Stadsbussarna, Gävle

Startat av Peter Öden, 12 juli 2012, 18:52:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Nettbuss som äger Stadsbussarna vill tydligen profilera sig bättre för framtiden.
Det man har märkt på en del bussar hittills är att man bakom bakhjulen tagit bort
de slingrande strecken och i takkanten på höger/vänster sida satt dit texten Nettbuss
och företagets symbol. Man utför detta fortlöpande på samtliga bussar.
Förmodar att man gör liknande i Östersund oxå.

Buss 160 Scania Omnilink CNG finns i Gävle sedan några veckor !

Den blåa Volvo 9900 som funnits en tid här i Gävle har lämnat stan.

Mvh Peter Ö

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter Öden skrivet 12 juli 2012, 18:52:32 PM


Den blåa Volvo 9900 som funnits en tid här i Gävle har lämnat stan.

Mvh Peter Ö

Ja, den används i ersättningstrafiken Göteborg-Trollhättan. I dag var första gången den dök upp på listan över bussarna för denna trafik.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

Ska man gissa att stadsbussarna går upp i Nettbuss helt framöver?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 13 juli 2012, 08:28:48 AM
Ska man gissa att stadsbussarna går upp i Nettbuss helt framöver?

Det är nog en ganska befogad gissning. Nettbuss är ju nu ensam ägare till Stadsbussarna och Stadsbussarna kommer antagligen bara att leva kvar som ett varumärke inom Nettbuss typ Nettbuss Transfer. Om man uppträder under namnet Nettbuss underlättar det för Nettbuss Transfer att öppna beställningstrafik i de städer där Stadsbussarna kör och de inte har någon annan representation.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Der_löwe

Citat från: Bussmicke skrivet 13 juli 2012, 08:28:48 AM
Ska man gissa att stadsbussarna går upp i Nettbuss helt framöver?

Sedan några veckor tillbaka heter just Stadsbussarna  formellt "Nettbuss Stadsbussarna AB"

Ersa

Anledningen till att företaget Stadsbussarna Östersund AB (sedermera Stadsbussarna Sverige AB) bildades och i många år drev som ett separat bolag var nog inte enbart för att företaget hade två ägare till en början. En viktig anledning var nog även att kunna ha två skilda ekonomier, då stadstrafiken under Stadsbussarna ju mestadels var rätt oprövade nettoavtal till skillnad mot f.d Orusttrafikens upphandlade landsbygdstrafik. Men nu när man har mångårig vana av sin trafik och dess ekonomi kan det nog passa bättre att slå ihop verksamheten till ett tydligt bolag med all upphandlad linjetrafik. Dvs Nettbuss Sverige AB.

Dock tror jag att man behåller Nettbuss Express AB och Nettbuss Transfer AB som två separata företag med separata ekonomier, vid sidan av Nettbuss Sverige AB. Dvs precis som Swebus AB, Swebus Express AB och Interbus AB hade samma ägare förr.

Der_löwe

Citat från: Ersa skrivet 13 juli 2012, 14:06:47 PM
Anledningen till att företaget Stadsbussarna Östersund AB (sedermera Stadsbussarna Sverige AB) bildades och i många år drev som ett separat bolag var nog inte enbart för att företaget hade två ägare till en början. En viktig anledning var nog även att kunna ha två skilda ekonomier, då stadstrafiken under Stadsbussarna ju mestadels var rätt oprövade nettoavtal till skillnad mot f.d Orusttrafikens upphandlade landsbygdstrafik. Men nu när man har mångårig vana av sin trafik och dess ekonomi kan det nog passa bättre att slå ihop verksamheten till ett tydligt bolag med all upphandlad linjetrafik. Dvs Nettbuss Sverige AB.

Dock tror jag att man behåller Nettbuss Express AB och Nettbuss Transfer AB som två separata företag med separata ekonomier, vid sidan av Nettbuss Sverige AB. Dvs precis som Swebus AB, Swebus Express AB och Interbus AB hade samma ägare förr.

Det finns inget som tyder än så länge på att man skulle fussionera stadsbussarna in i Nettbuss annat än som tydligt dotterbolag i koncernen (särskilt inte eftersom man precis bytt bolagsnamn till Nettbuss Stadsbussarna AB). Stadsbussarna har en fungerande egen VD och ledning som jobbar oberoende och det är just det som är styrkan med bolaget. Nettbuss Stadsbussarna AB förblir alltså ett eget bolag om än med stark Nettbussprofil i form av logotyper och liknade.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 13 juli 2012, 14:06:47 PM

Dock tror jag att man behåller Nettbuss Express AB och Nettbuss Transfer AB som två separata företag med separata ekonomier, vid sidan av Nettbuss Sverige AB. Dvs precis som Swebus AB, Swebus Express AB och Interbus AB hade samma ägare förr.

Nu blev det lite roddigt och det beror antagligen på att jag själv började med att rodda till det.

Dementi 1: Nettbuss Transfer är inget varumärke inom Nettbuss Sverige utan ett dotterbolag.

Dementi 2: Nettbuss Express är också ett dotterbolag till Nettbuss Sverige.

Dementi 3: Stadsbussarna lever  antagligen kvar som dotterbolag till Nettbuss Sverige (liksom Nettbuss Transfer och Nettbuss Express).

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

CS

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 juli 2012, 14:36:49 PM
Nu blev det lite roddigt och det beror antagligen på att jag själv började med att rodda till det.

Dementi 1: Nettbuss Transfer är inget varumärke inom Nettbuss Sverige utan ett dotterbolag.

Dementi 2: Nettbuss Express är också ett dotterbolag till Nettbuss Sverige.

Dementi 3: Stadsbussarna lever  antagligen kvar som dotterbolag till Nettbuss Sverige (liksom Nettbuss Transfer och Nettbuss Express).

Den trafik som körs upphandlad inom Nettbuss är under Nettbuss AB och inte Nettbuss Sverige AB.

Carl Eric

Idag ändrade de namn på sin Facebook-sida till "Nettbuss Stadsbussarna AB" och gjorde följande inlägg:

"Nytt namn!

Sedan hösten 2010 ingår Stadsbussarna i Nettbuss-koncernen med verksamhet i Norge, Danmark och Sverige. Formellt heter vi nu Nettbuss Stadsbussarna AB.
"


MVH Carl Eric
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Bussmicke

Suck, dessa namnbyten hela tiden. Man får vara glad om ett företag lyckas behålla namnet mer än 5-10 år...
Jobbigt då man får skapa nya sidor o mappar på hemsidan hela tiden..

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Nu fattas bara att man lackar om alla gula tätortsbussar till Nettbuss-lila. ;)

ThinkYellow

Citat från: Peter Öden skrivet 12 juli 2012, 18:52:32 PM
Hej !

Nettbuss som äger Stadsbussarna vill tydligen profilera sig bättre för framtiden.
Det man har märkt på en del bussar hittills är att man bakom bakhjulen tagit bort
de slingrande strecken och i takkanten på höger/vänster sida satt dit texten Nettbuss
och företagets symbol. Man utför detta fortlöpande på samtliga bussar.
Förmodar att man gör liknande i Östersund oxå.

Buss 160 Scania Omnilink CNG finns i Gävle sedan några veckor !

Den blåa Volvo 9900 som funnits en tid här i Gävle har lämnat stan.

Mvh Peter Ö

Den blåa Astralen har också lämnat Gävle, dom kördes tillsammans ner samtidigt.
Buss 160 är ute i trafik nu.
Buss 248 och 249, Scania Scala, återfinns nu i Gävle.

Staffan Sävenfjord

Citat från: ThinkYellow skrivet 08 augusti 2012, 10:26:31 AM
Den blåa Astralen har också lämnat Gävle, dom kördes tillsammans ner samtidigt.


Ja, den och nämnda 9900 kan man nu åka med när den går tågersättning för främst tågen Göteborg-Oslo mellan Göteborg och Trollhättan samt givetvis omvänt.

De lär komma tillbaka till Gävle i nästa vecka när detta uppdrag är slutfört.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

AO

Citat från: ThinkYellow skrivet 08 augusti 2012, 10:26:31 AM
Den blåa Astralen har också lämnat Gävle, dom kördes tillsammans ner samtidigt.
Buss 160 är ute i trafik nu.
Buss 248 och 249, Scania Scala, återfinns nu i Gävle.

Hur klarar man sig uppe i Östersund om alla biogas Omnilinkarna och Scalorna finns i Gävle? Lär väl bli lite tight där när hösten kör igång eller har man minskat ner trafiken i Östersund?