Stadsbussarna, Gävle

Startat av Peter Öden, 12 juli 2012, 18:52:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Klaverdörr

Hej!

Några Scalor bör finnas kvar i ÖSD..

Lars-Håkan_E

Citat från: AO skrivet 08 augusti 2012, 13:54:46 PM
Hur klarar man sig uppe i Östersund om alla biogas Omnilinkarna och Scalorna finns i Gävle? Lär väl bli lite tight där när hösten kör igång eller har man minskat ner trafiken i Östersund?

Man har ju bara kunnat använda en biogasbuss åt gången så något större problem uppstår knappast, av denna anledning har man ju sparat gamla Omnilinkar av första leveransen,  nu kommer det väl 4-5 nya sådana framöver istf biogasbussarna

Der_löwe

Citat från: Håkan_E skrivet 08 augusti 2012, 14:35:06 PM
Man har ju bara kunnat använda en biogasbuss åt gången så något större problem uppstår knappast, av denna anledning har man ju sparat gamla Omnilinkar av första leveransen,  nu kommer det väl 4-5 nya sådana framöver istf biogasbussarna

5 fabriksnya RME-drivna och ostrajpade Omnilinkar står uppställda på Stadsbussarnas depå i Östersund sedan två veckor tillbaka.

ThinkYellow

Två Scalor finns kvar i Östersund samt att 5 nya Omnilinkar ska finnas på plats där uppe.

Peter Öden

Hej !

De blåa turistbussarna Vlo 9900 och Vlo Van Hool kommer inte tillbaka till Gävle !
Scania Scala 247-251 finns i Gävle, 246 kvar i Östersund som reserv.

Mvh Peter Ö

Klaverdörr

Citat från: Peter Öden skrivet 09 augusti 2012, 15:14:55 PM
Hej !

De blåa turistbussarna Vlo 9900 och Vlo Van Hool kommer inte tillbaka till Gävle !
Scania Scala 247-251 finns i Gävle, 246 kvar i Östersund som reserv.

Mvh Peter Ö

Hej

Kommer Scania Scala 247-251 köras i höst/vinter-trafiken i Gävle permanent eller blir dessa rena reserver bara?

På snar sikt bör väl dessa bytas ut mot något nytt, Xtrafik kan ju inte ständigt ge dispens på dessa bussar eller?

Peter Öden

Hej !

Ett par av Scalorna kommer att tursättas på linje 91, övriga som reservbussar.
Scalorna kommer troligen bli kvar i Gävle tills åtminstone nästa års sommarturlista !

Mvh Peter Ö

ThinkYellow

Scalorna blir kvar till nästa år iaf, som tidigare nämnt, ska gå huvudsak på linje 91. År 2014 ska de köpas in ett gäng nya bussar har jag för mig.

Sebastian

Citat från: ThinkYellow skrivet 08 augusti 2012, 10:26:31 AM
Den blåa Astralen har också lämnat Gävle, dom kördes tillsammans ner samtidigt.
Buss 160 är ute i trafik nu.
Buss 248 och 249, Scania Scala, återfinns nu i Gävle.


Vilken blå Astral är det då?
/Sebbe

Staffan Sävenfjord

Citat från: Sebastian skrivet 07 september 2012, 15:52:18 PM

Vilken blå Astral är det då?
/Sebbe

Det är denna även om den snarare är violett än blå.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter Öden

Hej !

Idag på em. kunde en Scania Scala ses på linje 41 som är en Nobinalinje. Det händer lite då och då att Stadsbussarna får låna ut bussar till Nobina Sandviken
där det tycks råda brist på bussar.

Buss 246 Scania Scala ska fortfarande finnas kvar i Östersund.

Mvh Peter Ö

Bussmicke

#26
Scalan som körde på linje 41 fick jag på bild.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

AO

#27
Stämmer bra att bussbrist råder, det är väl därför man kommer låna in vikariebussar framöver. Förutom att man har hyrt in Stadsbussarna på omlopp så har man även hyrt in Gunnars Buss.

Klaverdörr

Citat från: AO skrivet 07 september 2012, 21:13:52 PM
Stämmer bra att busstidningen råder, st är väl därför man kommer låna in vikariebussar framöver. Förutom att man har hyrt in Stadsbussarna på omlopp så har man även hyrt in Gunnars Buss.

Hej!

Har varit en gammal Volvo Vega utan "kofångare" i trafik i flera dagar och det ser absolut inte bra ut, skulle någon bli lite påkörd i låg fart så kommer det sluta illa direkt då massa vassa saker sticker ut där nere på denna Vega, stod vid en buss hpl på söder här om dagen och kunde inte undvika när 2 andra prata om detta när den kom och åkte på linje 49 att det var en skandal att man körde runt med något dyligt i trafik... Synd att Nobina avslutar trafiken med flaggan så långt ner det bara går.. Åtgärda eller ställ av bussen var deras åsikt!

Enligt X-trafiks resgarantiregler är kravet solklart "Vi lovar en trivsam resa
Våra fordon är hela, rena och snygga och vi tar alltid hand om dig på ett bra sätt. Oavsett vem du kontaktar, får du ett trevligt bemötande."

Allt finns att läsa här -> http://www.x-trafik.se/pages.asp?PageID=283

Bussmicke

#29
Citat från: Klaverdörr skrivet 07 september 2012, 22:57:12 PM
Hej!

Har varit en gammal Volvo Vega utan "kofångare" i trafik i flera dagar och det ser absolut inte bra ut, skulle någon bli lite påkörd i låg fart så kommer det sluta illa direkt då massa vassa saker sticker ut där nere på denna Vega, stod vid en buss hpl på söder här om dagen och kunde inte undvika när 2 andra prata om detta när den kom och åkte på linje 49 att det var en skandal att man körde runt med något dyligt i trafik... Synd att Nobina avslutar trafiken med flaggan så långt ner det bara går.. Åtgärda eller ställ av bussen var deras åsikt!



eller kanske denna?

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.