rigget belysningen i Nordbytunnellen på E6 sør om Oslo som var totalt uten bremser. jeg kjørte den aldri. Kompressoren røyk og han som kjørte brukte P-brems til å stoppe med inne i tunellen
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

yngrot

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 oktober 2007, 19:15:56 PM
Det manusförfattare och filmfolk tänkte på i fallet Tre Kronor torde dock ha varit bussolyckan med en svensk buss i Måbødalen 1988. Även där var det dåliga bromsar och i kombination med en bussförare som visserligen hade busskort men ingen större vana att köra buss.
Hur är det: om en modern buss förlorar bromsvätskan sjunker inte trycket då så att den stannar. Eller i varje fall en varningssignal ljuder. (Här avslöjar jag min okunnighet men det finns faktiskt stora luckor i mina kunskaper om att köra buss. Således kör jag inte buss heller.)


En buss har tryckluftsbroms 2 kretsar, sjunker lufttrycket tillräckligt lågt kommer en summer att tjuta + att en spärrventil slår till så bussen ej går att köra. någorlunda enkelt förklarat
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Hans Fredriksson

Citat från: yngrot skrivet 23 oktober 2007, 20:18:05 PM
En buss har tryckluftsbroms 2 kretsar, sjunker lufttrycket tillräckligt lågt kommer en summer att tjuta + att en spärrventil slår till så bussen ej går att köra. någorlunda enkelt förklarat

Är du säker på det? Jag har då aldrig varit med om det. Summern ljuder men för att spärrventilen ska slå till måste parkeringsbromsen först ansättas.

Jocke Selling

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 23 oktober 2007, 20:26:58 PM
Är du säker på det? Jag har då aldrig varit med om det. Summern ljuder men för att spärrventilen ska slå till måste parkeringsbromsen först ansättas.

Jo han har rätt, du har fel.
När trycket går sjunker under ca3,5-4,5 bar på krets 2  slår handbromsen till. Detta eftersom bromcylindrarna på drivhjulen verkar åt båda hållen. 
För att handbromsen skall släppa krävs ett visst manövertryck som så att säga håller bromcylindern i ett nolläge, försvinner detta tryck slår spärrventilen till och handbromsen aktiveras, detta kan således ske underfärd vid t.ex frysning eller brusten luftslang. Att spärrventilen även kan slå till vid t.ex nattparkering och andra längre uppehåll tyder på mindre luftläcka (luften på andra sidan om mekaniken som stryper luften in till cylindern när du lagt i  handbromsen är försvunnen, vilket leder till att spärrventilen slår till pga att luft saknas i kretsen.
Rörigt men kanske begripligt ;)

mvh/JoSe

Hans Fredriksson

En olycka hände under JKT-tiden där en förare ej stannade fordonet efter att summerns började ljuda. Vi samtliga förare blev då utbildade på garageplan för att på en CR 76 lära oss att det slås inte till några bromsar. Har för mig att verkstadspersonalen sa att bromsar slår till på lastbilar ej bussar.

För mig hände det för 3 eller 4 års sedan att summern började ljuda vid inbromsning på landsväg. Jag kommer inte ihåg hur högt tryck som fanns i systemet men jag körde ett stycke till för att stanna på en rastplats. Det var inga bromsar som slog till.