Huvudmeny

Djurgårdsbussen

Startat av Micke A, 29 juni 2012, 10:28:35 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: virtual1 skrivet 29 juni 2012, 13:45:26 PM
Tror inte nån av oss är upprörda, mer att man tycker synd om Nobina som väljer att skjuta sig i foten så uppenbart!

Då var det jag som tolkade ditt inlägg fel. Du skrev nämligen "detta kommer aldrig fungera!" med ett utropstecken, vilket jag tolkade som just ett känslomässigt utrop.

Vad gäller att skjuta sig i foten, anser jag att det är lika mycket att skjuta sig i (den andra) foten att ha bussarna stillastående på TEH samt betala 75% lön till förare som inte kör. Eller betala flera timmars 100-procentig lön för förare som åker personalbuss hem till NOGA , samt därefter ner igen till TEH några timmar senare.

virtual1

Citat från: Ersa skrivet 29 juni 2012, 23:21:02 PM
Då var det jag som tolkade ditt inlägg fel. Du skrev nämligen "detta kommer aldrig fungera!" med ett utropstecken, vilket jag tolkade som just ett känslomässigt utrop.

Vad gäller att skjuta sig i foten, anser jag att det är lika mycket att skjuta sig i (den andra) foten att ha bussarna stillastående på TEH samt betala 75% lön till förare som inte kör. Eller betala flera timmars 100-procentig lön för förare som åker personalbuss hem till NOGA , samt därefter ner igen till TEH några timmar senare.

Det håller jag med om, så jag hoppas ju att de kan komma på nån bättre idé än den här för att kunna merutnyttja bussarna!

Ersa

Citat från: virtual1 skrivet 29 juni 2012, 23:27:26 PM
Det håller jag med om, så jag hoppas ju att de kan komma på nån bättre idé än den här för att kunna merutnyttja bussarna!

"Bättre" som enbart i "bättre kapitalvinst", eller bättre på vilket sätt?
Som flera har skrivit redan så anser nog Nobina att den rena vinsten inte är så viktig i detta fall. Det viktigaste är att öva sig in i det nya avreglerade systemet, öva sig i att bygga upp en ny serviceinriktad verksamhet, samt att få en hel del uppmärksamhet genom att synas.

the0fiskis

sen finns det dom som vår familj som hyr bil om man behöver den exempel resa till sälen eller någon annan stans där det inte går åka smidigt med tåg/buss/flyg.

;)
men det känns som tråden har spårat ur lite...

jag tycker linjen är en dålig satsing men den som inte testar får inte heller veta nått  ::)

Omnilasse

Och min poäng med att diskutera bilar och köpcentrum var nog främst att jag tror det är svårt att hitta lönsamma linjer för att använda bussarna under mellantrafiktid (alltså mellan högtrafiktopparna). Då får man nog gå till abonnemangs- elller mer paketerade resor i sådana fall.

Oftast (tveksamt med just Norrtälje eftersom det är så lång restid och spontanresandet därmed är lågt) är nog det mest lönsamma (om man får betalt per passagerare) annars att höja turtätheten dagtid på existerande utbud - Då man ju därmed får betalt också för subventionen av trafikhuvudmannen kan det väl kanske gå på plus till och med - om resandet ökar tillräckligt mycket.

Men som vi varit inne på skall ju kommersiella linjer ge ett mervärde - och det svåra är ju att hitta något som ger tillräckligt stort mervärde för den extrakostnad som resenären får. Några få sådana lösningar går väl att hitta - men främst för högtrafiklinjer - och då är det ju helt andra kostnader med att bedriva trafiken (eftersom man måste köpa in bussar etc).

Från några av de mer välbärgade stockholmsförorterna skulle det väl kanske gå - och där man kan spara in många byten. Men att det är svårt ändå visade ju redan den svarta limousinen som SL körde från Dalarö för länge sedan..

En möjlighet (om man nu skall titta utanför högtrafiktopparna) - som väl ligger på gränsen till abonnemangskörning - är förstås att ha linjer som går vid vissa tillfällen. På många ställen i landet har man ju exempelvis bussar som går till och från olika idrottsarenor vid matcher. Det skulle väl möjligen kunna vara ett segment att slå sig in på även i Stockholm - men då som kommersiella linjer. Kan ge stor tidsbesparing (särskilt när nya Friends arena invigs med sämre kollektivtrafikläge) och är ändå en "sällanresa" som gör att resenärerna nog kan tycka att det är värt extra kostnaderna vid dessa tillfällen (särskilt att komma från arenan efter matchen).

Sedan är det nog också så att det tar rätt lång tid att köra in en linje - särskilt i ett storstadsområde (där det är mycket svårare att nå fram. På en liten ort blir det ju en "snackis" ganska omgående). Att man skall upptäcka att linjen finns tar sin tid. Och att ändra beteende ännu längre...


Micke A

Och mitt inlägg handla mer om att Nobina gör en SL, eftersom SL alltid är dåliga och dumma (efter 7 januari bryr jag mig inte så mycket, då står det annat på min rygg).
Det fungerade inte då Djugårdslinjen kördes för många år sedan, med två bussar som fick reklam för Åhlens respektive Apotekarnas.
Chaffisen satt med typ headset och pratade om olika saker man passerade, samt det var annan taxa.
Här ska man först upp med reklam på Engelska på sidorna, samt täcka för SL märkningen, sitter gärna lite snett det hela har jag också sett.
Så ska man köra runt med bussen ihop med en medhjälpare tom mellan Cityterminalen - Djurgården, stanna till vid en hållplats, personer vill gärna kliva ombord, men tvärnitar då dom hör priset, samt då att inte SL biljett gäller, men bussen är ju målad som en SL buss hör man frågan, och tjejen förklarar snällt att det är en special linje med speciell taxa.
Tack och adjö.
Samt det är ju bara transporten ut, finns ju inget extra med att åka Nobina ut till Djurgården typ rabatt på någon entré eller liknade och jag har svårt att förstå argumentet "bussarna står ju annars still, samt det där med lön.
Eller handlar om att vi inte får kritisera Nobina att uppfinna hjulet igen?


virtual1

Citat från: Ersa skrivet 29 juni 2012, 23:32:39 PM
"Bättre" som enbart i "bättre kapitalvinst", eller bättre på vilket sätt?
Som flera har skrivit redan så anser nog Nobina att den rena vinsten inte är så viktig i detta fall. Det viktigaste är att öva sig in i det nya avreglerade systemet, öva sig i att bygga upp en ny serviceinriktad verksamhet, samt att få en hel del uppmärksamhet genom att synas.

Bättre för de som ska åka med bussarna, dvs. passagerarna - att de faktiskt får en linje som går att åka med nånstans dit ingen annan kör dem eller att de får åka nånstans där andra kör dem, men till ett billigare pris eller till högre komfort. Sen självklart också med en högre kapitalvinst för Nobina!

Lars-Håkan_E

Ska man nyttja bussar och förare under mellantiden M-F får ju inte linjerna dra iväg för långt från "Östra", dessutom är upplägget med dubbelbemanning inte heller optimalt, det man vinner på att merutnyttja en ledig förare förlorar man i personalkostnader för "Bussvärd/värdinnan", om man nu inte varit förutseende att nyttja skolungdom eller Fas 3 jobbare med bidrag.

Att starta kommersiell trafik i Sthlms området är riskfyllt, att starta kommersiell trafik med + resultat bara under dagtid är i princip omöjligt.

Ersa

Citat från: Micke A skrivet 30 juni 2012, 09:34:59 AM
och jag har svårt att förstå argumentet "bussarna står ju annars still, samt det där med lön.

Citat från: virtual1 skrivet 30 juni 2012, 10:07:12 AM
Bättre för de som ska åka med bussarna, dvs. passagerarna - att de faktiskt får en linje som går att åka med nånstans dit ingen annan kör dem eller att de får åka nånstans där andra kör dem, men till ett billigare pris eller till högre komfort. Sen självklart också med en högre kapitalvinst för Nobina!

Eftersom Djurgårdstrafiken knappt kostar Nobina något i utgifter pga meranvändningen av annars stillastående bussar och förare som annars har lön trots att de inte arbetar - så är vinstintresset sekundärt. Det här med att bussarna på 676 och 639 faktiskt kostar stora entreprenören summor medan de står stilla i Stockholm under mellantiden verkar vara väldigt svårt att ta in för många. Inte bara på detta forum, utan även andra. Hade alla bussarna rullat hela dagen som på 677, eller haft uppehållet på hemorten, så hade läget varit helt annorlunda.

Jag tolkar det nästan som att det finns en upprördhet över att SL får konkurrens. Något man inte är van vid inom Stockholms län. Varför annars ha åsikter över vad Nobina gör med sina egna pengar? Pengar som inte skattebetalarna står för om försöket skulle gå med några få kronor i minus. Att lacka vissa bussar i blått samt kräva 100% lågentré på landsbygdens grusvägar kostar skattebetalarna mycket mer pengar, men sådana utgifter är det inga som irriteras över här. I de fallen är det helt okej att kasta pengar i sjön.

Ersa

Citat från: Håkan_E skrivet 30 juni 2012, 10:26:35 AM
Ska man nyttja bussar och förare under mellantiden M-F får ju inte linjerna dra iväg för långt från "Östra", dessutom är upplägget med dubbelbemanning inte heller optimalt, det man vinner på att merutnyttja en ledig förare förlorar man i personalkostnader för "Bussvärd/värdinnan", om man nu inte varit förutseende att nyttja skolungdom eller Fas 3 jobbare med bidrag.

I det fallet får kan man ju iofs använda sig av två st heltidsanställda ordinarie förare som annars hade suttit i en rastlokal med c:a 75% lön. En som kör och en som är värd/värdinna.

Lars-Håkan_E

Bussarna i sig kostar ju inte mer för att de står stilla, däremot drar de inte in några pengar då, om bussarna rullar utöver avtalet med SL så belastas inte detta med kapitalkostnaden, den tar man ju redan ut av SL, det som kostar är rörliga kostnader, främst bränsle.

Förarna däremot kostar en del oavsett om de nöter byxbaken i fikarummet på Östra eller bakom bussratten, till en viss nivå, på sommaren är det väl färre rusningsturer och därmed färre sittande förare, och på helgerna knappast några alls.

Dessutom antar jag att kostnaden för dubbelbemanning tar ut "vinsten" med att förarna nöter byxbakarna på annan plats än i fikarummet.

Ersa

Citat från: Håkan_E skrivet 30 juni 2012, 10:39:00 AM
Bussarna i sig kostar ju inte mer för att de står stilla, däremot drar de inte in några pengar då, om bussarna rullar utöver avtalet med SL så belastas inte detta med kapitalkostnaden, den tar man ju redan ut av SL, det som kostar är rörliga kostnader, främst bränsle.

Här tänkte jag till stor del på servicen. Det är billigare och enklare att serva en buss regelbundet under mellantiden, än mitt i natten. Inte bara lägre lön för reparatörerna, utan även enklare att få utbildade duktiga reparatörer att arbeta dagtid. Att då ha bussarna i en allé i Stockholm mitt på dagen istället för vid depån innebär en viss förlust i effektivitet. Oavsett ålder är Norrtäljebussarna ju långmilare och mår bara bra av att tittas till även dagtid. Inte bara av städ- och tankpersonalen på kvällen.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 30 juni 2012, 10:36:06 AM
I det fallet får kan man ju iofs använda sig av två st heltidsanställda ordinarie förare som annars hade suttit i en rastlokal med c:a 75% lön. En som kör och en som är värd/värdinna.

Eftersom förarna väl har tillgång till dagrum etc blir det väl "kvartstid", först avdrag för 90 min rast och resterande tid betalt med 1/4.

Ett uppehåll på fem (5) timmar på Östra bör då alltså betalas med 52 ½ minut, har man inte tillgång till dagrum så är det väl egentligen den investeringen man borde satsa på och som snabbt skulle tjänas in.

Utan dagrum så betalas ett uppehåll på fem (5) timmar med 157 ½ minut om jag räknat rätt.

Om förarna istället sysselsätts i arbete 2 ½ timme av dessa 5  timmar så blir det med avdrag för 90 min rast bara 45 min att betala för uppehållstiden utan dagrum, totalt 165 min betald tid.

På lördag o söndag ska man dock betänka att OB tillägg utgår endast för verklig arbetad tid, inte för tillgodoräknad uppehållstid vilket innebär att kalkylen försämras avsevärt under helger

Ersa

Citat från: Håkan_E skrivet 30 juni 2012, 11:07:03 AM
Eftersom förarna väl har tillgång till dagrum etc blir det väl "kvartstid", först avdrag för 90 min rast och resterande tid betalt med 1/4.

Ett uppehåll på fem (5) timmar på Östra bör då alltså betalas med 52 ½ minut, har man inte tillgång till dagrum så är det väl egentligen den investeringen man borde satsa på och som snabbt skulle tjänas in.

Utan dagrum så betalas ett uppehåll på fem (5) timmar med 157 ½ minut om jag räknat rätt.

Nu när du säger det så... Jo, det är nog mycket väl så att det finns tillgång till dagrum i närheten av Östra station.

Mikael Ringmarck

Citat från: Håkan_E skrivet 30 juni 2012, 11:07:03 AM
Eftersom förarna väl har tillgång till dagrum etc blir det väl "kvartstid", först avdrag för 90 min rast och resterande tid betalt med 1/4.

Ett uppehåll på fem (5) timmar på Östra bör då alltså betalas med 52 ½ minut, har man inte tillgång till dagrum så är det väl egentligen den investeringen man borde satsa på och som snabbt skulle tjänas in.

Utan dagrum så betalas ett uppehåll på fem (5) timmar med 157 ½ minut om jag räknat rätt.

Om förarna istället sysselsätts i arbete 2 ½ timme av dessa 5  timmar så blir det med avdrag för 90 min rast bara 45 min att betala för uppehållstiden utan dagrum, totalt 165 min betald tid.

På lördag o söndag ska man dock betänka att OB tillägg utgår endast för verklig arbetad tid, inte för tillgodoräknad uppehållstid vilket innebär att kalkylen försämras avsevärt under helger

Kvartstid har man mig veterligen inte i Stockholm. Det är istället 17% av den delade rasten som är betald, detta från att rasten börjar till att den slutar. Alltså utan något avdrag på 90 min.